אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דן יורק: "HULU ונטפליקס הן לא תחליף אמיתי לטלוויזיה רב־ערוצית"

דן יורק: "HULU ונטפליקס הן לא תחליף אמיתי לטלוויזיה רב־ערוצית"

נשיא פעילות התוכן של ענקית התקשורת AT&T סבור שגם בעולם של שפע אתרי צפייה באינטרנט, הצופה יעדיף להמשיך לשלם על חבילת הטלוויזיה שלו. יורק, שצפוי להגיע בעוד כשבועיים לכנס "סלקום מדיה", מסביר בראיון לכלכליסט איך כספק טלוויזיה הוא מתכוון למשוך אליו עוד לקוחות

30.10.2011, 09:44 | גילעד נס

צופה הטלוויזיה הממוצע אינו מתעניין איך בדיוק מגיע השידור אל המסך שלו. מבחינתו, האלמנטים החשובים ביותר הם איכות התמונה והקול והיצע התכנים הזמין לו, ומבחינתו השידור יכול להגיע מהאוויר או מהיבשה, בלוויין או בכבלים, בסיבים אופטיים או ברשתות תקשורת אחרות.

אלא שהמעבר ההדרגתי לשידורים על גבי תשתית אינטרנט (IP) משנה את מהותה של הטלוויזיה - משירות ליניארי שלכל היותר מאפשר לצרוך תכנים מספריית VOD, למשהו חדש, אינטראקטיבי, שיכול להתחיל על גבי מסך הטלוויזיה בסלון, להמשיך על גבי מסך המחשב האישי ולהסתיים במסך הסמארטפון. ספקית הטלוויזיה יכולה להכיר את האדם המסוים שצופה בשידור, ולא רק את בית האב שאליו הוא משתייך ושמקבל בכל חודש חשבונית.

דן יורק דן יורק דן יורק

"הגבול למוצרים שאפשר להפיק במציאות החדשה הזאת נמצא רק בדמיון שלנו", טוען דן יורק, נשיא פעילות התוכן ב־AT&T - אחת משתי חברות התקשורת הגדולות בארה"ב.

מי נפגע מחיבור הטלוויזיה לאינטרנט?

יורק, שאחראי עם צוותו לגיבוש ויישום אסטרטגיית התוכן של החברה בעסקי הטלוויזיה, האינטרנט והסלולר, יגיע לראשונה לישראל בעוד כשבועיים וישתתף בכנס "סלקום מדיה" שעורכת חברת הסלולר. בביקורו בישראל מקווה יורק למצוא רעיונות ישראליים בתחומי התוכן, שאותם תוכל החברה שלו להציע ללקוחותיה בארה"ב, אך בעיקר הוא מתעניין בדרכים שבהן ניתן לשדר את התוכן הזה על גבי הפלטפורמות השונות שהחברה מפעילה.

כחברה הראשונה שמכרה את הסמארטפון בעולם, AT&T חוותה על בשרה את השינוי שהביא המכשיר הזה לעולם הסלולר. לבד מהצגת ממשק אטרקטיבי ומסך מגע ידידותי, הביא עמו האייפון בשנת 2008 גם את חנות האפליקציות, ובכך סימן את תחילת ניתוק הקשר ההיסטורי שבין תשתית תקשורת לשירותים שהיא מציעה. כיום ניתן להיות לקוח של חברת סלולר אחת ולצרוך באמצעות הסמארטפון תוכן של חברת סלולר אחרת, או אפילו שידורי טלוויזיה של זכייניות ערוצי 2 ו־10 וחברות הטלוויזיה הרב־ערוצית (HOT ו־yes).

כעת, אותו ניתוק בין תשתית לתוכן עלול לזעזע גם את עולם הטלוויזיה - אם בעבר שימש הממיר (set-topbox) כנתיב הכניסה היחיד של התוכן לטלוויזיה, הרי שהיצע מכשירי הסטרימר המזרימים תוכן מהרשת לטלוויזיה, היצע שירותי התוכן האינטרנטיים, והגעתן של טלוויזיות חכמות המחוברות ישירות לאינטרנט מרמזים שהתהפוכות שעובר היום שוק הטלוויזיה כלל אינן קרובות לקצן, ולא רק גופי התוכן ייפגעו, אלא גם ספקי הטלוויזיה הרב־ערוצית.

חברות הטלקום מאיימות על ספקי הכבלים

יורק מתייחס בביטול לאיום מצד הטלוויזיות החכמות: "ספק טלוויזיה רב־ערוצית, המאפשר גם צפייה בתוכן הטלוויזיוני על גבי המחשב האישי והמכשירים הניידים, יגבר על ספקי תוכן שינסו להשתמש בטלוויזיות חכמות כדי להציע חוויית צפייה אלטרנטיבית".

אך ייתכן שהסיבה לדברי יורק תלויה בכך שגם חברות הטלוויזיה הרב־ערוצית הופכות בעצמן לספקיות תוכן המשתחל לפלטפורמות אחרות.

בשנת 2006 השיקו ב־AT&T את שירות ה־U-Verse - חיבור לאינטרנט המציע מאות ערוצי טלוויזיה על גבי תשתית סיבים אופטיים ש־AT&T עצמה פרסה. ומזה שנה השירות מוצע גם למשתמשי קונסולת ה־XBOX360 של מיקרוסופט בארצות הברית, ומיקרוסופט עצמה הודיעה לאחרונה כי גם תכנים של ספקיות התוכן של Verizon, Comcast ו־HBO יוכלו להיות מוזרמים לשחקני ה־XBOX בקרוב. בסוף הרבעון השלישי של השנה עמד מספר המנויים לשירות הטלוויזיה של AT&T על כ־3.6 מיליון, לאחר שבאותו רבעון הצטרפו אליו כ־176 אלף לקוחות חדשים. קצב ההצטרפות היה אטי יותר מהרבעון הקודם, שבו בחרו 218 אלף לקוחות להתחבר לשירות, אך AT&T ממשיכה לגרוף לקוחות על חשבון ספקיות הכבלים כדוגמת Comcast ו־Time Warner.

כשהחלה AT&T לתכנן את כניסתה לעולם הטלוויזיה היא ראתה את חברות הכבלים כמתחרות שאת שליטתן בשוק יש לערער. מיזמים כדוגמת HULU ונטפליקס, המציעים צפייה בתוכני סרטים וטלוויזיה בתשלום באינטרנט, לא היו קיימים אז. כיום נדרשת AT&T לעדכן את אסטרטגיית החדירה ושימור הלקוחות שלה — לא רק לשכנע את הלקוחות שהמוצר שלה טוב יותר או זול יותר מחברות הכבלים, אלא גם למנוע מהם התנתקות מהטלוויזיה הרב־ערוצית ה"מסורתית" והסתפקות בהיצע של ספקי הווידאו ברשת.

"האמריקאים החדשים", אם לשאול ביטוי מהמחאה הישראלית הטרייה, הם "חותכי הכבלים" (Cord Cutters). הם מבטלים את חבילות הטלוויזיה הרב־ערוצית שלהם, מותירים את חיבור האינטרנט המהיר, ונעזרים בהיצע הטלוויזיה החינמי שמציעות חברות הטלוויזיה ברשת, או לכל היותר משלמים על מינויים חודשיים זולים יותר להולו, נטפליקס ודומיהן.

"אני לא חושב שמוצרים כמו HULU ונטפליקס הצליחו להוכיח עד כה שהם יכולים להוות תחליף לטלוויזיה רב־ערוצית שמנוהלת ממקום מרכזי, שמציעה שידורים חיים מהמון ערוצים", טוען יורק, "ללא ספק למיזמים הללו יש השפעה ניכרת על הדרך שבה ההוצאות על בידור בארה"ב נחלקות כעת, אבל מי שנפגעו יותר מהפריחה של אפשרויות הצפייה ברשת היו גופים שהמודל העסקי שלהם מבוסס על תשלום לפי צפייה, כמו HBO, Starz ו־Showtime. יש ללא ספק איום על גופי המדיה הללו, כאשר המתחרים החדשים מכוונים ישירות ללב המודל העסקי שעליו הם מתבססים כבר שנים ארוכות".

"הדרך למשוך את הלקוח היא להציע תוכן 'טרי'"

לפני שהצטרף ל־AT&T, לפני כשבע שנים, כיהן יורק בתפקידים בכירים בספקית התוכן האמריקאית HBO, האחרון שבהם בראשות חטיבת שידורי הספורט בתשלום. המעבר שלו מתעשייה שמייצרת תוכן לתעשיית התקשורת בוצע בתקופה שבה החלו ספקיות התקשורת הקוויות לתהות: האם כדי לשרוד בעידן החדש, שבו ניתן לצפות בשידורי וידיאו על גבי תשתית האינטרנט, עליהן להשתמש בתשתיות התקשורת שלהן כבסיס לשידורי טלוויזיה או להישאר ספקיות תשתית תקשורת בלבד.

כיום רוב זמנו של יורק מוקדש למשא ומתן עם ספקיות התוכן הגדולות: פוקס, דיסני ו־HBO, שהתוכן שלהן מרכיב את תמהיל הערוצים של AT&T בחבילות הטלוויזיה שלה, אך גם ניתן לצריכה כאלמנטים בודדים באינטרנט, בטלפונים הסלולריים ובמכשירי הטאבלטים.

"אנחנו מתמודדים מול תחרות גדולה, והדרך שלנו לשכנע את הלקוח לבחור דווקא בנו היא להציג בפניו תוכן 'טרי' יותר (ביחס לזמן שחולף בין הקרנת סרט בקולנוע ועד למתן אפשרות לצפייה ברשת, למשל - ג"נ). לכן אנחנו חייבים להיות במשא ומתן מתמיד עם ספקי התוכן כדי לקבל חלונות זמן שכאלה.

"המטרה האולטימטיבית היא כמובן להפוך את כל התוכן לזמין על גבי שלוש הפלטפורמות - טלוויזיה, אינטרנט וסלולר - כך שהלקוח יוכל לבחור מתי והיכן הוא מעוניין לצפות בו. הטכנולוגיה כבר שם, אבל הדרך להפוך את החזון הזה למציאות עוברת דרך הסדרת הזכויות מול ספקי התוכן".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות