אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

תינוק מגודל: הבייביה של לנד רובר

ריינג' רובר איווק, גרסה מוקטנת של הריינג' רובר, נהנה משלדה וממגדש טורבו של פורד מונדאו, וגם מטאצ' עיצובי של ויקטוריה בקהאם. לא בדיוק מתכון לרכב יוקרה, אבל הביצועים והמחיר ממקמים אותו בליגה העליונה

31.10.2011, 22:30 | תומר הדר

הכביש המשתרע בין אנדרטת השריון בתל חדיד שביער בן שמן לבין ראש העין, תקוע בנוף הצחיח באזור התעשייה של חבל מודיעין. אך במקום להיכנס ולשוטט בין המבנים הענקיים אפשר לחתוך שמאלה בכביש הגישה המוביל אל מגרש משחקים לרכבי שטח, שמשתרע מאזור התעשייה ועד למבואות מודיעין. המגרש מציע אתגרים לכל נהג ולכל סוג של רכב שטח. צריך רק להיכנס בדרך המשובשת, לפנות ימינה לפני הכניסה למטווח הצבאי ולהתחיל לדהור בשבילי העפר. אפשר תמיד לחתוך לשמאל או לימין, כל עוד מדובר בשבילים מסומנים, כמובן, ולהתמודד עם אבנים וסלעים. אפשר גם לעצור לקפה, עם תוספת של פיח אגזוזים שנישא לו מכביש חוצה ישראל.

אני לא דוהר לשום מקום. יש לי ריינג' רובר, שבו אמורים לרחף ובעיקר להיות מורמים מעם. צמד מילים אלה - ריינג' רובר - מעורר קונוטציות רבות אצל הרבה אנשים, בעיקר כאלה שחיים באירופה, אבל גם כאלה שחיים במדינת ישראל. איך לא יעורר קונוטציות? כמה וכמה טונות של רכב שטח, בדרך כלל בצבע שחור עם מנוע אדיר מקדימה, נוסע מהר מאוד וכלל לא יורד לשטח, תמיד במחיר של דירה קטנה. אבל לי יש ריינג' רובר איווק Prestige, שזה ריינג' רובר קטן. כן, מה ששמעתם: ריינג' רובר - אבל במידה קטנה. כמה קטן? ריינג' רובר רגיל משתרע על 4.97 מטרים, והאיווק תופס רק 4.37 מטרים. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל מדובר בהבדל משמעותי. בחו"ל קוראים לו "בייבי ריינג' רובר", שם קצת מעליב.

ריינג ריינג' רובר איווק ריינג

הסוד של ויקטוריה

הסיפור של הריינג' רובר איווק מלא בתפניות מוזרות שאינן הולמות את מוצאו האצילי. ב־2009, זמן קצר לאחר פרוץ משבר כלכלי אשר פגע אנושות בתעשיית הרכב העולמית, הציגה לנד רובר את מכונית התצוגה LRX - רכב ראשון מתוצרת החברה שגם היה קטן בממדיו וגם הוצע בגרסה שכלל לא צוידה במערכת הנעה כפולה. בממשלה הבריטית אהבו את התפנית התפיסתית של לנד רובר, והציעו מענק של 27 מיליון ליש"ט לחברת לנד רובר להמשך פיתוחו של הרכב. לצד זאת הציבו תנאי שלפיו ייוצר הרכב החדש בליברפול, מאחז ותיק של מעמד הביניים הבריטי, ולא במפעליה של לנד רובר בסוליהול. בלנד רובר הסכימו.

כדי לחסוך עוד כספים הוחלט שהאיווק יתבסס על שלדתו של לנד רובר פרילנדר, רכב השטח הקטן ביותר שלנד רובר הציעה עד אז. אלא ששלדת הפרילנדר היא שריד לימים שבהם לנד רובר, שנמצאת בשליטה הודית, היתה שייכת לפורד, ולכן הריינג' רובר איווק מבוסס במידה מסוימת על שלדה שמשותפת, בין היתר, גם לפורד מונדאו. גם המנוע, בנפח 2.0 ליטרים עם מגדש טורבו, הוא של פורד מונדאו - לא בדיוק מתכון לרכב יוקרה. וזה עוד לא הכל: בלנד רובר מדגישים בגאווה גלויה שוויקטוריה בקהאם, אחת שנשואה לכדורגלן, סייעה בתהליך האבזור של האיווק. יש דברים שעדיף לא לספר.

ריינג ריינג' רובר איווק מבפנים ריינג

אציל בריטי אוכל חצץ

רק 70 רכבי ריינג' רובר איווק יגיעו לישראל, עם פורד מונדאו מתחת למכסה המנוע ונגיעות של ויקטוריה בקהאם בתא הנוסעים. אבל לא רק. לריינג' רובר איווק יש רשימת אבזור שאינה מביישת את הפירמה: חישוקי גלגלים בקוטר 20 אינץ', פנסי הלוגן שעוקבים אחרי הפנייה של ההגה, ידיות דלתות שמוארות בנגיעת אצבע וגם עור. הרבה עור. ויש גם מערכת סטריאו עם שם של מלון: קוראים לה מרידיאן. מערכת הסטריאו של ריינג' רובר איווק מגיעה עם חוברת הפעלה משלה, הכוללת תמונות של קונכיות והרבה הסברים על 15 רמקולים, 15 ערוצי שמע ומערכת שחשה היכן נמצאים הנוסעים, ומסיטה את הצלילים בכיוונם.

אני ממשש את לוח המחוונים, בודק אם פועל ייצור מיליטנטי מליברפול אולי השאיר איזו מזכרת לאצילים שישבו במכונית מתחת ללוח המחוונים. שום דבר. הכל בנוי כמו שצריך להיות בנוי בריינג' רובר: אין חריקות, אין פלסטיק זול, רק ריח חזק של עור. לחיצה ארוכה על כפתור ההתנעה. לחישה. מתוך לוח המחוונים מתרוממת ידית הילוכים עגלגלה, כמו זו שמותקנת במכוניות יגואר, ששייכת, בדומה ללנד רובר, לקונצרן טאטא ההודי. ריינג' רובר איווק רוצה לדעת איזה סגנון נהיגה אדוני מעדיף.

בתחתית לוח המחוונים, בין המושבים, יש כפתור שבוחר בין נסיעה במצבי שטח שונים. אפשר לבחור במצב "שלג", אפשר לבחור "חצץ" ואפשר גם לבחור במצב "כביש". אני מאכיל את בייבי ריינג' רובר בחצץ. לבייבי לא אכפת. הוא טס בשבילי על חצץ באופן מרשים ומרחף על בורות בלי דאגה. במפעל ההוא, של מעמד הפועלים, מתקינים בו בולמי זעזועים מיוחדים, כאלה שמכילים חומר מגנטי שזורם דרך שסתומים מיוחדים ומווסת את עוצמת השיכוך של בולמי הזעזועים. בשטח קשה המגנטים עובדים, אבל פחות טוב. ריינג' רובר איווק לא יהסס לטפס על סלע מזדמן, הודות לשפע מערכות האלקטרוניקה שנועדו לוודא שגם הנהג השלומיאל ביותר לא יעשה בושות. בפנים יש אפילו טלוויזיה שמאפשרת לנהג לראות כמה גחונו של הרכב קרוב לסלעים, אבל הגלגלים הגדולים ומרווח הגחון הזעום עושים את שלהם.

עוקפת את אבא בכבישים המפותלים

בייבי ריינג' רובר מעדיף לנסוע בכביש ולא בין סלעים כמו אחיו הגדולים. ריינג' רובר בגודל מלא מתנהל בעצלתיים בנתיב השמאלי בכביש למודיעין, שחור, גדול ומאיים. על הישבן שלו קבועה לוחית כסופה - סופרצ'ארג'. מגדש־על. הלוחית הזו מבהירה שעם ריינג' רובר כזה, עם מנוע יגואר בנפח 5 ליטרים, לא מתעסקים. בייבי ריינג' רובר מתעסק עם מבוגרים. יד ימין ממששת בין המושבים. הכפתור העגול קריר למגע. סיבוב קל שמאלה, למצב "כביש מפותל". לוח המחוונים מואר באדום, ההגה מתקשח. לחיצה קטנה על כפתור העברת ההילוכים בצד ההגה, ואיווק מזנק. מנוע של מונדאו, מנוע של לנד רובר, זה לא ממש משנה, העיקר שיש טורבו ו־240 כוחות סוס. ריינג' רובר שחור, גדול ומאיים מצטמק במראה האחורית. העולם שייך לצעירים. ריינג' רובר איווק ממשיך לכביש המפותל. בניגוד לריינג' רובר בגודל מלא, שמרגיש כמו מטוטלת כבדה בכבישים כאלה, האיווק מתנהג כמו מונדאו כפולת הנעה, וזה טוב מאוד. ההגה מדויק, מערכת הבלימה חזקה ורגישה והאחיזה גבוהה מאוד. וכשהכל נגמר, אז האיווק חוזר להתנהג כמו ריינג' רובר: חזק, מהיר, חרישי ואיכותי.

משאירה מאחור את המתחרים במחיר

אני חוזר הביתה עם הצעת מחיר. 448 אלף שקל עולה התענוג הזה ברמת האבזור הגבוהה. מדובר במחיר שממחיש היטב ש־70 האיווק שיגיעו ארצה ימצאו בית חם בעיקר בקרב חובבי לנד רובר. מדוע? ובכן, לדוגמה, אאודי Q5, מתחרה ראוי בעל מנוע טורבו בהספק דומה עולה 328 אלף שקל. וולוו XC60 טורבו עולה 299 אלף שקל. כאן מדובר בפערים ניכרים. לעומת זאת, עבור לקוחות היעד של הריינג' רובר, שמחירו מתחיל ב־869 אלף שקל עבור גרסת הדיזל ה"עממית" ומגיע עד 1,070,000 שקל לגרסה הבכירה, מדובר באמת בכסף קטן.

ריינג' רובר איווק

  • מנוע: בנזין, נפח 1,999 סמ"ק, הספק מרבי 240 כ"ס, מומנט מרבי 34.7 קג"מ
  • ביצועים: מהירות מרבית 217 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־7.6 שניות
  • צריכת דלק: נתוני יצרן 11.5 ק"מ לליטר, נתוני מבחן 8.1 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS. טרם נבחן במבחן ריסוק פומבי
  • קבוצת זיהום: 14
  • מחיר: 448 אלף שקל

תגיות