אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוזמה של לקוח מאוכזב: חרם צרכנים בפייסבוק על אל על צילום: יונתן בלום

יוזמה של לקוח מאוכזב: חרם צרכנים בפייסבוק על אל על

יוזם החרם, מתן מרום (27) מתל אביב: "פניתי לשירות הלקוחות להתלונן וגיליתי חברה שחוזרת ללקוחות שלה רק אחרי 30 יום". אל על: "אנו דוחים את הקריאה לחרם"

29.10.2011, 14:03 | יסמין גיל

יוזמה לחרם צרכנים נוסף בפייסבוק, הפעם על חברת התעופה אל על. מדובר בדף שנפתח לפני כשלושה שבועות ונכון להיום (שבת) יש בו 3,791 מצטרפים. בין הדיונים בו, כאלה המתייחסים לשירות הלקוחות בחברה, לגיל צי המטוסים שלה ולשכר בכיריה. את הדף פתח מתן מרום (27) מתל אביב, בעקבות תקרית שירות שבה נתקל.

בשיחה היום עם "כלכליסט" הסביר מרום את הסיבה לפתיחת המחאה נגד חברת התעופה הישראלית: "אני ספציפית טסתי דרכם ופניתי לשירות הלקוחות להתלונן, ופתאום גיליתי חברה שחוזרת ללקוחות שלה רק אחרי 30 יום. המחירים שלהם גבוהים ולא תואמים את מחירי השוק. הרבה בטוחים שזאת חברה ממשלתית ורוצים לטוס בה, כי הם חושבים שהם תורמים לכלכלה הישראלית".

אבל למה לא לתרום לשוק התעסוקה הישראלי?

"כן, אבל הבעיה שהמחיר שלהם גבוה ב-30%-40% מהשאר".

יש לחברה הוצאות ביטחון

"המדינה משתתפת בהוצאות הביטחון".

חלקית

"אבל משמעותית. גם חברות תעופה אחרות צריכות לממן הוצאות ביטחון, זה עדיין לא מצדיק עליית מחירים".

הרי אפשר לטוס עם חברה אחרת

"נכון, אבל אנחנו רוצים להציף את כל הבעיות, כדי שלקוחות פוטנציאלים של החברה ידעו לפני שהם טסים איתם. הקבוצה גדלה ב-150 מצטרפים ביום".

ומה המטרה?

"שאל על תיישר קו עם השירות ועם המחירים ושבכלל תחזור ללקוחות שלה. הקבוצה הוקמה לפני חודש ורק ביום רביעי ניסו לפנות אלינו. הם עדיין לא התקשרו".

בינתיים הדיונים בדף 'חרם על חברת אל על' מזמנים כמה פנים מוכרות מענף התיירות המקומי. כך למשל כתב ב"וול" יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, קובי קרני: "החרם הזוי כמו גם הקריאה לחרם. יש הבדל בין מחירים גבוהים הנועדים לרווח לכיסם של הבעלים, למצב בו חברה נמצאת בהפסדים ומתחרה בכוחות עצמה בבריתות עולמיות. אולי את ציבור הלקוחות זה לא מעניין, אבל מסוכני נסיעות אני מצפה ליותר מהתלהמות לשמה". על כך עונה לו מפעיל הדף: "אחת הסיבות העיקריות שהחברה מפסידה כסף הינה משכורות מנופחות שמקבלים הבכירים בחברה".

"חרם נועד לחברות שמנות, שמנות, שמנות, שדופקות את הציבור"

גם משנה למנכ"ל אופיר טורס, יהודה זפרני, כתב ב"וול": "חרם על אל על? לאן כבר הגענו. יש לנו רק חברת תעופה אחת שלנו, של כולנו, עם הזדהות מוחלטת לדגל, לעם ולמדינה. בעת צרה על מי נסמוך? על חברה זרה? חרם נועד לחברות שמנות, שמנות, שמנות, שדופקות את הציבור. אבל אל על ובכלל ענף סוכני הנסיעות? רק לידיעת הציבור, הרווחיות של משרד נסיעות טוב היא נטו, שורה תחתונה אחרי הוצאות, 1%-2%. אז צריך לעשות חרם? מספיק עם אופנת החרמות!".

מפעיל הדף הגיב: "החברה אינה חברה ממשלתית כבר מספר שנים. היא מזמן כבר לא "חברה שלנו". אם הם עדיין "משתמשים" בדגל ישראל ובמוניטין שנצבר במהלך השנים כחברה ממשלתית, מן הראוי שלא ימכרו במחירים מופקעים ללקוחות בארץ". ואילו אדם אחר כתב: "אין לך רק חברה ישראלית אחת, יש לך את ישראייר וארקיע שלא מביישות מבחינת גיל הצי שלהן את הצי של אל על".

על כך הגיב זפרני: "גם לגבי המחירים של אל על אני לא חושב שצריך להחרים, הרי זו חברה מפסידה. מתי מחרימים? כשיש לך מונופול כמו שטראוס או תנובה או בנק כזה או אחר, שמרוויח מיליארדים ומעלה מחירים. פה בענף התעופה יש 101 חברות תעופה ויש תחרות פרועה שרק מוזילה את המחירים. אם אל על אז למה לא אחרים? צריך להבין לעומק את הענף כדי לצאת בחרם דווקא על אל על".

אגב, בניגוד למוצרים מוחרמים אחרים, כמו בשוק החלב למשל, כאן מדובר בענף שהוא יחסית תחרותי. בין ינואר לספטמבר 2011 שלטה אל על ב-33% מנתח השוק בטיסות הבינלאומיות מנתב"ג ואליו, לעומת 36% באותם חודשים ב-2007 ו-40% ב-2006, כך על פי נתוני רשות שדות התעופה. שאר השוק מחולק בין חברות תעופה אחרות, הגם אם בנפחים קטנים לכל חברה וחברה. במרבית הקווים יש לאל על לפחות חברת תעופה מתחרה אחת. זאת ועוד, בניגוד למזון, דיור או חשמל, נופש בחו"ל אינו נחשב כמוצר צריכה בסיסי, הגם שישנו כמובן את סקטור נסיעות העסקים שעבורו התעופה היא כלי עבודה.

מאל על נמסר בתגובה: "אל על דוחה את הקריאה לחרם. כפי שנוהגות יתר חברות התעופה בעולם בכדי להתמודד עם המצב הכלכלי המורכב, אל על נאלצה לעדכן את התשלום בגין כבודה עודפת. התשלום הנוסף הינו החל ממזוודה שנייה, או משקל מסוים בלבד, והתעריף הנגבה הינו כמקובל בענף".

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
חברים יקרים יש פתרון פשוט
בתור אחד שבחר שלא לטוס יותר בחיים עם אל-על אני ממליץ על לופטנזה, החברה הגרמנית שירות ויחס מצויינים....טיסות בזמן וללא עיקובים מעצבנים באל על לא חושבים על הנוסעים אלא רק על הכיס של המנהלים והטייסים!!!! אולי באמת כדאי להחרים אותם
נימרוד , קריית אונו  |  24.12.11
17.
אתה לא רציני
אני טס והרבה. רוב הזמן בא על וגם בחברות זרות אין שום חברה שאני מרגיש בבית והשירות טוב ביותר מקשיבים לך ומנסים לעזור ולשפר. בחברות זרות אתה זר ומסתכלים עליך כאל עב"ם נו.... שוב הנודניק הישראלי מנדנד חושבני שמה שאתה עושה זה כמו כל יתר חבריך מנסה להתפרסם על חשבון אל על נכון שיש מה לשפר כמו אצל כולנו וגם באל על אולם עדיין אתה בבית נ.ב איני עובד אל על לידיעתך
יוני , מרכז  |  15.11.11
15.
איך אין לשקדי בושה?! איך איך איך איך איך איך איך איך איך איך???!!!
להיות מוצנח כמו טייס באימונים מכיסא מפלט ישר מדרגת אלוף במילואים, מפקד חיל אוויר מהחשובים בעולם שזוכה לאימון לאומי, אל הכורסא הכי מרופדת של מנכ"ל חברת התעופה הלאומית, וגם לרצות בחמדנות לגזור את הקופון הכי מטורף מהקופה המרוקנת של העסק הכלכלי?! אין בושה?! אין בושה???!!!
פשוט עצוב, עצוב , אין גבול לטירוף  |  14.11.11
14.
לדרוש מאל על להזרים מספיק חמצן לאויר בזמן הטיסות.
אני ישראלית פטריוטית וממליצה לכולם לטוס "אל על". מזה שנתיים שהטיסה באל על חנוקה וגורמת לבחילות ולכאבי ראש לנוסעיה. אין כמעט נוסע אחד שלא מתלונן על כך. אני מתפלאת על חברה אמינה ווותיקה כאל על, שחוסכת כמה שקלים על חשבון האויר של הנוסעים. לא להסיר את החרם עד שיוחזר האויר למטוסים !!!
בשנים האחרונות אל על חוסכת בחמצן. כולם מתלוננים שהאויר חנוק  |  12.11.11
לכל התגובות