אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סגן נשיא סוני פיקצ'רז ל"כלכליסט": הצפייה בתשלום עוברת לטאבלטים

סגן נשיא סוני פיקצ'רז ל"כלכליסט": הצפייה בתשלום עוברת לטאבלטים

פיטר וורד הוא האיש שאחראי על החיבור בין סוני פיקצ'רז לפייסבוק, יוטיוב וחנויות האפליקציות. "סרטים גורפים מיליוני לייקים, ואנחנו מנסים להבין מה לעשות איתם", הוא מסביר בראיון לקראת השתתפותו בכנס סלקום מדיה בשבוע הבא

08.11.2011, 14:56 | עומר כביר

האינטרנט והרשתות החברתיות אילצו את אולפני הסרטים לשנות את אופן פעילותם. במקום לעבוד מול עסקים אחרים, הם נאלצים כעת לתקשר ישירות עם הצרכנים, להקשיב להם ולפעול בהתאם". כך אומר ל"כלכליסט" פיטר וורד, סגן נשיא בכיר באולפן הסרטים ההוליוודי סוני פיקצ'רז.

וורד התחיל את דרכו בצד הקריאייטיבי של הוליווד, והיה מעורב בהפקת סרטים דוגמת "מטילדה", "ספיד" ו"הפסנתר". לפני כעשור הוא עבר לצד הניהולי וכיום, במסגרת עבודתו בסוני, הוא אחראי על הפצת תוכני החברה בפלטפורמות דוגמת iTunes, פייסבוק או יוטיוב.

וורד יגיע בשבוע הבא לכנס סלקום מדיה, שמתקיים זו השנה הרביעית. במסגרת הכנס מארחת החברה מרצים מהעולם המציגים את המגמות והחדשנות בעולם הסלולרי והדיגיטלי. השנה יעסוק הכנס בחיבור בין סלולר לטלוויזיה. בראיון ל"כלכליסט" מספר וורד על הטרנדים שמתרחשים כיום בעולם הבידור הדיגיטלי. אחד החשובים שבהם, לדבריו, הוא השינוי בהתנהלות האולפנים מול הצרכנים. "במרבית 100 השנים האחרונות, אולפני הסרטים פעלו בעיקר מול עסקים ותאגידים", הוא מסביר. "בהתחלה עבדו אולפנים עם בעלי אולמות הקולנוע. עם הגעת הטלוויזיה נוספו אליהם רשתות השידור וחברות הכבלים, והעולם הדיגטלי צירף גופים כמו iTunes.

"אבל עכשיו נמצאים האולפנים בשלב הבא, של מעבר לקשר ישיר לצרכנים. זה שינוי עצום בדרך שבה אולפני הסרטים חושבים ופועלים. בשנתיים האחרונות אולפנים השתמשו בפייסבוק וגרפו מיליוני לייקים לסרטים שהם קידמו שם. כתוצאה, הם הבינו שיש להם קשר ישיר עם עשרות מיליוני צרכנים, והם מתחילים לחשוב איך להשתמש בו", אומר וורד.

"האחים וורנר רכשו את אתר ביקורת הסרטים החברתי פליקסטר, והם ימשיכו להפעיל אותו כאתר צרכני ישיר שיאפשר להם לפנות ללקוחות. כל האולפנים, חוץ מדיסני, מפיצים תוכן תוך שהם מתבססים על פלטפורמה צרכנית בשם UltraViolet, דבר המצריך מהם נוכחות וקשר עם צרכנים. זה טרנד גדול בקרב האולפנים והוא דורש מהם להבין את כל הפלטפורמות שיש בסביבה".

"חשוב שידברו על התוכן ברשת"

טרנד נוסף, כזה שמתרחש בצד הצרכני, דורש גם הוא מהאולפנים להתאים את עצמם. "לפני חמש שנים, רוב האנשים שצרכו תוכן דיגיטלי עשו את זה באמצעות המחשבים שלהם", אומר רוב. "עכשיו האנשים האלו הם מיעוט. כאשר מדובר בצופים בתוכן בתשלום, אנחנו מגלים מעבר למכשירים אחרים. בארה"ב יש 15 מיליון שחקני פלייסטיישן, קרוב ל־20 מיליון בעלי אקס־בוקס, עוד 15 מיליון אנשים עם נגני בלו־ריי בעלי חיבור לרשת. יש גם טלוויזיות חכמות, ואת הזינוק העצום בשימוש באייפד, באייפון ובאנדרואיד".

לדברי וורד, העלייה בשימוש במכשירים בעלי חיבור לרשת והשימוש בהם לצפייה בתכנים הובילו לזינוק משמעותי בחשיבות המידע שמוצמד לכל סרט או סדרה: "זה חשוב כמו היצירה עצמה. כולם מחפשים מידע רלבנטי ברשת, מקבלים המלצות מחברים, ומדברים על סרטים. אם אין לך טקסט בר־חיפוש על הסרט שלך, לא ידברו עליך ואין לך כבר דרך להיות חברתי. צריך להתאים את התוכן כך שהוא יוכל להיות חלק מהשיחה ברשת. הרבה אולפנים עוסקים בסוגיה הזו עכשיו".

וורד מסביר כי "המכשירים המחוברים מעמידים אתגר מורכב לפרדיגמת ההפצה המסורתית ולחברות הכבלים והלוויין שנסמכות עליה. ב־20 השנים האחרונות מתנהל מעין קרב בין אותן חברות, שרוצות למכור מינויים מקיפים ככל האפשר לצרכן הממוצע, שמשלם מאות דולרים על 500 ערוצי תוכן, ומתוכם הוא צופה בחמישה או שבעה לכל היותר.

"המודל של הפצת תוכן דיגיטלי ברשת מציב אתגר אמיתי למודל המסורתי, והוא טוב לא רק לצרכן אלא גם ליצרני תוכן. ערוצי נישה כבר לא צריכים לנהל מו"מ עם חברות הכבלים לצורך הפצה. הם יכולים להגיע לטלוויזיה דרך הרשת, דרך חומרה כמו בוקסי, הם יכולים להגיע ישירות למכשירי בלו־ריי עם חיבור לרשת, ולהציע מינוי חודשי בסכומים כמו 2.99 דולרים".

לדברי וורד, "זה יוצר הרבה לחץ על חברות הכבלים להסתגל, ובקרוב נראה אופציות מסוג זה גם מהן. כבר עכשיו אנחנו רואים אותן מספקות למנויים גישה לתכנים שהן משדרות במכשירים שונים. הצרכנים מעוניינים לצפות במה שהם רוצים מתי שהם רוצים, והתעשייה מקשיבה להם ומפתחת מוצרים שמאפשרים את זה".

אפליקציית My Daily Clip אפליקציית My Daily Clip אפליקציית My Daily Clip

"הפיראטיות לעולם לא תיעלם"

 

למה מחוץ לארה"ב כמעט אין שירותי סטרימינג מוצלחים?

"עדיין מדובר בתחומים קטנים יחסית, חלק מזערי מאוד בהכנסות של האולפנים, אז זה יותר כמו ניסוי מעבדה. האולפנים יודעים שזה העתיד, מבחינה טכנולוגית ומבחינה עסקית, אבל נכון להיום הוא מאוד מאוד קטן. הם רוצים להתבסס ולהתנסות בארה"ב. אבל אם נבחן שירותים בוגרים ומפותחים יחסית - לנטפליקס יש תוכנית התרחבות גלובלית מאוד אגרסיבית; אני מעריך שגם הולו תבצע מהלכים דומים, ויהיו בטח מתחרים מקומיים בטריטוריות השונות".

שירותים שמציעים חלופה להורדות פיראטיות הם חדשים יחסית. העיכוב של האולפנים בהשקת שירותים כאלו יפגע בהם לטווח הארוך?

"הפיראטיות לעולם לא תיעלם, היא תמיד תהיה איום. אבל המקורות הלגיטימיים, כמו הולו או נטפליקס, מדללים את היתרונות שלה. גורם מניע חשוב של הפיראטיות היה תסכול של הצרכנים מכך שלא הקשיבו להם. הם רצו לצפות בתכנים בתנאים שלהם, אבל האולפנים סירבו לאפשר להם לעשות את זה. עכשיו כל זה השתנה. זו הדרך להילחם בפיראטיות, אי אפשר לעשות את זה עם תביעות".

תגיות