אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ברשתות הזולות בישראל, הקרב על כיסו של הצרכן חריף יותר צילום: דן בלילטי

ברשתות הזולות בישראל, הקרב על כיסו של הצרכן חריף יותר

האם בחישוב של סל מוצרים דומים ההפרשים אכן מצדיקים את המאמץ של הלקוח להגיע בכל קנייה לחנות המוזלת?

06.11.2011, 06:56 | גיל קליאן וטל ליטמן

מרבית מכירות המזון בישראל מתבצעות ברשתות מוזלות - רשתות דיסקאונט או הבי דיסקאונט בעגה המקצועית. כל הרשתות טוענות לכתר הרשת הזולה בישראל, וכל צרכן בטוח שהוא קונה במקום הזול ביותר. אך האם בחישוב של סל מוצרים דומים ההפרשים אכן מצדיקים את המאמץ של הלקוח להגיע בכל קנייה לחנות המוזלת?

בדקנו 13 מוצרים מהרשימה שהם מוצרים ממותגים (כדי שנדע שאכן מדובר במוצרים זהים בכל רשת) וחישבנו את הפער במחירים בין רשת יקרה לרשת מוזלת. עשינו שתי בדיקות השוואה שכאלה: אחת בישראל ושנייה בעולם.

הפער בישראל בין חנות מוזלת לחנות יקרה עומד על 15.1%, לעומת 13.8% בעולם. נתון זה יכול להעיד על כך שהתחרות בין רשתות הדיסקאונט בישראל מעט חריפה יותר — מסקנה הגיונית כאשר מדובר במדינה צפופה יותר, שבה הצרכן לא צריך להתאמץ כדי להחליף חנות דיסקאונט אחת באחרת.

הפערים הקטנים ביותר בין מחירי הדיסקאונט למחירי החנויות היקרות (שכונתיות וחנויות נוחות) התגלו במוצרים כמו חיתולי האגיס, סכיני גילוח מסוג ג'ילט ויוגורט אקטיביה.

מה משותף לכל המוצרים האלה? כולם מוצרים עם השקעה גדולה במיתוג, נאמנות צרכנים גבוהה ומעט מתחרים. כך ניתן להבין מדוע רשתות השיווק אינן מצליחות לייצר הבדל גדול בין מחירם של המוצרים הללו בחנויות הזולות לעומת מחירם בחנויות היקרות: במוצרים הללו רוב הכוח נמצא אצל היצרנים והיבואנים.

תגיות