אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נוגסות בתפוח צילום: אוראל כהן

נוגסות בתפוח

לפי התחזיות, אפל תמכור 100 מיליון מכשירי אייפון 4S ב־2012. "כלכליסט" מציג את יצרניות רכיבי המכשיר החדש שצפויות להרוויח מההצלחה, ואת אלו שישארו מאחור

27.10.2011, 09:02 | רמי רוזן ויוני אבישר

החברה החשובה ביותר בעולם הטכנולוגיה רגילה, אמנם, למקד אליה את אור הזרקורים, אך החודש האחרון היה עמוס באירועים גם במושגים של אפל. ראשונה היתה השקתו, המאכזבת משהו, של אייפון 4S. אחר כך בא מותו, ברוב טקס והדר, של סטיב ג'ובס, האייקון הגדול של עולם הטכנולוגיה הצרכנית ומי שעשה את החברה הזו למה שהיא. חתמו את רצף האירועים התוצאות שהציגה אפל לרבעון השלישי.

שני האירועים הראשונים נותחו כבר כמעט מכל זווית, ובנוגע לתוצאות הרבעון השלישי - אלו תוארו על ידי רוב הפרשנים כמאכזבות מעט. לדעתנו, סיבות אובייקטיביות הן שהובילו לרמה נמוכה יחסית של מכירות אייפון במהלך הרבעון, למשל הציפיות להשקת האייפון החדש. בנוסף, לראשונה זה רבעונים רבים ניפקו האנליסטים תחזיות רווח נועזות יותר מאלו של החברה. למעשה, התוצאות שהציגה אפל ברבעון השלישי היו מתחת לתחזיות האנליסטים - אך מעל התחזית שהציגה היא עצמה.

ברבעון הרביעי מסתמן שינוי משמעותי במדיניותה של אפל. הפעם, התחזית שלה אגרסיבית יותר מתחזיות האנליסטים. יש בכך אולי ביטוי ראשון לאפל החדשה שאחרי עידן סטיב ג'ובס, כי בעבר החברה הקפידה על תחזיות שמרניות.

רווח של 500 דולר למכשיר

כיצד ייקלט אייפון 4S בשוק ומה תהיה תרומתו לביצועי אפל? לפי קונצנזוס האנליסטים, ב־2012 צפויים להימכר קרוב ל־100 מיליון מכשירים מהדגם החדש. להערכתנו, המספרים האלה מעט אופטימיים מדי, ומבוססים על צפי לעשרות מיליוני משתמשים שישדרגו את האייפון 4 שלהם לדגם החדש.

מצד שני, אתר המידע iSUPPLY פרסם בימים האחרונים את הערכותיו לגבי עלות הייצור של האייפון 4S, והנקודה המעניינת היא שעלות המכשיר החדש זהה לעלות האייפון מהדור הקודם, אף שרוב הרכיבים מהירים וחזקים יותר.

המחיר שישלמו מפעילות הסלולר האמריקאיות לאפל עבור ה־4S ינוע מ־649 דולר לדגם עם זיכרון של 16GB ל־749 דולר (בגרסת 32GB) ול־849 דולר (לגרסת 64GB). עלות ייצור הדגם הזול עבור אפל מסתכמת, להערכת האתר, ב־188 דולר בלבד. מכאן ניתן ללמוד על הרווחיות האדירה, כ־500 דולר למכשיר, שאפל יודעת לייצר, בכך שהיא מאלצת את המפעילות הסלולריות לסבסד כל מכשיר לצרכן במאות דולרים. רווחיות זו של אפל בולטת על רקע המרווחים הנמוכים שבהם נאלצים להסתפק מתחרים כמו נוקיה ואריקסון.

אייפון 4S, צילום: בלומברג אייפון 4S | צילום: בלומברג אייפון 4S, צילום: בלומברג

 

השת"פ עם סמסונג הפך לקרב

בשנה שעברה החלה אפל לפתח בעצמה מעבד מרכזי לאייפון, והפסיקה להשתמש במעבד של סמסונג - מולה היא מנהלת קרב עסקי קשה על השליטה העתידית בשוק הסמארטפונים והטאבלטים, הכולל הגשת תביעות על הפרת פטנטים. בינתיים, נראה שההחלטה לפתח עצמאית מעבד משתלמת לאפל בזכות אינטגרציה מושלמת בין מערכת ההפעלה של האייפון למעבד - בעוד שמערכת ההפעלה המתחרה, אנדרואיד של גוגל, סובלת בחלק מהמכשירים מחוסר התאמה למעבדים.

בטור זה בחרנו להתמקד דווקא בחברות שמאחורי הקלעים של האייפון 4S - ביצרניות הרכיבים של המכשיר. ננסה להצביע על המרוויחות והמפסידות - מי הרחיבו את מכירותיהן לאפל, ומי נדחקו הצדה ותפקידן הצטמצם בהשוואה לאייפונים הקודמים.

חברות כמו ברודקום (יצרנית שבב הקומבו) וקוואלקום (יצרנית המודם) הן בצד המנצח, והאייפון 4S צפוי לספק כ־15% מהכנסותיהן במהלך השנה הקרובה. מנגד, יצרנית שבבי המצלמה אומניוויז'ן, וספקית מגבר אותות אנלוגיים סקייוורקס הן בצד המפסיד והדבר ניכר כבר במניותיהן שצנחו בכ־40% וב־30% (בהתאמה) מתחילת השנה.

מצלמה: אומניוויז'ן (OVTI)

יצרנית שבבי המצלמה אומניוויז'ן מסתמנת כאחת המפסידות באייפון החדש. ל־4S יש מצלמה חזקה ואיכותית של 8 מיליון פיקסלים מאחור ומצלמה פשוטה יותר (VGA) מלפנים. באייפונים הקודמים סיפקה אומניוויז'ן לאפל את שני הסנסורים למצלמות. הפעם נראה כי סוני זכתה במצלמה האחורית.

מניית אומניוויז'ן נחבטה בעקבות ההתפתחויות. עם זאת, בחברה טוענים כי לא איבדו את אפל, וישמשו כספק שני של האייפון החדש. שווי השוק של החברה, מיליארד דולר, נמוך מאוד, בהתחשב בכך שבקופתה כ־550 מיליון דולר והיא צפויה להרוויח השנה 150 מיליון דולר.

שבב קומבו: ברודקום (BRCM)

ברודקום (Broadcom), שנסחרת לפי שווי של 20 מיליארד דולר ושולטת ב־70% משוק שבבי הקומבו, זכתה גם בדור החדש של שבב התקשורת הרב־תכליתי, המותקן באייפון 4S ומספק תקשורת WI-FI, בלוטות' והאזנה לרדיו FM.

המחיר שבו נמכר כל שבב כזה לאפל, כ־6 דולרים, צפוי להוסיף לשורת ההכנסות של ברודקום כ־600 מיליון דולר בשנת 2012.

שבב הקומבו של ברודקום נמצא גם באייפד, והכנסותיה ממכירות מכשיר זה ב־2012 צפויות להסתכם ב־500 מיליון דולר, כך שבסך הכל תיהנה ברודקום מהכנסות של כ־1.1 מיליארד דולר מאפל מתוך מחזור הכנסות צפוי כולל של 8.3 מיליארד דולר ב־2012.

מודם: קוואלקום (QCOM)

המנצחת והמרוויחה הגדולה מהדגם החדש של האייפון, 4S, היא קוואלקום (Qualcomm), יצרנית המודמים הסלולריים. קוואלקום, שמוכרת לאפל מודם שמאפשר שיחות לשני סוגי הרשתות, CDMA ו־GSM, דחקה, בעצם, את אינטל ממעורבות באייפון החדש. בדגמים הקודמים סיפקה אינטל לאפל את צ'יפ המודם לרשת GSM, בעוד שקוואלקום סיפקה צ'יפ לרשת CDMA. למכשיר החדש הצליחה קוואלקום להחדיר את המודם המשודרג שלה. בהנחה שב־2012 יימכרו כ־100 מיליון מכשירי אייפון 4S, קוואלקום, בעלת שווי שוק של 87 מיליארד דולר, תמכור בקצב שנתי של 1.5 מיליארד דולר רק לאפל (לפי מחיר ממוצע של 15 דולר למודם).

זיהוי קול: נואנס (NUAN)

את הבאז העיקרי לאייפון החדש יצרה מערכת זיהוי הקול המתקדמת SIRI, הנשענת על מנוע הקול של חברת נואנס (NUANCE). מערכת הבינה המלאכותית הזו נמצאה גם בדורות הקודמים של אייפון, אבל נראה שהפעם זה הדבר האמיתי, כש־4S יוצר אינטראקציה עם המשתמש באמצעות הקול.

להערכתנו, מפתחי אפליקציות יוסיפו יכולת זו ליישומים רבים, ויאפשרו תקשורת עם האייפון יותר באמצעות הקול, ופחות על ידי מגע. לא לחינם חטיבת המובייל של נואנס היא החטיבה שצומחת הכי מהר בחברה, ונראה שב־2012 יסתכמו הכנסותיה מאפל בכ־100 מיליון דולר.

זיכרון: הייניקס (00060 KS)

אפל "מייצרת" שליש מהביקוש העולמי לשבבי זיכרון מסוג NAND המותקנים באייפון, באייפד וגם במקבוק אייר. לראשונה לאחר כמה דורות, גדל נפח הזיכרון באייפון החדש ל־64GB, בצד מכשירים נוספים עם זיכרונות מצומצמים יותר של 16GB ו־32GB.

בשוק ה־NAND קיים דואופול השולט על 85% מהשוק: סמסונג מצד אחד, טושיבה וסאנדיסק (המשתפות פעולה) מנגד. לכן, ההפתעה הגדולה ביותר שסיפק האייפון החדש 4S הוא שבב הזיכרון של חברת הייניקס הקוריאנית (בצד השבב של טושיבה).

נראה שאפל בחרה בהייניקס כספק משנה קטן, אף שיכולתו לספק ולו חלק מהביקושים של אפל מוגבלת. נראה שהסיבה לבחירה המפתיעה היא רצונה של אפל לפתוח את שוק הזיכרונות ליצרנים נוספים שיעמדו מול הדואופול החזק, ששומר על מחירים גבוהים.

בנוסף, זהו עוד היבט למאבקה של אפל בסמסונג, במסגרת הקרב הכולל ביניהן בשוק.

מגבר אותות: אווגו (AVGO)

אווגו (AVAGO), המייצרת מגבר אותות אנלוגי שאחראי להגברת עוצמת הסיגנל באייפון, דחקה את סקייוורקס (SKYWORKS), ששימשה כספקית לאייפונים הקודמים. אווגו, בעלת שווי שוק של כ־8 מיליארד דולר, השכילה לספק פתרון, התומך בכמה רשתות ותדרים במודול אחד, בעוד שבאייפונים הקודמים היה צורך בכמה מודולים בכל מכשיר, מה שהעלה את עלותם.

בהנחה שבשנה הבאה יימכרו כ־100 מיליון מכשירי 4S, תיהנה אווגו מהכנסות של כ־200 מיליון דולר (לפי 2 דולרים לכל מודול). לעומת זאת, מתחרתה, סקייוורקס, תפסיד 250 מיליון דולר, לפי 2.5 דולרים לכל מגבר שמכרה בעבר לאייפון.

הקשר הישראלי: אורבוטק גוזרת קופון כפול

שני שחקנים ישראלים הותירו "טביעות אצבע" באייפון, החל מהדגם הראשון שלו שיצא ב־2007: מדובר בסיוה, שמוכרת זיכיון לשימוש בטכנולוגיית עיבוד קול דיגיטלי למפתחי מודמים סלולריים, ובאורבוטק, שמשרתת את יצרני המעגלים המודפסים ואת יצרני המסכים.

סיוה קיבלה תמלוגים מחברת אינפיניון (שנמכרה בהמשך לאינטל) על כל מודם סלולרי בתקן GSM שנמכר לאפל. אלא שבאייפון 4S העדיפה אפל את המודם של חברת קוואלקום על פני זה של אינטל. ההפסד לסיוה נאמד במיליוני דולרים בודדים בשנה, ונראה שהיא תתגבר עליו באמצעות הרחבת העבודה עם יצרני מכשירים אחרים, דרך יצרני מודמים מבוססי סיוה כמו ברודקום, אינטל וספרדטרום.

אורבוטק, לעומתה, מרוויחה מהאייפון החדש, פעמיים: מכונות ה־LDI של אורבוטק הפכו לברירת המחדל של יצרניות המעגלים המודפסים האסייתיות, ומאפשרות להן לספק מעגלים קטנים ומדויקים יותר. כמו כן, מוצרי בדיקת המסכים של אורבוטק מאפשרים ליצרני המסכים לעמוד בדרישות אפל להגדלת רזולוציית המסך בדגמים החדשים.

השורה התחתונה: מכירת עשרות מיליוני מכשירי 4S צפויה לחזק חברות שהגבירו השת"פ עם אפל, כמו קוואלקום וברודקום, ולהחליש כאלו שאפל דחקה מהמגרש, כמו אומניוויז'ן.

רמי רוזן מנהל מחלקת המחקר Sell Side בהראל פיננסים. יוני אבישר מנהל קרנות טכנולוגיה בהראל פיא 

תגיות