אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקרב על עתיד ענף הרכב: מי עלול להפסיד מוועדת זליכה? צילום: עמית שעל

הקרב על עתיד ענף הרכב: מי עלול להפסיד מוועדת זליכה?

לוועדה הציבורית בראשות ירון זליכה, שהוקמה כדי להתוות את הרגולציה בענף הרכב, הגיעו עשרות פניות של בעלי עניין שונים החוששים ממסקנותיה: מיבואנים של חלקי חילוף ומצברים ועד סוכני יבוא אישי ואזרחים פרטיים. "כלכליסט" ממפה את הגופים העיקריים שיושפעו מהחלטותיהם של חברי הוועדה

17.10.2011, 09:25 | תומר הדר

איגוד יבואני הרכב: חוששים מאובדן הפריבילגיות

מה יש להם להפסיד

• בלעדיות על יבוא מותגים מסוימים

• סימביוזה עם חברות הליסינג

• כמה יבואנים מייבאים יותר ממותג אחד

 

יקי אנוך, צילום: עמית שאבי יקי אנוך | צילום: עמית שאבי יקי אנוך, צילום: עמית שאבי

איגוד יבואני הרכב, שבראשו עומד יקי אנוך, מאגד את פעילותם של רוב יבואני הרכב בישראל. מדובר באיגוד חזק שמפעיל גם משרד יחסי ציבור ומשרד לוביסטים. למתבונן מן הצד עשוי ענף הרכב הישראלי להיראות כמקום מאיים ורב תהפוכות, אך מדובר בענף שמתנהל לפי קודים ברורים מאוד. יבואני הרכב הישראלים נהנים כיום מכמה פריבילגיות שיבואני רכב בחו"ל אינם יכולים ליהנות מהן. לדוגמה, יבואן רכב בישראל הוא יבואן בלעדי, כלומר יזמים חרוצים שרוצים לייבא מכוניות בעצמם אינם יכולים לעשות זאת. נוסף על כך, היבואנים מרבים להתלונן על פעילות חברות הליסינג, אך בפועל מקיימים עמן מערכת סימביוטית הדוקה שכוללת הענקת הנחות, תמחור קבוע של 120 אלף שקל לרוב דגמי המכוניות המשפחתיות, הענקת מסגרות אשראי נדיבות וגם הימנעות מהוזלה לציבור של דגמי מכוניות מסוימים כדי לא לפגוע בערכם במחירון, דבר שיביא לפגיעה בערכי ציי הרכב של חברות הליסינג.

 

מה הם עלולים להפסיד: אם ועדת זליכה תציג מסקנות שיקבלו תוקף חוקי, עלולים היבואנים לספוג פגיעה קשה. ראשית, כיום קיימים יבואני רכב אשר מייבאים לישראל כמה מותגים. לפי גורמים בוועדת זליכה, עובדה זו מונעת תחרות חופשית בשוק הרכב הישראלי.

שנית, כיום, כאמור, נהנים יבואני הרכב מבלעדיות בשוק הרכב הישראלי. לא מדובר כאן בבלעדיות מתוך כפייה - אחרי הכל, שוק הרכב פתוח ליבוא מקביל - אך כיום התנאים שבהם יכולים יבואני הרכב לרכוש את המכוניות הופכים את היבוא המקביל למיותר. אם ועדת זליכה תמצא דרך לפתוח את השוק, תילקח בלעדיותם של יבואני הרכב והדבר יפגע קשות במכירותיהם. שלישית, ועדת זליכה עשויה להמליץ על הטלת מגבלות על הקשרים שבין יבואני הרכב לחברות הליסינג. במסגרת מגבלות אלה ייאסר על יבואן להחזיק בחברת ליסינג ותוטל גם הגבלה על מספר המכוניות שיותר ליבואן מסוים למכור לחברת ליסינג. מבחינתם של יבואנים מסוימים, מדובר במכת מוות. כיום ישנם יבואני רכב שמוכרים יותר ממחצית ממרכולתם לחברות ליסינג. אם תיאסר מכירה זו ייאלצו היבואנים לחזר אחר הלקוחות הפרטיים, ואולי יצטרכו לוותר על נתח שוק ניכר.

איגוד חברות הליסינג: רוצות לשמר את אחיזתן בשוק

מה יש להן להפסיד

• אובדן לקוחות בשל העלאת שווי השימוש

• הנחות שמעניקים להן יבואני הרכב

• מכירת מכוניות משומשות ברווח

איגוד חברות הליסינג, שבראשו עומד מוני בר, מאגד את פעילותן של רוב חברות הליסינג בישראל. לאחרונה, לאחר פרישה ארוכה, הצטרפה לארגון חברת שלמה SIXT, חברת הליסינג הגדולה ביותר בישראל.

חברות הליסינג עוברות בימים אלה תקופה לא קלה, שנובעת מגודש של שוק הרכב הישראלי. למרות זאת, מדובר בשליטות הבלתי מעורערות של שוק הרכב שרוכשות את רוב המכוניות החדשות בישראל. מתוקף היותן הקנייניות הגדולות ביותר בישראל נהנות חברות הליסינג משליטה כמעט מוחלטת, הן במגזרים מסוימים של שוק הרכב בישראל, כגון מגזר המכוניות המשפחתיות, והן בשוק המכוניות המשומשות.

מה הן עלולות להפסיד: לצד יבואני הרכב, חברות הליסינג צפויות להיפגע באופן החמור ביותר אם וכאשר ועדת זליכה תציג מסקנות שימומשו. יש לזכור שחברות הליסינג הן עסקים פיננסיים לכל דבר, שמסתמכים בראש ובראשונה על רכישת כלי רכב בהנחה מהיבואנים, החכרתם ומכירתם בסוף התהליך; ועדת זליכה מתכוונת לטפל בכל אחד ואחד משלביו. ראשית, הרכישה: בוועדת זליכה מתכוננים לבחון את הסימביוזה שבין היבואנים לחברות הליסינג וגם את ההנחות שחברות הליסינג מקבלות על מחירי המכוניות שהן רוכשות. תהליך הליסינג עצמו מותנה במידה רבה בהנחה שבה חברת הליסינג רוכשת את המכונית, אשר מאפשרת לה למכור את המכונית בעתיד בלי להפסיד כסף.

כמו כן מתכוונים בוועדת זליכה להציג מסקנות על אחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת, שמשפיע ישירות על שיקולי החזקת רכב הליסינג - שווי השימוש, שעומד כיום על 2.48% ממחיר הרכב. אם שווי השימוש אכן יעלה באופן ניכר תהפוך אחזקת מכונית הליסינג ללא כדאית עבור רבים.

בל נשכח שבסוף התהליך נמצאת גם מכירת המכונית. אחד הנושאים שעל סדר יומה של הוועדה הוא בדיקת התנהלותו של מחבר המחירונים, לוי יצחק, אשר קובע את ערכי המכוניות המשומשות, ומשפיע בכך ישירות על יכולת חברות הליסינג למכור אותן ברווח.

איגוד המוסכים: ייפגעו מהוזלת חלקי החילוף

מה יש להם להפסיד

• אובדן רווחים עקב הוזלת חלפים

• אובדן רווחים עקב פיקוח על עלות זמן העבודה

רונן לוי, צילום: אוראל כהן רונן לוי | צילום: אוראל כהן רונן לוי, צילום: אוראל כהן

איגוד המוסכים, שבראשו עומד רונן לוי, מרכז את פעילותו של חלק ניכר מן המוסכים בישראל. ענף זה מכניס לכיסי יבואני הרכב יותר כסף ממכירות מכוניות חדשות. יבואני הרכב ובעלי המוסכים שאינם כפופים למרותו של יבואן רכב כלשהו מרוויחים משני רכיבים עיקריים: עלות חלקי החילוף ועלות השעתון, כלומר התשלום שהלקוח משלם למוסך עבור שעות העבודה. גם חברות הליסינג מטפלות במכוניותיהן במוסכים, בין אם מדובר במוסכים של יבואני הרכב, במוסכים של חברות הליסינג עצמן או במוסכים פרטיים שמחזיקים בהסכמי עבודה עמן.

מה הם עלולים להפסיד: ועדת זליכה מתעתדת לטפל בעיקר בעניין מחיריהם של חלקי החילוף ולהתמקד פחות בנושא בעל חשיבות קריטית - עלות השעתון. לדברי מקורבים לוועדה, מתעתדים חבריה להמליץ על תמחור מיוחד לחלקי חילוף בעלי אפיון בטיחותי ועל קביעת גבולות ברורים בין תמחור חלקי חילוף מקוריים לתחליפיים. בעלי המוסכים, שנתח הרווח שלהם הצטמצם בשנים האחרונות, עלולים להפסיד רווחים נאים ממכירת חלקי חילוף. כאן מדובר כבר בכמה גורמים שבוחשים בקלחת: היבואנים עשויים להפסיד כספים ממכירת חלקי חילוף, ואילו חברות הליסינג עשויות להרוויח מכיוון שחלקי החילוף יוזלו.

רשות המסים: לא מעוניינת בהורדת מסים

 מה יש לה להפסיד

• אובדן הכנסות עקב הקטנת שיעור המס על רכב

• אובדן הכנסות עקב הוזלת חלקי החילוף

רשות המסים, שבראשה עומד יהודה נסרדישי, תהיה אחד הגופים שיושפעו ישירות ממסקנות הוועדה, בשל הכנסות המדינה ממיסוי על כלי רכב וחלפים. המיסוי על רכב הוסדר לפני כשנתיים על ידי סמנכ"ל רשות המסים הקודם, בועז סופר, שקבע מנגנון מיסוי לרכב חדש על בסיס כמות פליטת המזהמים מן הרכב, כמו גם מנגנון שווי שימוש ליניארי למחזיקי רכב צמוד.

מה היא עלולה להפסיד: סופר, שכבר אינו בעל תפקיד ברשות המסים, מגן על המודל שיצר בחירוף נפש, וברשות המסים כנראה ימשיכו בקו שהתווה. הסיבה לכך היא בעיקר הכנסות המדינה ממיסוי על רכב. לפי נתוני רשות המסים, ב־2010 הרוויחה ישראל 8.56 מיליארד שקל רק ממסי קנייה על מכוניות חדשות. מדובר כאן בעלייה של 14% לעומת הכנסות המדינה בשנת 2009. ממכירת חלקי חילוף הרוויחה המדינה ב־2010 291 מיליון שקל. גם כאן מדובר בעלייה של כ־5% לעומת ההכנסות ממכירת חלקי חילוף ב־2009. ועדת זליכה מתעתדת לטפל הן בעניין המיסוי על רכב חדש והן בעניין המיסוי על חלקי חילוף. אם וכאשר מסקנות הוועדה יקבלו תוקף חוקי, תפחת הכנסתה של מדינת ישראל ממיסוי על ענף הרכב, הנחשב רווחי במיוחד עבורה.

תגיות

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות