אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סער: "אי אפשר לקבוע כל שנה מדד חדש להשתתפות רשויות בתקציב החינוך" צילום: יותם פרום

סער: "אי אפשר לקבוע כל שנה מדד חדש להשתתפות רשויות בתקציב החינוך"

ועדת החינוך של הכנסת דנה השתתפות תקציבית בין המדינה לרשויות המקומיות בקיום מוסדות החינוך הרשמיים בעקבות בג"ץ בנושא

07.11.2011, 17:12 | ליאור בן דוד

ועדת החינוך של הכנסת דנה היום (ב') ב"צו לימוד חובה – על פי סעיף 7ב'", שעניינו חלוקת השתתפות תקציבית בין המדינה לרשויות המקומיות בקיום מוסדות החינוך הרשמיים.

הכנסת אמורה לתת את דעתה לאופן שבו מחולקים מיליארדים מתקציב המדינה לטובת מערכת החינוך, וכיצד משמש התקציב ככלי לקידום עקרונות של שוויון הזדמנויות וצמצום פערים.

אך התקציב הנידון שונה בתכלית. בפועל, מגיש משרד החינוך לוועדה מסמך שאינו מבדיל בין רשות מקומית חלשה לחזקה, למעט בסעיף השולי של אגרת שכפול, שעניינו עלות חומרי מלאכה וערכות טכנולוגיות.

הדיון נקבע בעקבות פסיקת בג"ץ כי על שר החינוך לפרסם מידי שנת לימודים צו בנוגע לחלוקת ההשתתפות התקציבית בין המדינה לשלטון המקומי לגבי קיום מוסדות החינוך הרשמיים. את העתירה הגיש עו"ד יצחק בוקובזה, לשעבר ראש עיריית אור יהודה, שהשתתף היום בדיון.

בשיחה עם "כלכליסט" אמר בוקובזה: "ילד חייב ללמוד במקום מגוריו. אם המקום חלש נגזרת עליו חולשת המקום. חוק לימוד חובה בא לאזן את הפערים ולהעניק לילדי ישראל חינוך ברמה אחידה. כשהמשרד לא מחלק את התקציב באופן דיפרנציאלי הוא פוגע בעקרונות החוק".

לדברי בוקובזה, "שר החינוך הודיע לבג"ץ, בתגובה לעתירתי, שהוא אימץ את הערות הוועדה, אבל אני חייב לומר שלא מצאתי בצו החדש כל שוני מזה שקדם לו. אני מצפה מוועדה כבדה זו שתעמוד על כך שהפעם יקבע סוף סוף סל דיפרנציאלי, שייתן שוויון הזדמנויות לאלה המחויבים ללמוד בסביבתם החלשה".

במשרד החינוך אומרים כי למרות שצו החינוך מתקצב באופן אחיד, יש מדיניות ברורה של המשרד שכל תקציב תוספתי שמגיע למשרד יחולק באופן דיפרנציאלי. הסעות, יום לימודים ארוך, תוספת שעות ההוראה, וסל התרבות הם רק חלק מהנושאים לגביהם התקצוב דיפרנציאלי.

גדעון סער אמר היום בדיון: "למיטב הבנתי לא ניתן לנהל את המערכת אם כל שנה נעשה אינדקס חדש להשתתפות כל רשות בנפרד. במרכיבים הכבדים של שעות הלימוד יש תקצוב דיפרנציאלי. התבוננות על סוגיית הדיפרנציאלית רק דרך הצו היא לא נכונה. תוכנית להפחתת מספר התלמידים בכיתה, תוכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21, תוספת השעות בחטיבות הבינייים במקצועות הליב"ה, השתתפות בהסעות תלמידים, ניהול עצמי של בתי ספר, הזנה בבתי ספר - כל אלו מתוקצבים באופן דיפרנציאלי. אני מזהיר את כל מי שיושב פה מפני דיפרנציאליות שהיא כסות להורדת השתתפות המדינה בחינוך".

למרבה האירוניה, שעה וחצי מאוחר יותר, עלה לדיון בוועדה מסקנות ועדת טרכטנברג בנושא חינוך, העוסקות בצדק חברתי, ובדרכים להקל על האוכלוסיות החלשות את נטל הוצאות החינוך. בוקובזה סיכם בעצב: "הכי ציני זה שמיד לאחר הדיון יעבירו לשר החינוך את תקציבי התמ"ת בשם ה'צדק החברתי'. בתקציבים שלו הוא לא עושה צדק".

תגיות