אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התקשורת שוקל לפקח על מחירי תעבורת התקשורת התת-מימית צילום: אוראל כהן

משרד התקשורת שוקל לפקח על מחירי תעבורת התקשורת התת-מימית

לקראת כניסת התחרות במד-נאוטילוס, בוחן המשרד קביעת מחיר מינימום והגבלת תקופת החוזים מול לקוחותיה

06.11.2011, 12:38 | גילעד נס

כחודש לאחר שמד-נאוטילוס, המספקת כיום את צינור הגישה התת-מימי היחיד לשדרת האינטרנט העולמית, הוכרזה כמונופול בידי הרשות להגבלים עסקיים, וכחודשיים לפני שמתוכננת הפעלתם של כבלים מתחרים בידי בזק בינלאומי וטמרס טלקום, מפרסם משרד התקשורת שימוע במסגרתו הוא מכריז על אפשרות כי יפקח על פעילות מד-נאוטילוס, ובכלל זה תעריפיה ואורך חיי ההסכמים שהיא חותמת עם הלקוחות.

לקוחותיה הגדולים של מד-נאוטילוס הינן ספקיות האינטרנט והשיחות הבינלאומיות הגדולות: בזק בינלאומי, נטויז'ן וסמייל. ספקיות אינטרנט קטנות יותר רוכשות מספקיות האינטרנט הגדולות חלק מרוחב הפס שמקציבה להן מד-נאוטילוס, באישורה.

מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, טוען במסמך השימוע כי על משרד התקשורת לבחון את עמדתו באשר להתערבות במחירי התמסורת התת-מימית על מנת לאפשר למתחרים החדשים לפעול לקידום התחרות בתחום, ומתוך חשש כי מד-נאוטילוס תנקוט בפעולות שיסכלו את יכולתם של מפעילי הכבלים המתחרים לשרוד בשוק ולקיים את אותה תחרות.

בחודשים האחרונים החלה מד-נאוטילוס לנסות ולחתום על הסכמים ארוכי טווח עם ספקיות האינטרנט, במחירים נוחים יותר, על מנת להבטיח לעצמה הכנסות לטווח ארוך, עובדה המקשה על המתחרות החדשות לאתר לקוחות פוטנציאלים לרוחב הפס שהן מציעות.

הנחת היסוד של משרד התקשורת היא שהכבל של בזק בינלאומי ישמש את קבוצת בזק כולה, כך שצריכת התמסורת של בזק בינלאומי, שנרכשה עד כה ממד-נאוטילוס, תעבור לכבל של בזק בינלאומי עצמה. מנכ"ל בזק בינלאומי, איציק בנבנישתי, הצהיר בעבר כי החברה תציע גם ללקוחות נוספים לעשות שימוש בכבל שלה, אך גם אם בזק עצמה תהיה הלקוחה היחידה של הכבל, מדובר בהשקעה משתלמת לאורך זמן.

מאידך, טמרס טלקום אינה אוחזת בלקוח "שבוי" כבזק בינלאומי, ולפיכך ראשיה מוטרדים יותר מהפעולות שנוקטת מד-נאוטילוס בחודשים האחרונים. למעשה, בדיקת הרשות להגבלים עסקיים באשר להכרזה על מד-נאוטילוס כמונופול החלה לאחר תלונה בנושא שהגישה טמרס טלקום, שגם פנתה באותו עניין לשר התקשורת, משה כחלון, וביקשה ממנו להתערב.

במשרד התקשורת שוקלים לפקח על מחירי מד-נאוטילוס כך שיקבע מחיר מינימום שמד-נאוטילוס לא תורשה להציע מחיר נמוך ממנו (אך החברות האחרות יוכלו לעשות כן), ולאסור עליה למכור ללקוחותיה רוחב פס העולה על 50% מכל צריכת רוחב הפס שלו, משמע לכפות על ספקיות האינטרנט שהינן לקוחותיה לחתום על חוזה עם מפעיל נוסף. הגבלה זו תהיה בתוקף לחמש שנים, או עד שטמרס טלקום תגיע לנתח שוק של 15% לפחות. בנוסף, החוזים שתחתום מול לקוחותיה יוגבלו לשנה אחת בלבד, ובמשרד התקשורת אף מצהירים כי לא יהססו לפתוח בדיעבד חוזים שכבר חתמה מד-נאוטילוס מול לקוחותיה לטווח ארוך ולהגבילם לשנה בלבד. חברות התקשורת וכל מי שרואה עצמו רלוונטי לנושא זה יכול להגיש את עמדתו למשרד התקשורת עד ל-17 בנובמבר, והחלטתו הסופית של שר התקשורת צפויה מספר שבועות לאחר מכן.

תגיות