אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"תל אביב יכולה להיחשב בירת אופנה" צילום: אריאל בשור

"תל אביב יכולה להיחשב בירת אופנה"

מוטי רייף ואופיר לב הם מארגני שבוע האופנה הישראלי שייפתח בסוף החודש במתחם התחנה. ל"כלכליסט" הם מספרים איך הצליחו להביא את האורח, מעצב־העל רוברטו קוואלי, ומסבירים למה הם נגד המחאה החברתית

09.11.2011, 10:22 | לרה רוטר

"בזמן שהותי בנכר האזכורים ששמעתי על ישראל היו שליליים ובהקשר פוליטי", מספר מוטי רייף (אבוט רייף המאירי). "אני חדור מוטיבציה להראות שיש כאן מעבר לזה, שגם תל אביב יכולה להיחשב כבירת אופנה, לפחות כמו ברלין ואמסטרדם".

רייף חבר לאופיר לב, מחברת לב מנג'מנט וסמנכ"ל האגודה הישראלית לטקסטיל ואופנה, וביחד הם החליטו להשתמש באופנה כדי לשווק את ישראל. התוצאה: שבוע אופנה ישראלי שייפתח ב־21 בנובמבר (חידוש למסורת שבועות האופנה שהיתה נהוגה כאן עד 1986), ויארח אנשי מפתח מתעשיית האופנה הבינלאומית. השבוע ייפתח עם תצוגה של יניב פרסי, ויוצגו בו גם קולקציות של טובהל'ה, ששון קדם, יוסף, מירה צבילינגר, דורין פרנקפורט, גלית לוי, גדעון אוברזון, דודו (דורית בר אור), אלמביקה (הגר אלמביק), שי שלום, אלון ליבנה ונתנאל זיקרי. תצוגה בשם New Designers תציג קולקציות של אישתר, עידו רקנאטי ומאוריציוס. את המעצבים בחר רייף מפני שחשב שיוכלו להעמיד קולקציה בסטנדרט גבוה ובזמן קצר, היות והאירוע התגבש רק עם חזרתו לארץ במרץ, אחרי חמש שנים בלוס אנג'לס.

המעצבים נדרשו לשלם 25 אלף שקל בעבור ההשתתפות והפקת התצוגה. מעבר לרצון בהסברה, היו עוד סיבות שהניעו את הצמד. "באתי לעניין עם תשוקה עסקית", אומר לב. "אנחנו נדרשים להשקיע המון כסף: העלות הכוללת היא 6.5 מיליון שקל, וחלק מהסכום יצא מכיסנו. אבל אני צופה שבאירוע השלישי שנקיים נחזיר את ההשקעה. אנחנו מתכוונים לערוך שבוע אופנה בת"א פעמיים בשנה, והבא מתוכנן למאי. יש מי שנותן חסויות לאירוע, וחשוב לנו שחסות לא תעמוד על פחות מ־250 אלף שקל. הציעו לנו חסויות נמוכות מזה וסירבנו, לא רצינו להפוך לקרקס של חסויות. נכון להיום קיבלנו חסויות ממיבליין ניו יורק, שיופקדו על האיפור בתצוגות, לוריאל פריז, סאן פלגרינו, וודקה אבסולוט, מסטיק פייב, 'ידיעות אחרונות', קניון רמת אביב, משרד התיירות, משרד החוץ, רנואר ועיריית ת"א - שנתנה לנו את מתחם התחנה".

דגם של רוברטו קוואלי דגם של רוברטו קוואלי דגם של רוברטו קוואלי

נזקי המחאה

מתחם התחנה מחליף את כיכר רבין, שהיתה הבחירה הראשונה. "המחאה, שהחלה ביולי, כשלושה חודשים לאחר שהתחלנו לעבוד, שיבשה ושינתה לכולנו את החיים", אומר רייף. "חלמתי למקם אוהל ענק בכיכר רבין, כמו בערים אחרות בעולם שבהן נערך שבוע האופנה במרכז העיר. לאור המצב, נאלצנו לחפש מקום שקט יותר. אבל אני מרוצה, מתחם התחנה יספק למבקרים מקום תרבותי ופעיל".

המחאה החברתית, הם טוענים, סיכלה גם את החסויות מגופים גדולים. "היינו בקשר עם בנק מסוים לקבלת חסות גדולה, אך לאחר המחאה הם נסוגו. גופים מסחריים גדולים מנסים כעת להצניע את עצמם. זה פגע לנו במערך החסויות", מגלה רייף, ולב מוסיף: "גם חברות רכב לא הצליחו לעמוד בחסויות שביקשנו, בסך מיליון שקל, אחרי המחאה. חבל, הן השותף הטבעי לאירועי אופנה".

"המחאה היתה בעוכרינו", טוען לב. "המטרה שלנו היא למנף את תעשיית האופנה שמדממת שנים. האירוע יספק עבודה לגזרנים, תדמיתנים, יכניס כספים למעצבים, למתפרות וגם לבתי הקפה, לברים ולמסעדות. מגזר מסחרי שלם ייהנה מהפירות, והחשיפה שנקבל שווה מיליונים. אנחנו הולכים ליצור יש מאין. פרנקה סוזני, עורכת 'ווג איטליה', תכתוב כתבה רחבה על אופנה ומסעדות בת"א. זה שווה המון כסף. כשפניתי בעבר ל'ווג איטליה' כדי לפרסם מותג תכשיטים ישראלי, נתבקשנו לשלם חצי מיליון יורו. שיתופי הפעולה שאנחנו צופים שיקרו עקב האירוע גם שווים כסף".

(מימין) מוטי רייף ואופיר לב. חשיפה ששווה מיליונים, צילום: אריאל בשור (מימין) מוטי רייף ואופיר לב. חשיפה ששווה מיליונים | צילום: אריאל בשור (מימין) מוטי רייף ואופיר לב. חשיפה ששווה מיליונים, צילום: אריאל בשור

אחד משיתופי הפעולה המעניינים יהיה עם מריו בוסלי, נשיא שבוע האופנה במילאנו. במסגרת שבוע האופנה תיערך תצוגה של מעצבים ישראלים צעירים, שאחד מהם יזכה בתואר המעצב המבטיח, ויזכה להציג קולקציה בשבוע האופנה במילאנו. ישראל, מצדה, תארח קולקציה של מעצב מבטיח איטלקי שיזכה בתחרות דומה באיטליה. כמו כן, יזכה המעצב הנבחר לעצב קולקציה בשיתוף עם רנואר.

קשרים עם קוואלי

שיתופי הפעולה עם האורחים מחו"ל נוצרו בסיוע משרד החוץ, אך בעיקר בזכות הקשרים האישיים של רייף ולב. את רוברטו קוואלי, שיציג ביום הראשון של שבוע האופנה, למשל, הזמין לב בעצמו. "הרבה מאנשי התקשורת הבינלאומית החליטו להגיע כששמעו שקוואלי יציג", מספר רייף על האפקט שיצר המעצב.

אך למרות ההישגים בגיבוש האירוע, רייף ולב מאוכזבים מכמה גופים ממשלתיים. מי שכן זוכה לשבחים מהשניים הוא משרד התיירות, ששיתף פעולה מהרגע הראשון, ומימן את הביקורים של העיתונאים מחו"ל.

לרייף היה חשוב לערוך תצוגה בתשלום שהכנסותיה ייתרמו לארגון איגי לנוער גאה, וישתתפו בה 40 מעצבים ו־40 ידוענים. במסגרת האירוע ייערכו גם מסיבות בעיר, אך רייף ולב מדגישים שאת מרב מרצם הקדישו לימי התצוגות. "כמה מקומות מובילים רוצים לקיים מסיבות לכבוד שבוע האופנה, ומסעדות פנו בבקשה לערוך ארוחות מיוחדות. במאי, כשייערך שבוע האופנה השני, נוכל להקדיש יותר תשומת לב למסיבות והאירועים הנלווים", אומר לב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות