אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסדר העולמי החדש מכתיב מודל עסקי שונה צילום: בועז אופנהיים

הסדר העולמי החדש מכתיב מודל עסקי שונה

ככל שנשכיל למצוא את האיזון הראוי בין ניהול הסיכונים לבין יצירת הערך לכלל מחזיקי העניין, כך נצליח לבנות עסק בר קיימא שיהיה יציב לאורך זמן

05.11.2011, 12:07 | ניר זיכלינסקי

בעלי המניות בחברות בכלל ובחברות הציבוריות בפרט צריכים להחליף דיסקט. המודל הפועל למקסם את רווחי בעלי המניות ורווחיהם בלבד מתפוגג ואת מקומו תופס מודל עסקי אחר. כזה המסתכל על המציאות החברתית החדשה התופסת תאוצה בכל העולם, ומשליך ממנה על הפעילות הכלכלית. למודל הזה קוראים תשואה למחזיקי עניין או כפי שאני קורא לו ROSI. במקום המונח המוכר כל כך משיעורי המימון (ROI (RETURN ON INVESTMET אפשר להתחיל לדבר בשפת ה-ROSI (שמשמעותה - RETURN ON STACKEHOLDERES INVESTMENTS).

כמי שעוקב אחר השינויים הללו בעשור האחרון אני יכול לומר בוודאות שהעתיד שייך למודל החדש שלוקח בחשבון את מגוון האינטרסים של כלל מחזיקי העניין בחברות שמשמעותו ניהול אחראי בחברות והשקעות אחראיות של המשקיעים. ניהול אחראי והשקעות אחראיות לוקחים בחשבון ערכים ושיקולים כלכליים-חברתיים-סביבתיים. כל ניהול והשקעה יעשו תוך נקיטת כל תהליכי קבלת ההחלטות ה"מסורתיים" המהווים חלק מגישת ניהול השקעות זהיר וראוי, אך היא כוללת גם את הבחירה והניהול של ההשקעות בהתבסס על דאגותיהם והשקפותיהם האתיות, המוסריות, החברתיות והסביבתיות של משקיעיה וזאת תוך התייחסות למכלול מחזיקי העניין.

בתפיסה זו,כל מחזיקי עניין שמשפיעים על הארגון או מושפעים ממנו, כגון: בעלי המניות, עובדים, לקוחות, צרכנים, ספקים, רגולטורים, ארגוני סביבה, הקהילה בה הארגון פועל והדורות הבאים צריכים להרגיש שהם נותנים אך גם מקבלים. בעלי העניין ובעלי המניות צריכים להמשיך להרוויח על מנת לקיים את העסק או החברה לאורך זמן, אולם כלל מחזיקי העניין צריכים גם הם להרגיש שיש להם תשואה על השקעתם בחברה.

העובדים - צריכים להרגיש שהם מקבלים תמורה ראויה הן ביחס שהם מקבלים ממקום העבודה והן בשכר, הספקים - צריכים להרגיש שמוסר התשלומים מולם הוא ראוי וכך יחזירו לחברה באמצעות אספקת חומרי גלם בזמן ובמתן חומרי גלם איכותיים, הרגולטור- צריך להרגיש שמתייחסים להנחיותיו והוראותיו על מנת לאפשר לצדדים לפעול באופן נאות, והצרכנים והלקוחות - צריכים להרגיש שהם קונים בחברות המתייחסות לרצונותיהם באיכות, במחיר, בבטיחות המוצרים והשירותים, בבריאות המוצרים ועד התייחסות למצוקותיהם ברמת המקרו והמיקרו.

כל האמירות הכלליות הללו כבר לא יכולות להסתפק בעוד הינהון מצדן של החברות בייחוד לאור גל המחאה החברתית העולמית והמקומית שאינו הולך להיעלם מכאן בקרוב. פעילות של החברות והעסקים, בין אם הם קטנים ובין אם בינוניים או גדולים, למען "השורה התחתונה" – שורת הרווח הכלכלי בדו"ח רווח והפסד כפי שהייתה לא תשתנה, אולם אליה יתווספו עוד 2 שורות רווח נוספות או כפי שזה נקרא בעגה המקצועית בעולם TRIPLE BOTTOM LINE הכוללות גם את ההיבט החברתי וגם את ההיבט הסביבתי מעבר להיבט הכלכלי.

אז איך עושים את זה? הדרך ליישום המודל דומה ליישום כל תוכנית ניהולית רב שנתית אלא שהיא פשוט לוקחת בחשבון מגוון רחב יותר של גורמים שהשפעתם על החברות יכולה לעיתים להיות קריטית.

לאחרונה הסתיים קורס שוק ההון לבכירים בו למדו בכירי המשק כיצד ליישם את המודל החדש (ROSI) ואת השינויים אליהם נדרשות החברות הכוללים שינויים מבניים של אסטרטגיית הרווח והתשואה שלהן.

ניתן לסכם ולומר- ככל שנשכיל למצוא את האיזון הראוי בין ניהול הסיכונים לבין יצירת הערך לכלל מחזיקי העניין, כך נצליח לבנות עסק בר קיימא שיהיה יציב לאורך זמן. זאת, תוך התחשבות בהיבטים כלכליים-חברתיים-סביבתיים

הכותב הוא מנכ"ל SRI GLOBAL GROUP, מרכז אקדמי ומרצה בקורס שוק ההון לבכירים של "כלכליסט" וקבוצת SRI, וכן העורך והכותב של האנציקלופדיה לאחריות חברתית בעסקים

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
יועצי אחיתופל ממציאים את הגלגל מחדש?
כל דירקטוריון שמכבד את עצמו, כולל נציגי עובדים, נציגי בעלי המניות, ועוד, ולכן אין כל חידוש בעניין זה. מה שצריך זה אנשים ישרים ואמיתיים בעמדות ניהול, ניטרול אגו וגחמות של דירקטוריונים ושקיפות שקיפות שקיפות ועוד קורטוב של גילוי נאות. בעידן האינטרנט, קל מאוד וגם די זול לשמור על קשר ישיר וחם עם ציבור בעלי העניין, ורצוי גם ליתן אפשרות הצבעה לכל אחד מבעלי המניות הקטנים באמצעות האינטרנט. ישנן חברות בחו"ל שכבר השכילו לפעול כך ולא בגלל איזו 'שיטה' חדשה אלא פשוט שכל ישר, הגינות ואחריות אמיתית, המהווים את הבסיס המוסרי (MOSI) שכנראה נשכח וצריך להמציאו מחדש.
פרו ספסור  |  06.11.11
לכל התגובות