ההזדמנות הגדולה לשינוי שוק המכוניות המשפחתיות
השנה הקרובה תספק ליבואנים של המכוניות המשפחתיות סיבות טובות להציע מחירים מגוונים לדגמים שונים. האם הצרכן סוף סוף יוכל לבחור בין משפחתית יקרה לזולה, או שימשיך להסתפק במחיר כמעט אחיד?
אחד התרחישים המשעשעים ביותר בהשקות רכב בינלאומיות הוא ארוחת הערב, אירוע שבמסגרתו מסבירים מהנדסים אירופים חמורי סבר על יתרונות הרכב. "כמה תעלה המכונית המשפחתית החדשה בישראל?" , שואל בדרך כלל בסוף הערב המהנדס האירופאי ואני עונה, "כמו מאזדה 3".
המהנדס, המום מן ההשוואה למכונית שאינה נחשבת ללהיט באירופה, דורש מיד הסבר כיצד מכונית אירופאית אשר עמוסה בטכנולוגיות בטיחות ומצויידת במיטב החידושים ניתנת להשוואה למכונית שרוב יבואני הרכב באירופה כלל אינם רואים בה ברת תחרות. אני נאלץ להסביר על שיטת התמחור המעוותת של המכוניות המשפחתיות בישראל, שגוזרת על כל המכוניות המשפחתיות את אותו מחיר ללא כל קשר לטכנולוגיה המושקעת בהן, על חברות הליסינג ועל הסבסוד שהצרכן הפרטי משלם. אלא שהשנה ניצב שוק הרכב הישראלי בפני מציאות חדשה שעשויה להשפיע על מחירי המכוניות המשפחתיות.
המחיר שכולם אוהבים: 120 אלף שקלעד 2010 חולק שווי השימוש למחזיקי רכב חברה צמוד בישראל לקבוצות שנקבעו לפי מחירי הרכב. בקבוצת המכוניות המשפחתיות נכללו כל הרכבים במחיר של עד 111 אלף שקל, ומאוחר יותר 114 אלף שקל. שלא במפתיע, יבואני הרכבים המשפחתיים, רכבים בעלי מנועי 1.6 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית, יישרו כולם קו וקבעו את מחירי המכוניות המשפחתיות על סכום מקסימלי זה בדיוק.
אך ב־2010 החלה שיטת חישוב חדשה לשווי השימוש ברכב צמוד, שהתבססה על אחוז ממחירו של הרכב. שיטה זו, הסבירו בשעתו ברשות המיסים, תאפשר לכל יבואן רכב לתמחר את מכוניתו במחיר שישקף את שווייה האמיתי ומחזיקי הרכב הצמוד יוכלו לבחור בין מגוון רחב יותר של עלויות שווי שימוש.
בפועל זה לא קרה וגם בתחילת 2011 כמעט כל המכוניות המשפחתיות בישראל עלו בדיוק אותו מחיר: 120 אלף שקל. ההסברים לכך מגוונים ונידונו בעבר במדור זה, בהם סבסוד של ההנחות שניתנות לחברות הליסינג וקשיים של היבואן עם היצרן בחו"ל. יצויין שבשנים האחרונות נוספו לשוק הרכב הישראלי גם מכוניות משפחתיות מדגמים חדשים שאינם מצויידים במנועי 1.6 ליטרים אלא במנועים עמוסי טכנולוגיה, בעלי נפח קטן ומגדשי טורבו חכמים. אך הפלא ופלא, גם המחיר של דגמים אלה שמיועדים בעיקר לחברות הליסינג נקבע בדיוק על 120 אלף שקלים, למרות שלל ההבדלים בטכנולוגיה וברמת הזיהום. אבל השנה, יותר מבעבר, ניצבים יבואני הרכב בפני כמה דילמות קשות במיוחד לקראת פרסום מחירוני הרכב החדשים, הצפוי בעוד כשלושה חודשים.כבר שנתיים חלפו מאז הצגתו של המיסוי הירוק והיבואנים אינם יכולים עוד להתעלם מהעובדה שמכוניות נקיות יכולות להימכר במחיר נמוך יותר ממתחרותיהן. ואכן, אם בודקים היטב את ענף הרכב מגלים שבשולי הענף כבר מורגשים שינויים. כך לפי כחודשיים הוצגה בישראל גרסת החמש דלתות של הפוקוס חדשה, מכונית שמייבאת דלק מוטורס ובמפתיע תומחרה זאת ב־117 אלף שקל, 3,000 שקל פחות ממחיר גרסת ארבע הדלתות. את קיה פורטה המשפחתית אפשר לרכוש ב־117 אלף שקל, פחות מהמחיר המוסכם לרכב משפחתי. גם הנגיסה בנתחן של המכוניות המשפחתיות בשוק הרכב, כתוצאה מהתחזקות המכוניות הקטנות, דוחפת את מחירן של הראשונות כלפי מטה.
12 תגובות לכתיבת תגובה