אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיום הסאגה? כביש 6 חוזר לקרן נוי תשתיות צילום: אורן אגמון

סיום הסאגה? כביש 6 חוזר לקרן נוי תשתיות

עם סיום הליך הבוררות בין המדינה לקרן תשתיות ישראל בנושא, הכריז השופט בדימוס שלום ברנר כי קרן נוי תוכל לרכוש ה-49% של המדינה בכביש תמורת 1.4 מיליארד שקל, הסכום אותו הציעה לפני כחודשיים

11.10.2011, 12:00 | ליאור גוטמן

סיומה של הסאגה? קרן נוי תשתיות הוכרזה הבוקר (ג') כזוכה באפשרות לרכוש את חלקה של המדינה (49%) בכביש חוצה ישראל, הידוע יותר בכינויו כביש 6 - כך החליט השופט בדימוס שלום ברנר, שמשמש כבורר בין המדינה לקרן תשתיות ישראל בנושא. עם מימוש החלטתו של ברנר צפויה קרן נוי תשתיות להעביר לחזקתה של המדינה כ-1.4 מיליארד שקל, הוא הסכום אותו היא הציעה עבור הכביש לפני כחודשיים.

בפברואר האחרון החל אגף החשב הכללי שבמשרד האוצר בהליך מכירה של 49% מהזכויות בפרויקט. ההליך נוהל מול גופים מוסדיים והוא כלל כאמור כמחצית מזכויותה מדינה, זכות חוב בעלים וכן בחוב המזאנין (חוב ביניים), שיחולקו על ידי החברה. הליך המכר היה כפוף לזכות סירוב ראשונה של חברת דרך ארץ, היא הזכיינית הנוכחית. ביולי זכתה קרן נוי במכרז אולם קרן תשתיות ישראל מימשה חודש לאחר מכן זכות סרוב שניתנה לה והודיעה שהיא מעוניינת לרכוש את חלקה של המדינה. למרות זאת, האוצר הודיע שהצעת קרן תשתיות ישראל "אינה עומדת בהסכמים עליהם חתומה החברה מול המדינה והמלווים הבכירים וחסרה אישורים הנדרשים על פי דין", מה שהוביל להליכה לבוררות שהוכרעה כאמור היום.

קרן נוי להשקעות בתשתיות ואנרגיה הוקמה ביוזמת פועלים שוקי הון מקבוצת בנק הפועלים וקבוצת כלל ביטוח, והושקה במאי 2011. הקרן צפויה להשקיע בפרויקטים שונים בתחומי תשתיות, תחבורה, התפלה ומים, אנרגיה ואנרגיה מתחדשת. בקרן השקיעו משקיעים מוסדיים לרבות מנורה מבטחים חברה לביטוח, דש אייפקס, אקסלנס, אלטשולר-שחם, חברת הביטוח אליהו, IBI, קרן השתלמות לעובדים בדירוג המנהלי, ילין לפידות אינפיניטי, הדס ארזים ומספר משקיעים נוספים. מלבד שותפי הקרן, הצטרפו לנוי חוצה ישראל גם הפניקס ופסגות.

יו"ר הקרן, פיני כהן כיהן בעבר כמנכ"ל אפריקה ישראל, אמר ש"מדובר באחד הפרויקטים החשובים ביותר בתחום התשתיות במדינת ישראל ואבן דרך חשובה בתיק ההשקעות של הקרן. אנו בטוחים כי נוכל לשתף פעולה עם השותפים הקיימים באופן מלא לטובת המשך הצלחת ושדרוג הפרויקט. בהליך הושקעו מאמצים רבים, ידע וניסיון רב ואני מודה למנהלי הקרן רן שלח, גיל-עד בושביץ וליועצי הקרן שעסקו במכרז ימים כלילות"

כביש חוצה ישראל הוא כביש האגרה הראשון שנפתח בישראל והוא נמתח כיום על פני כ140 ק"מ ממחלף עין תות בצפון עד מחלף מאחז בדרום. תקופת הזיכיון החלה ב־2002 ותסתיים ב־2029. בכביש נוסעים כ־135 אלף כלי רכב ביום. יצוין שבאמצע ספטמבר האחרון מכרה שיכון ובינוי את חלקה בכביש לידי קרן תשתיות בעבור 773 מיליון שקל.

תגיות