אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרב הפיצויים על נזקי תכנון: השלב המכריע

קרב הפיצויים על נזקי תכנון: השלב המכריע

ועדת הכלכלה דנה אתמול בסעיף הקובע מדיניות פיצויים לבעלי קרקעות שנפגעו מתוכנית חדשה או מהפקעה. באקדמיה קוראים לעצור את "חגיגת הפיצויים" בישראל, ואילו השמאים מתריעים מפני "פגיעה אנושה בזכות הקניין"

09.11.2011, 09:03 | שירלי ששון-עזר

תחת הכותרת הצנועה "הצעת חוק התכנון והבנייה, פיצויים בשל תוכנית פוגעת", התקיים אתמול בכנסת אחד הדיונים הסוערים ביותר בתחום הנדל"ן, בשאלה מתי רשאי בעל קרקע לקבל פיצוי בשל שינוי בהוראות תכנון או שינויי ייעוד קרקעות.

ועדת הפנים והכלכלה של הכנסת דנה זה חודשים ארוכים ברפורמה בחוק התכנון והבנייה החדש, המכונה גם רפורמת המרפסות של נתניהו. בשקט בשקט, בדרך כלל מבלי לעלות לדיון ציבורי, מתקיימים הדיונים בסעיפי החוק הרבים, ושינויים מרחיקי לכת בתחום התכנון והבנייה מאושרים. אתמול התקיים דיון בסעיף 197 לחוק שהפך לאחד הסעיפים המוכרים ביותר שלו, מכיוון שבשנים האחרונות נעשה בו שימוש רב בתביעות פיצויים. מומחים בתחום התכנון והבנייה התלוננו כי "197 הפך למסחטת כספים" וכי החוק הישראלי מאפשר גמישות רחבה מדי בשאלה מי נפגע משינוי תוכנית בנייה.

לפי מחקר של פרופ' רחל אלתרמן מהטכניון, שהשוותה את סוגיית הפיצויים בישראל ל־12 מדינות אחרות, כולן חברות ב־OECD, עולה באופן מפתיע כי ישראל היא אחת המדינות הנדיבות ביותר בפיצוי בעלי מקרקעין. כמו כן, ממחקר אחר של אלתרמן ושירה ברנד מהטכניון, עולה כי ב־20 השנים האחרונות גדל היקף התביעות והפך לאיום על מוסדות התכנון והבנייה בבואם לקבוע כיצד ייראו ערים ויישובים. לפי המחקר, בין השנים 1996 ל־2003 הוגשו 2,500–2,600 תביעות פיצויים בכל הארץ רק בנושאי תכנון ובנייה, 55% מהן נתקבלו בחלקן כאשר את רוב הפיצויים שילמו לרוב רשויות מקומיות.

הנוסח החדש של סעיף זה עתיד לשנות את המצב הנוכחי. החוק החדש שואף לצמצם את יכולתם של האזרח או היזם לתבוע פיצוי במקרה שבו חל שינוי בייעוד הקרקע לפי החלטת המדינה (למשל שינוי מקרקע חקלאית לכביש ראשי), או במקרה שבו מאושרת תוכנית חדשה המפחיתה זכויות בנייה (כמו למשל תוכנית השימור של תל אביב).

אלתרמן, המשמשת גם כיועצת לוועדת הפנים והכלכלה, אומרת כי זכויות הפיצויים הרחבות שמעניק החוק כיום פוגעות בתחום התכנון בישראל. "הצפיפות בישראל, קצב הריבוי הטבעי והנכונות לקלוט עלייה - כל אלה משמעותם שעל בעלי מקרקעין לצפות לכך שקצב הפיתוח סביבם ילך ויגבר", היא מסבירה. מעבר לכך, היא מוסיפה כי הרשויות המקומיות בישראל הן בעלות יכולות פיננסיות נמוכות מחברותיהן במדינות המפותחות ונטל הפיצויים נופל בדרך כלל על משלם המסים. אלתרמן מאמינה כי הנוסח החדש טוב בהרבה מהקודם, אך לדבריה גם בנוסח העדכני מוענקות זכויות יתר לתובעי הפיצויים. השמאי ארז כהן מתנגד נחרצות לעמדתה של אלתרמן, ורואה בנוסח החדש פגיעה ממשית בזכויות האזרח. "הפיצויים בישראל נמוכים משווי הקרקע לאין שיעור בהשוואה למדינות העולם", הוא אומר.

לדברי כהן, השינויים שנעשו בחוק משקפים את רצון המדינה לחסוך כסף, גם אם על חשבון פגיעה בזכויות קניין. "יש היום תביעות גדולות שעומדות תלויות: התביעות על תוכנית נתב"ג, תביעות על שינויי קרקע בפארק אריאל שרון. זו פגיעה אנושה בזכויות אזרח. אם הנוסח שבו דנו אתמול יאושר בכנסת, תהיה הפחתה של כ־90% בהיקף התביעות העתידיות בתחום התכנון והבנייה". אלתרמן בתגובה: "השמאים רוצים להשיג כמה שיותר זכויות בתביעות פיצויים, מפני שזהו תחום שמפרנס אותם".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
איזו חוצפה: מפקיעים לאדם קניין שלו מזה שנים, ולא רוצים לפצות כמו שווי הקרקע
עוד אמצעי גזל של המדינה את אלה שקנו בה קרקעות. פשוט גניבה לאור יום. לא ברור מי ערך את בדיוק את המחקר, אבל המדינה המטומטמת הזו ממש לא משלמת פיצויים בהתאם לשווי הקרקע. זו פשוט חוצפה להגיד שכן, ועוד יותר חוצפה לא לפצות. חוץ מזה המדינה מקפידה להפקיע אך ורק קרקעות פרטיים, שזו עוד שחיתות. היא לא מפקיעה לפי צרכיה אלא היא רואה אם זו אדמת מנהל או פרטית, והשיקול הבלתי ענייני ייעשה לפי המטרה: הפקעת קרקעות פרטיות. החוק הזה הוא עוד מסמר בארון הקניין הפרטי של המדינהופגיעה חמוה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, החירות לקניין היא שקרית, כי אם העירייה תעלה על זה ולא יהיה לך מישהו בעירייה - צפה להפקעה, ובקיצור, אסור לקנות פה כלום. אי אפשר לסמוך על זה שאם קנית קרקע במיטב כספך - אז היא שלך, ואם היא תופקע - תקבל תמורתה או קרקע שוות ערך או את שוויה. פשוט בדיחה. כך יכולות הרשויות המקומיות וכל הבהמות שעובדים בהן "לצ'פר" את מי שבא להם. את אמא שלהם, את אבא שלהם או חברים. שאנשים אחרים יישאו בהפסד, את מי זה מעניין? רפובליקת הסחטנים השקרנים והמשוחדים של הרשויות המקומיות. לא היה מבייש גם מדינות עולם שלישי. שמבקר המדינה יבדוק שם את השיקולים. אחר כך הוא יעזוב את הארץ בתקווה שתיחרב כבר הסדום ועמורה הזו.
14.11.11
3.
היטל ההשבחה יעלה
ובאשר להיטל ההשבחה - תתכוננו לשלם יותר בעשרות אחוזים. רק בשנים האחרונות פועלים בשיטת המדרגות - לאחר דיונים מקצועיים ופסיקות סותרות של בג"ץ. ונקבע שזו השיטה הנכונה והצודקת השמקפת את מטרת ההיטל. אבל צרית (זה לא שגיאת דפוס) דנה החושבת שהיא העילוי היחיד בשטח - מחליטה בשביל כולם - שיש להחזיר את השיטה הגורפת. לכן מתקנת את החוק בהתאם. היא יותר חכמה מכל השמאים ושופטי העליון. אחך זה שהפשפשת עלתה למעלה
אחד שיודע , מרכז  |  10.11.11
1.
פשוט העלאת מיסים בדרך האחורית. הפיצויים לפי 197 אמורים להתקזז מול היטלי השבחה
זה המשך המגמה הממשלתית של פגיעה מתמדת באזרחים. העלאת שעורי המס, מוצרי בסיס כמו מים וחשמל העלאת ארנונה זוחלת ובלתי פוסקת, העלאת הסכומים בהיטלים וכעת פגיעה ביכולת של אזרחים שנפגעים מתוכניות בניה לקבל פיצוי על הנזק שנגרם להם. ההגיון בסעיף 197 בהיותו תמונת המראה של היטלי ההשבחה שגובות הרשויות ממי שערך המקרקעין שלו עולה. לכאורה אמורים ההיטלים גם לממן את הפיצויים לפי 197, כלומר מי שערך המקרקעין שלו עולה ממן את הפיצויים לאלה שערך המקרקעין שלהם נפגע. אולם הרשויות רוצות את הכל לעצמן. בפועל זו העלאת גובה המס בדרך אחרת.
צמית  |  09.11.11