אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחיר הוויתור על צ'רי: אגמון ידרוש הפחתה בשווי של קמור צילום: יובל חן

מחיר הוויתור על צ'רי: אגמון ידרוש הפחתה בשווי של קמור

גורמים בענף העריכו כי מי שעשויים לרכוש את הזיכיון על צ'רי הם שותפתה של קמור בזיכיון, קבוצת כדורי או שלמה שמלצר

01.11.2011, 06:51 | גולן חזני, תומר הדר ויניב רחימי

סאגת אישור המיזוג המיועד בין דלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד, לקמור מוטורס, יבואנית ב.מ.וו, על ידי הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, הסתיימה שלשום בערב, בתום ישיבה נוספת שבה הוחלט להעניק את האישור לעסקה בתנאי מתלה של ויתור החברות על מותג המכוניות הסיני, צ'רי.

בהודעה לעיתונות שהוציא הממונה נמסר כי ההחלטה התקבלה "לאחר התייעצות בוועדה לפטורים ומיזוגים וקבלת עמדת משרד התחבורה התומכת באישור המיזוג".

הממונה אישר למרות החשש

שלוש פעמים נדחה מועד מתן האישור. גילה התנגד בתחילה לתת אותו לחברות מחשש לפגיעה בתחרותיות. מקורבים לעסקה סיפרו כי גילה הביע בפניהם חשש כי "גיל אגמון (בעל השליטה בדלק רכב) ושמואל חרל"פ (בעל השליטה בכלמוביל, יבואנית מרצדס) יישבו בחדר ובקריצה יסגרו שהאחד לא נוגע לשני במרצדס, והשני לא נוגע לראשון במאזדה".

מקורב אחר סיפר כי שתי החברות התנגדו בחריפות לתיאוריה שהעלה הממונה ואיימו לערער על החלטתו, אם זה יפסול את המיזוג, בפני בית הדין להגבלים. "האמירה שלהן היתה נחרצת, למרות שלא מקובל לפנות לבית הדין בשל התארכות ההליך שם", אמר אותו גורם.

ביום רביעי האחרון היתה אמורה להתקבל ההחלטה הסופית, אבל אז ביקש היועץ המשפטי של הממונה זמן לארכה נוספת עד יום ראשון. הפרסום ב"כלכליסט" על אודות ההסתייגות של הממונה מהעסקה עורר סערה ביום חמישי, אולם בשיחות שנערכו ביום שישי הושגה פשרה בין הצדדים שבה תישאר צ'רי מחוץ לעסקה, כדי שזו תאושר. "היה ברור שכל בית משפט יעביר את העסקה. הרי איזה אינטרס יש למנוע מיזוג שיכניס מתחרה שמינית לשוק?", שאל מקורב לעסקה.

החלטת הממונה על הגבלים לאשר את העסקה  התקבלה גם באכזבה מצד גופים צרכניים שקיוו כי זה יפסול את המיזוג המיועד מתוך מטרה לשמור על התחרותיות בשוק הרכב.

בעקבות התנאי המתלה אגמון צפוי לדרוש כעת מדני ברנר, בעל השליטה בקמור, הפחתה במחיר העסקה. בהודעה לבורסה נכתב כי שתי החברות בוחנות את החלטת הממונה והשפעותיה על העסקה. עם זאת, ההחלטה לא צפויה לאיים על העסקה. צ'רי אמורה להיכנס לשוק האירופי והישראלי רק ב־2015, והמטרה העיקרית של דלק רכב בעסקה היתה רכישת הזיכיון לשיווק רכבי ב.מ.וו.

צ'רי אוטומוביל, שנוסדה ב־1997, נחשבת כיום ליצרנית הרכב השביעית בגודלה בסין. מכוניות צ'רי עדיין אינן משווקות באירופה, שכן התקינה המחמירה הנהוגה באירופה כיום מכתיבה סטנדרטים נוקשים לבטיחות ולפליטה נמוכה של זיהום אוויר. ישראל פועלת בהתאם לעקרונות התקינה האירופית, ולכן מכוניות צ'רי אינן משווקות בה כיום באופן סדיר. עם זאת, בצ'רי מצהירים כבר כיום על חדירה עתידית לשוק הרכב האירופה בשנת 2015, מהלך אשר ישפיע על חדירתה של צ'רי גם לישראל.

השותף השקט של קמור

זיכיון השיווק של צ'רי אינו שייך בלעדית לקמור. קבוצת בני נעים כדורי, שעוסקת בעיקר בסחר בחלפי רכב ובמכירת כלי רכב משומשים, קיבלה את זיכיון השיווק של מכוניות צ'רי בשנת 2004. בשנת 2007 הודיעה קמור, שהחזיקה בזיכיון השיווק של מכוניות צ'רי בבולגריה, סרביה ומונטנגרו, על הסכם שיתוף פעולה שבמסגרתו תוקם חברה בבעלות משותפת שתייבא מכוניות צ'רי לישראל ולארצות הבלקן.

גורמים בענף הרכב העריכו כי אחד המתמודדים הפוטנציאליים לקבלת זיכיון השיווק של מכוניות צ'רי מקמור הוא איש העסקים שלמה שמלצר, שמחזיק בזיכיון השיווק של צ'רי ברומניה.

שמלצר, זכיין רכבי אופל בישראל, זקוק מצדו למותג רכב עממי וזול יותר אשר יחזק את יכולותיו בשוק הרכב הישראלי. בנוסף לשמלצר, מעריכים גורמים בענף, עשויה גם קבוצת כדורי לנסות ולרכוש את חלקה של קמור בזיכיון.

הסכם ההפצה בין צ'רי לגלובל מוטורס, החברה המשותפת לקמור מוטורס ולקבוצת כדורי בחלקים שווים, נחתם בפברואר 2008. תמורת הקצאת 50% ממניות גלובל מוטורס שילמה קמור מוטורס 4.5 מיליון שקל. נוסף לכך, העמיד כל אחד מבעלי המניות בגלובל מוטורס 5 מיליון דולר המשמשים כתקציב ראשוני לחברה המשותפת.

השווי הכלכלי של הזיכיון נגזר מנתח השוק החזוי שאותו תכבוש יצרנית הרכב הסינית. אולם, המכוניות הראשונות של צ'רי צפויות להמכר בישראל רק החל מ־2015. ההתניה שהכניס הממונה על הגבלים עסקיים באישור המיזוג עם דלק רכב, עשויה ללמד על הפוטנציאל הגדול המיוחס לצ'רי על ידי הרגולטור.

תגיות