אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה מאפשר לאפל להוריד מחירים? צילום: בלומברג

מה מאפשר לאפל להוריד מחירים?

לפי "הניו יורק טיימס", ההון הרב של יצרנית האייפון סייע לה לבצע עסקאות ארוכות טווח לרכישת חלקי גאדג'טים, וכך לשנות מהיסוד את מדיניות התמחור שלה

24.10.2011, 10:18 | יוסי גורביץ

אפל משנה בשנים האחרונות את מדיניות תמחור המוצרים שלה, וחותכת את המחירים כדי שתוכל להתמודד טוב יותר עם מתחרותיה. לפי מאמר ב"ניו יורק טיימס", שהתפרסם אמש (א'), אין מדובר במהלכים בודדים, אלא במדיניות חדשה וארוכת-טווח המורגשת לאורך כל קו המוצרים: במחשבים הניידים, בסמארטפונים ובטאבלטים. המהלך הזה הוא שינוי מהקו המסורתי של אפל, שבו היא מיצבה את עצמה כחברה שמעוניינת בעיקר בפלח העליון של הלקוחות. אפל לא הגיבה על הידיעה.

לפי ה"טיימס", מהלך זה מתאפשר בזכות ההון הרב העומד לרשות אפל, כ-82 מיליארד דולר. כך היא יכולה להשיג עסקאות טובות לזמן ארוך לרכישת מרכיבים אלקטרוניים שונים. אפל, למשל, היא הרוכשת הגדולה ביותר של שבבי זכרון פלאש, וב-2005 היא ביצעה עסקה בשווי 1.25 מיליארד דולר לחמש שנים קדימה עם ספקיות הזיכרון כדי לקבל קדימות במוצרים הללו. התוצאה היא מחסור מלאכותי בחלקים המשמשים ליצירת גאדג'טים, והיצרניות האחרות נאלצות לשלם מחירים גבוהים יותר בעבורם.

האייפון הראשון, למשל, נמכר ב-2007 ללקוחות תמורת 499 דולר, סכום שנחשב אז גבוה למכשיר כזה. האייפון 4S, שאפל החלה במכירתו לפני כשבועיים, כבר הגיע במחיר נמוך הרבה יותר: 200 דולר בארה"ב, בכפוף להתחייבות לספק הסלולר, מחיר נמוך יותר משל הסמארטפונים המתחרים. לפי ההערכות, אפל מכרה תוך זמן קצר כארבעה מיליון מכשירים.

גם מחירו של האייפד, שהדגם הראשון שלו החל להימכר באפריל 2010, הפתיע את המתחרים בכך שהיה נמוך יחסית: 499 דולר, בעוד שההערכות דיברו על מחיר הקרוב יותר ל-800 דולר. המחיר הפתיע גם לאור העובדה שמנכ"ל אפל דאז סטיב ג'ובס, שמת החודש, התפרסם כשאמר: "אנחנו לא יודעים איך לייצר מחשב טוב בפחות מ-500 דולר, זה לא ב-DNA שלנו". בחודשים האחרונים מורגשת ירידה משמעותית במחירי הטאבלטים המתחרים, והפייר של אמזון אף יימכר ב-199 דולר, אך אמזון כנראה אינה מנסה להרוויח מהמכשיר עצמו - אלא מהתוכן שהמשתמש יקנה באמצעותו.

הורדת המחירים הורגשה גם בתחום המחשבים הניידים: המקבוק אייר, שנמכר כשיצא לשוק ב-1,799 דולר, הציג בתוך שנה דגם שמחירו עמד "רק" על 999 דולר. מתחרותיה של אפל, שוב, מתקשות להתמודד עם מהלך זה.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
אפל יכולה לעשות זאת, רק בגלל שהיא מובילה טכנולוגית
היא מפתחת מוצרים עתידיים, ולכן קל לה לסגור עסקאות מראש. יתר חברות הטכנולוגיה בעצם מובלות, הן רואות מה שיש לו ביקוש בשוק, ואז הן מתחילות לפתח מוצרים מקבילים. דרך אגב, מי שהיה אחראי על עסקאות החומרה הטובות שאפל סגרה, הוא טים קוק, שאני מקווה בשבילו שחוץ מזה שהוא איש עסקים טוב, יהיו לו (או לעוזרים שלו) החזון והחדשנות להמשיך לראות קדימה......
משה , תל אביב  |  24.10.11
3.
רק עכשיו גיליתם? אני אומר את זה כבר שנה:
אפל פה טוחנת את כל מתחרותיה. אפל מנצלת את ההון הנזיל שלה לא לחלוקת דיוידנדים, לא לרכישת חברות ומוצרים אחרים, אלא למשהו חשוב ופשוט בהרבה - רכישת רכיבים, חומרים, תשתית וכושר יצור. לדוגמא, היא עשתה את זה עם סמסונג כבר לפני כמה שנים: אפל רכשו מהם - מראש,ֿ במזומן, בהנחה גדולה ובהסכם בלעדיות - רכיבי זיכרון ומסכי LCD לכמה שנים מראש. משם, למשל, הגיע המסך של האי-פון 4 שעולה על כל מתחריו - גם עכשיו, אחרי שנה וחצי. למה סמסונג והאחרות לא משתמשות במסך שכזה? כי אפל חתמה עם כל היצרנים בלעדיות על המסך הזה, ואסור לאף אחד להשתמש בו עדיין. ומה שמצחיק, שאפל הזמינה את המסך הזה עוד לפני שבכלל היה אפשר לייצר אותו - ולפני שסמסונג בכלל ישעה שתייצר מכשירי אנדרואיד. כעת, סמסונג נאלצת לייצר מסך עבור אפל - כשהיא עצמה אינה יכולה להשתמש בו! כך, למשל, אפל יכולה לדעת - כבר עכשיו, בשנת 2011 - מה תהיה יכולת הייצור שלה ב-2016 ולהבטיח לעצמה יכולת זו, ולתכנן את מוצריה בהתאם.
דרום לבנון , צפון ישראל  |  24.10.11