אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עולם האפליקציות מחכה לאדוורדס שלו צילום: סיון פרג'

עולם האפליקציות מחכה לאדוורדס שלו

הביקוש לאפליקציות מכפיל את עצמו מדי שנה, אך המפתחים עדיין לא מצליחים להתפרנס בכבוד

26.10.2011, 08:07 | קובי מרנקו

באוקטובר 2000, קצת אחרי התפוצצות בועת האינטרנט, הציגה גוגל לראשונה מודל עסקי אמיתי לעולם האינטרנט. מודעות קטנות, בצד שמאל של דף תוצאות החיפוש, קשורות בקשר ישיר למילת החיפוש שהמשתמש הקליד במנוע החיפוש. ההפך מכל מה שמישהו חשב על איך צריך להיראות פרסום באינטרנט. לא באנר ענק. לא השתלטות על המסך כולו. קטן, קומפקטי ויעיל.

ברבעון שהסתיים לפני מספר שבועות הכניסה גוגל מפרסום כמעט עשרה מיליארד דולר. לפחות 8 מהם היו מאדוורדס באתר גוגל (כ-6.7 מיליארד) ועוד כמיליארד ורבע באתרים אחרים.

שוק האפליקציות לטלפונים חכמים נמצא שנה-שנתיים לפני המצאת האדוורדס. בכל חודש מורדות כמיליארד וחצי אפליקציות מהאפסטור של אפל וכ-600 מיליון מהמרקט של גוגל. המספרים מכפילים את עצמם משנה לשנה, אבל מודל עסקי ממשי עדיין אין.

מחקר שנערך בקרב מפתחי אפליקציות מראה שכמחצית מהם מקבלים פחות מ-3,000 דולר בחודש. בסכום הזה קשה אפילו למפתח בודד להחזיר את ההשקעה.

גם מפתחי אפליקציות שהגיעו כבר למיליוני משתמשים בחודש אינם מצליחים לעבור הכנסה של מאה אלף דולר בחודש. לפי יזם העוסק בתחום, צריך 20 מיליון משתמשים בחודש כדי להרוויח.

אז מה המודל העסקי המקובל כיום בשוק? רוב ההכנסות של מפתחים באפסטור של אפל (כ-70%) מגיעות מרכישה בתוך אפליקציה. המשתמש מוריד אפליקציה בדרך כלל בחינם. כאשר הוא רוצה לעבור לגרסת הפרימיום, או כאשר הוא רוצה לקנות תוספים שונים למשחק (עוד דלק למכונית, עוד נשק ללוחם) הוא נדרש לתשלום של דולר עד שניים. אגב, מרבית הכסף מגיע מרכש של מוצרים מתכלים כמו נשק ללוחמים או דלק. רק חלק קטן ממעבר לגרסאות פרימיום. כ-20% מההכנסות מגיעות מתשלום עבור הורדת אפליקציה ורק כ-10% מפרסום. ההערכה היא שהאפסטור של אפל תחצה השנה את קו ה-4 מיליארד דולר הכנסות מפרימיום ומפרסום. צריך לזכור שאפל משאירה אצלה 30% מהעסק.

בעולם הגוגלי המצב קיצוני אף יותר, בעיקר כי היכולת לשלם בתוך אפליקציה מוגבלת מאוד. למעלה מ-80% מהאפליקציות בתשלום לא הגיעו למאה הורדות. כן, כן. זה מספר נכון. מפתח השקיע, עבד, פיתח, העלה, שיווק ובסופו של דבר לא הכניס אפילו מאה דולר.

כמובן שצריך לשים בצד את שחקני האינטרנט המובילים, פייסבוק, טוויטר וגוגל עצמה, שעברו את קו מאה מיליון ההורדות אבל עדיין לא רואים מזה כסף מכיוון שעד היום הם לא מציגים פרסומות.

אנגרי בירדס יש רק אחד. רוב הנותרים הם אנגרי דוולופרס, שפיתחו, השקיעו ושיווקו ומתקשים להתפרנס.

אז מה יהיה? המודל העסקי לא יתבסס על פרסום. גם לא יעל תשלום לפי הורדה. מה שדי ברור הוא שתשלום בתוך האפליקציה יהיה חלק ממנו. עולם האפליקציות הסלולארי מחפש את האדוורדס שלו.

ביום חמישי הקרוב, 27 באוקטובר, תיערך ועידת Mobile 2012 של "כלכליסט" ומכון היצוא. הוועידה, שתתקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, תהיה הזדמנות לפגוש עשרות מנציגי חברות התקשורת הגדולות בעולם. כאן ניתן לקרוא את תוכנית הוועידה ולהירשם אליה

 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל Logia group

תגיות