אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מרוב ספינים לא רואים את זליכה צילום: אוראל כהן

מרוב ספינים לא רואים את זליכה

ההתקוטטות בין משרדי האוצר והתחבורה פוגעת בוועדת זליכה להגברת התחרותיות בענף הרכב

03.11.2011, 08:27 | תומר הדר

בתחילת השבוע אירע מאורע תמוה שגרם להרמת גבה בקרב לא מעט גורמים, הן בענף הרכב והן בקרב הרגולטורים שלו. תחילתה של הפרשה בשני מיזוגים גדולים שאושרו לאחרונה על ידי הממונה על הגבלים עסקיים: המיזוג בין יבואנית סוזוקי מכשירי תנועה לבין החברה המאוחדת למזרח הקרוב, והמיזוג בין קמור, יבואנית ב.מ.וו, לבין דלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד.

ואולם ארבעה ימים לאחר שהמיזוג בין מכשירי תנועה לחברה המאוחדת למזרח הקרוב אושר באופן סופי ופורסם בתקשורת, נחת במערכותיהם של כמה עיתונים מכתב בעל טון חמור שאותו חיברו בכירים במשרד התחבורה. במכתב, שיועד לרשות ההגבלים העסקיים ונחתם על ידי הפקידים הבכירים, מודגש כי האישור למיזוג ניתן ללא התייעצות עם בכירי משרד התחבורה.

במכתב מופיע גם מעין איום ולפיו ועדת זליכה, שמינה שר התחבורה ישראל כץ לפני כחודשיים כדי להגביר את התחרותיות בענף הרכב, תוכל לבטל מיזוגים שאושרו על ידי הממונה על הגבלים עסקיים. פרט לטענות המוטלות בספק שמעלה המכתב התברר לאחר מכן שיש בו בעיה נוספת, מביכה למדי. לדברי גורמים ברשות ההגבלים, המכתב הגיע לתקשורת עוד לפני שהגיע לידי הממונה. בשפה נקייה מכונים מהלכים כאלה "ספין".

מקורבי הממונה על הגבלים עסקיים מתייחסים למכתב בזלזול, ואומרים כי ועדת זליכה אינה מסוגלת לבטל מיזוגים שאושרו. המקורבים תוהים גם מדוע משרד התחבורה שלח את המכתב המאיים לאחר שהמיזוג בין מכשירי תנועה לחברה המאוחדת אושר והעסקה יצאה לפועל, ולא כאשר המיזוג המתין לאישור.

מלחמה בין המשרדים

בימים אלה ממש מתחוללת מלחמה בין המשרד לבין משרד האוצר, עקב הערכות שלפיהן ועדת זליכה לא תוכל להשפיע על אחד ההיבטים החשובים ביותר בענף הרכב הישראלי: גובה מס הקנייה על מכוניות חדשות. באוצר מיהרו לתפוס טרמפ על ועדת טרכטנברג, ולהודיע שיפעלו להורדת מסי הקנייה על מכוניות חדשות על בסיס המלצת הוועדה להקים ועדה לבחינת הענף, לרבות עניין המיסוי.

במשרד התחבורה ראו בכך צעד מאיים, והודיעו כי בישיבת הממשלה שעסקה בדו"ח טרכטנברג המליץ יו"ר הוועדה להרחיב את סמכויות ועדת זליכה במקום להקים ועדה חדשה. בסביבת ועדת טרכטנברג מאשרים כי כך היה, אך באוצר לא התרשמו מהדברים ומיהרו להודיע לעיתונות כי אנשי המשרד אינם מוכנים לשבת בוועדת זליכה. נראה כי סיבה אפשרית להתנגדות הנחרצת של האוצר היא החשש שהשר כץ ומשרד התחבורה יקטפו קרדיט על הורדת המחירים בשוק הרכב.

תנו להם לעבוד בשקט

המהומה של החודש האחרון יצרה בעיה: מרוב ספינים לא רואים את זליכה. מי שעוקב אחרי פעילות הוועדה יודע שחלק נכבד מן העוסקים בענף הרכב כבר זומן להעיד בפניה, ושהיא שוקדת בימים אלה בשקט על גיבוש מסקנותיה והצעותיה לרפורמה; ומי יודע, אולי הוועדה תצליח להביא שינויים מבורכים לענף, הנגוע באינספור תחלואים.

הנה עצת חינם לשר התחבורה, שעשויה לקדם את מטרותיו יותר מעוד ספין: אולי פשוט עדיף לקבל את העובדה שוועדת זליכה, מקצועית ככל שתהיה, זקוקה לשקט ולמרחב פעולה. נכון לעכשיו נראה שהסנגורים הרבים במשרד התחבורה רק מקשים על עבודתה.

תגיות

תגובה אחת לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
עצה לכותב
ההגדרה כספין את מכתב משרד התחבורה שגוייה וזה שזה הגיע לתקשורת קודם שהגיע לממונה אין בה כדי להצדיק את ההגדרה. המכתב הוא הברה קודם כל לתקשורת שמשרד התחבורה הוא זה שממונה על התחבורה ומשרד האוצר יכול לפקח על הנהלים. הממונה שעד עכשיו הוא וקודמיו לא הוכיחו הגבלת עסקים לא היה צריך לאשר את המיזוג וזאת משני טעמים. הטעם הראשון שהוא כן ידע שיש ועדה ששוקדת על חוסר התחרותיות בשוק הרכב, ואישור שכזה בזמן שהועדה שוקדת על הנושא מוכיחה חוצפה של ממונה שההיסטוריה של משרדו לא הוכיחה הגבלת מונופולים הוא התארגנויות מונופוליסטיות של תאגידם , חברות וקבוצות. חוצפתו הנוספת של הממונה היא על רקע המחאה החברתית. וכאן חוצפתו היא פעמיים פעם ראשונה היא ביודעו שועדת זליכה באה לשרת את המחאה החברתית, ופעם שנייה היא ידיעתו שגם ועדת טרכטנברג המליצה להקים ועדה וזאת אך ורק בגלל שלועדת זליכה אין מספיק סמכויות. לכן את האישור הליצני של הממונה כדאי להגדיר כספין וזאת בתקוה כמובן שועדת זליכה תשאיר אותו על הנייר.
אורי... .  |  03.11.11