אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנצ'סטר יונייטד מושכת 52% מצופי הפרמיירליג צילום: רויטרס

מנצ'סטר יונייטד מושכת 52% מצופי הפרמיירליג

החשיבות של מנצ'סטר יונייטד לפרמיירליג מתגלה כאשר בודקים את המשיכה הגלובלית של הקבוצה של אלכס פרגוסון

30.10.2011, 17:42 | סוכנויות הידיעות

המשחקים של מנצ'סטר יונייטד מושכים קרוב ל-52% מכלל צופי הטלוויזיה של הפרמיירליג, כך על פי מחקר שביצעה Sportingintelligence על בסיס הנתונים האחרונים שפורסמו, ונתונים פנימיים של מנצ'סטר יונייטד שאספו מומחים חיצוניים. התוצאות מדגישות את החשיבות של יונייטד לפרמיירליג, ומעניקות משקל לטענה התיאורטית שהם עשויים לקבל לת נתח גדול יותר מרווחי זכויות השידור של הפרמיירליג.

יש לציין כי אין שום סימנים לכך שיונייטד מתכוונת לדרוש חלק גדול יותר מההכנסות. זאת בניגוד לאיאן איירה מליברפול, שספג לאחרונה ביקורת רבה לאחר שעשה זאת. הוא הבהיר כי ליברפול רוצה לקבל יותר כסף מהמכירות הקולקטיביות, ולא למכור בעצמה את זכויות השידור שלה מחוץ לבריטניה.

מקורבים לבעלים של יונייטד מסרו כי הם מצייתים למכירת הזכויות הקולקטיביות ולעקרון שלפיו ליגה שמחלקת באופן רחב את ההכנסות שלה היא ליגה חזקה יותר.

דו"ח נוסף שפורסם בתחילת החודש על ידי חברת הייעוץ והמחקר הגרמנית SPORT+MARKT, מצא שהמספר הכולל של צופי הטלוויזיה ברחבי העולם במשחקי הפרמיירליג בעונת 2010-11 עמד על 4.7 מיליארד אנשים.

נתון זה כולל 3.9 מיליארד צופים בבית  ועוד 777 מיליון "מחוץ לבית" – בפאבים, בארים או מועדונים.

הסכום המצטבר מורכב מכלל האנשים שצופים במשחקים בשידור חי או בשידור חוזר, סיכום (highlights ) ותוכניות מגזין. 4.7 מיליארד פירושו שבממוצע צפו בכל אחד מ-380 משחקי הפרמיירליג בעונה 12.3 מיליון צופים.

בני משפחת גלייזר. לא ידחפו להסכם מכירת זכויות שידור אינדיבדואלית, צילום: איי פי בני משפחת גלייזר. לא ידחפו להסכם מכירת זכויות שידור אינדיבדואלית | צילום: איי פי בני משפחת גלייזר. לא ידחפו להסכם מכירת זכויות שידור אינדיבדואלית, צילום: איי פי

נתון זה עשוי להיראות כצנוע למדי, בהתחשב בכך שבעולם חיים קרוב ל-7 מיליארד איש, רבים מהם אוהדי כדורגל מושבעים, אך הוא לגמרי מתקבל על הדעת. לעומת זאת, רבים מהמשחקים ששודרו בשידור חי בערוץ סקיי בבריטניה – שמכוונים לקהל הליבה של הליגה – מושכים פחות ממיליון צופים. משחקים "שוליים" רבים של קבוצות פחות אופנתיות כמעט ולא זוכים לצופים, אם הם בכלל משודרים.

על פי מחקרים נפרדים שהוכנו עבור יונייטד על ידי יועצים עצמאים, עולה שמספר הצופים המצטבר במשחקי יונייטד עומד על 2.424 מיליארד, המקבילים ל-51.8% מכלל הצופים בפרמיירליג. בממוצע צפו בכל משחק של יונייטד 64 מיליון אנשים – עלייה משמעותית מהממוצע למשחק פרמיירליג.

אם כל 20 הקבוצות בליגה היו אטרקטיביות במידה זהה לקהל העולמי, הן היו יכולות לצפות לנתח של 10% מכלל צופי הטלוויזיה – מכיוון שבכל משחק משתתפות שתי קבוצות, כך ששתי מערכות של אוהדים מרכיבות כל משחק.

מספר מקורות בתעשיית הספורט אמרו ל- Sportingintelligence שמעמדה של יונייטד כמוקד המשיכה השולט ברורה ביותר. "יונייטד היא המועדון מספר 1 מבחינת מספר צופים בהפרש ניכר", אומר קווין אלאבי מ- Future Sports + Entertainment, חברה המשווה נתונים ממספר גורמים כמו BARB ונילסן.

"לאורך שנים רבות ידוע כי ליונייטד יש את הנתח הגדול ביותר של צופי הטלוויזיה בפרמיירליג", הוסיף אלאבי. "המחקרים השונים משתמשים במתודולוגיות קצת שונות, אך התוצאות אינן מפתיעות אותי. העובדה שליונייטד נתח גדול מהנתון העולמי תואמת למה שידוע לנו".

פוטנציאל צמיחה משמעותי לפרמיירליג במרבית האזורים בעולם

 

בהתבסס על נתוני הצפייה של SPORT+MARKT וכן על מידע פיננסי שהושג על ידי Sportingintelligence בנוגע לשווי של זכויות השידור של פרמיירליג ברחבי העולם, נראה שהפרמיירליג יכולה ליהנות מצמיחה משמעותית בהכנסות בכמה מהאזורים.

זכויות השידור הנוכחיות מכניסות לליגה 2 מיליארד ליש"ט עבור תקופה של שלוש שנים בין 2010-13 כולל. הסכום מגיע מזכויות השידור (בבעלות משותפת של סקיי ו-ESPN תמורת 1.782 מיליארד ליש"ט), סיכומים (בי.בי.סי 171 מיליון דולר) ועוד הכנסות קטנות יותר מזכויות משניות וסרטונים לניידים (באמצעות יאהו).

לליגה גם חוזים מחוץ לבריטניה בשווי 1.437 מיליארד ליש"ט מעונות 2010-13, ועוד כמה עסקאות זרות פזורות עבור סרטונים לניידים.

על פי המחקר של SPORT+MARKT, עולה שלפרמיירליג יש במצטבר 629 מיליון צופים "בבית" לעונה. הערכות של הצופים מחוץ לבית מוסיפות 124 מיליון אנשים לאורך העונה, כך שהסכום הכולל בבריטניה מסתכם ב-753 מיליון "צפיות".

בהתחשב בהכנסה המקומית של הפרמיירליג מזכויות השידור שעומדת על 2 מיליארד ליש"ט לשלוש שנים, מדובר ב-667.7 מיליון ליש"ט בשנה עבור 753 מיליון צפיות בעונת 2010-11. כל צופה משלם 88 פני בממוצע למשחק.

זוהי משוואה פשוטה שמגיעה עם מספר תנאים: מנויים ביתיים משלמים יותר, צופים בפאב לא משלמים באופן ישיר אלא דרך המחירים בפאב, הצופים בסיכומים שצופים רק ב- Match of the Day , משלמים באמצעות תשלום הרישיון לטלוויזיה, וכן הלאה. אך הוא מספיק כדי לשמש כמדד בר השוואה.

בשאר אירופה היו 761 מיליון צפיות בבית בעונת 2010-10, ועוד 150 מיליון צופים מחוץ לבית, סכום כולל של 911 מיליון. שאר אירופה משלמת 130 מיליון ליש"ט בשנה עבור זכויות הפרמיירליג, המקבילים ל-14 פני למשחק.

יש פער לא קטן בין ה-14 פני שמשלמים באירופה ו-88 פני שמשלמים בתוך בריטניה. מרבית האזורים האחרים בעולם משלמים אפילו פחות מ-14 פני לצפייה בהתבסס על אותו ניתוח: Sportingintelligence חישב כי במזרח התיכון ובאפריקה מדובר בסכום נמוך של 10 פני לצפייה. האתגר שעומד בפני הליגה הוא להכיר בפוטנציאל הזה בסבב הבא של מכירת זכויות, עבור עונות 2013-16, כשמסמכי המכרז יחולקו בתחילת שנה הבאה. הליגה מחכה גם לפסיקה הסופית בתיק "מרפי", אחריה תחליט כיצד יש לארגן מחדש את הזכויות, או לא, בהתאם לחוק האירופי.

תגיות