אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: מה הילדים חושבים על העולם המקוון? צילום: Shutterstock

דו"ח טכנולוגי: מה הילדים חושבים על העולם המקוון?

לפי סקר אמריקאי חדש 88% מהקטינים נתקלו בהתנהגות מרושעת ברשת, ורבים דיווחו על תחושות שליליות לאחר גלישה ברשתות חברתיות

10.11.2011, 13:50 | יוסי גורביץ

בעולם נהדר ואכזר

ילדים ובני נוער אמריקאים מדווחים על אכזבה מהמתרחש ברשתות חברתיות: סקר נרחב של מכון Pew מציג את התחושות שלהם, בין השאר, באמצעות ענן מילים. הבולטות שבהן היו "מרושע", "שונה", "גס רוח", "מזויף" וגם "משעשע".

אף ששני שלישים מהקטינים אומרים שאנשים היו "בעיקרם אדיבים" זה לזה, שיעור חריג שלהם – 88% - אומרים שהם היו עדים להתנהגות "מרושעת או אכזרית" מצד אנשים. כחמישית מהם היו כנים מספיק כדי להודות שהם עצמם היו מעורבים בכך.

כחמישית מהנשאלים אמרו כי הם היו קורבן לבריונות – אך רוב ההתעללות הזו היתה מחוץ לרשת, במפגש ישיר. עם זאת, במספר ניכר של מקרים הבריונות היתה תוצאה של ויכוח שהחל ברשת.

באופן בלתי מפתיע, נערים נוטים פחות מנערות לבקש סיוע בהתמודדות עם בריונות מקוונת. עיקר התמיכה מגיעה משכבת ההתייחסות של הצעירים, ותפקידם של ההורים זניח יחסית – אם כי 86% מהנשאלים אמרו שהוריהם הנחו אותם כיצד להשתמש ברשת בבטחה. ההורים גם ערים לאפשרות של בעיה: 75% מההורים שנשאלו אמרו כי הם מבררים באילו אתרים מבקרים הילדים שלהם.

והנה נתון שלא צריך להפתיע אף אחד: כמחצית מהנשאלים הקטינים אמרו כי הם שיקרו בעת בניית הפרופיל שלהם ברשתות חברתיות, כדי לעקוף את הכלל הדורש שהם יהיו לפחות בני 13. מסתבר שמקובל מאד לשקר לארגונים עמומים כמו פייסבוק – ובהתחשב בכך שזו האחרונה לא יוצאת מכליה כדי לחפש פרופילים מזויפים אלה ולמחוק אותם, נראה שהיא מקבלת בקריצה את המצב.

אמזון מציתה אש 
קינדל פייר. הולך להיות שמח, צילום: בלומברג קינדל פייר. הולך להיות שמח | צילום: בלומברג קינדל פייר. הולך להיות שמח, צילום: בלומברג

אמזון היא חברה שקטה, יחסית. היא לא מנהלת קמפייני באזז כמו אלה שאפל מצטיינת בהם, או קמפייני נחמדות-יתר כמו אלה של גוגל. היא פשוט מוציאה מוצרים ושירותים, וממשיכה משם.

ביום שלישי הקרוב, עם זאת, היא תכנס לבריכה של הגדולים. היא תשיק את הטאבלט שלה, הקינדל פייר, במחיר של 200 דולר. זה עשוי להיות מחיר הפסד – אבל היא תחזיר לעצמה את הכסף. הקינדל מהדור הרביעי, למשל, עולה כ-80 דולר: קורא ספרים נלהב, כזה שקורא יותר מ-30 ספרים בשנה, יוציא על ספרים בערך 300 דולר, פי ארבעה כמעט מעלות המכשיר. והקינדל פייר אמור לאפשר למשתמשים גם לצפות בסרטים ולשמוע מוזיקה.

על פי ידיעות שאמיתותן לא ברורה, אמזון נערכת לייצור 5 מיליון יחידות של הפייר, לאחר שקודם לכן התכוונה לייצר כשלושה עד ארבעה מיליון מכשירים "בלבד." הם יגיעו לשוק האמריקאי כשהם מצוידים באפליקציות של נטפליקס, פנדורה, טוויטר, פייסבוק, כמו גם שורה של משחקים פופולריים – מאנגרי בירדס ועד "צמחים נגד זומבים".

שני סקרים שנערכו לאחרונה מצאו כי הפייר צפוי להאט במידת מה את המכירות של האייפד, שהולך ומאבד את הבלעדיות על שוק הטאבלטים. 5% מהנשאלים אמרו בכוונתם לרכוש פייר - ומבין אלה, 26% אמרו שהדבר גורם להם לוותר לפי שעה על רכישת אייפד.

הטענה היא שהדרישה לפייר גדולה מזו של האייפד 2, אבל את זה נוכל לדעת רק אחרי שהמכשיר ייצא, ואחרי הביקורות הרציניות הראשונות. האנליסט אשור קומאר הוריד את תחזיות המכירה של האייפד מ-14 עד 15 מיליון ברבעון הנוכחי ל-12 עד 13 מיליון.

הצלחה כאן תעמיד את אמזון בתחרות ישירה עם אפל. אני במקום ג'ף בזוס הייתי דואג לחיזוק המחלקה המשפטית.

 

כן, קצת רימינו

אחת הדמויות החביבות של טרי פראצ'ט היא השליט הערמומי וחסר המעצורים לורד וטינארי. באחד הספרים – "שומרים! שומרים!" – הלורד מסביר למפקד המשמר, סם וויימס, שהבעיה של אנשים מצפוניים היא התפיסה שבמקרה של סכסוכים, יש צד טוב וצד רע. וטינארי, מצידו, יודע שבשני הצדדים ניצבים בני זונות. הטור הזה תוקף בעקביות את גנבי התוכן, שמעדיפים לקרוא לעצמם "משתפי קבצים" או פיראטים, ומישהו עשוי בטעות לחשוב שבצד השני יש אנשים טובים. אז זהו, שלא.

ענקית התוכן האחים וורנר עשתה לעצמה למנהג בשנים האחרונות לדרוש הורדה של תוכן מהרשת – מיוטיוב ומקומות אחרים – בתואנה שהתוכן הזה מפר את זכויות היוצרים שלה. וורנר, יחד עם שורה של ענקי תוכן אחרים, מנהלת משפט נגד אתר הלוקרים Hotfile (דיווחנו עליו כאן) בין השאר בטענה שהאתר מפר שיטתית את זכויות היוצרים שלה בכך שהוא מתיר את העלאת התוכן אליו.

עכשיו הודתה וורנר שהיא שלחה שורה של בקשות להסרת תוכן מהוטפייל, מבלי לעשות את המינימום הנדרש – להוריד אותו משם ולוודא שהוא אכן תוכן שלה. למשל, לוורנר יש זכויות על סרט בשם The Box; היא דרשה מהוטפייל להוריד פחות או יותר כל קובץ שהמילים הללו מופיעות בו, גם כשלא היה לה שום קשר לתוכן.

כלומר, וורנר מודה שהיא פגעה בגולשים וחיסלה את התוכן שלהם בתואנות שווא. היא כנראה לא תשלם על זה יותר מדי, אם בכלל – ככה זה כשאתה תאגיד ענק שיכול לקנות את העולם ואשתו. אבל אם מישהו חושב שצריך לתת לתאגידים כאלה עוד כוח, כמו חוקים שיתנו יותר משקל לדרישות שלהם להסרת תוכן מהרשת, שיחשוב על זה שוב.

האחים וורנר. של מי התוכן הזה בכלל?, צילום: בלומברג האחים וורנר. של מי התוכן הזה בכלל? | צילום: בלומברג האחים וורנר. של מי התוכן הזה בכלל?, צילום: בלומברג

קצת חדשות חיוביות ברדיו אפריקה

 

החדשות שמגיעות מהיבשת שממנה, ככל הנראה, יצאנו כולנו, בדרך כלל שליליות ומדכאות לחלוטין. מספיק להסתכל על הזוועה החיה שממשיכה להשתולל בקונגו כדי לראות שאפריקה מצדיקה את השיר העגום משנות השמונים, "אני שומע רק חדשות עצובות ברדיו אפריקה."

ובכל זאת, יש כמה חדשות חיוביות. אפריקה היא מוקד של פעילות סלולרית קדחתנית, חלק ניכר ממנה היא יזמות שמקדימה את המערב. בהיעדר בנקים או קווי טלפון, מכשירי הסלולר מחליפים אותם ומשמשים כסוכני קידמה.

ברבעון הרביעי של 2011, מספר האפריקנים המחזיקים במכשיר סלולרי עלה ל-649 מיליון, שיעור חדירה של כ-65%. זה נראה נמוך במונחים מערביים, שבהם יש שיעור חדירה שעובר את ה-100% (בשל מספר גדול של אנשים המחזיקים ביותר ממכשיר אחד), אבל במונחי היבשת הענייה ביותר, זה עצום.

רוב מוחלט של המכשירים (96%) הם מכשירי Pre-Paid, ורוב השירותים שהאפריקאים רוצים הם שיחות קוליות – אבל נרשמת עליה בדרישה לשירותי מידע. בקניה, שם הסירה הממשלה את המס על רכישת המכשירים – 16%, זהה למע"מ שלנו – זינקו רכישות הסלולרי ב-200% בשנתיים האחרונות. קניה מובילה במספר המשתמשים בשירותי העברת כספים סלולריים: כ-8.5 מיליון איש לוקחים בהם חלק. 

המדינה האפריקאית עם מספר המשתמשים הגבוה ביותר היא כזו ששמה יצא לשמצה: בניגריה יש 93 מיליוני מנויי סלולר, כ-16% מכלל המנויים ברחבי היבשת, ואף אחד מהם הוא כנראה לא נסיך שרוצה להעניק לך הרבה מאוד כסף. המדינה המובילה באפריקה בתחום הפס הרחב היא דרום אפריקה, עם שישה אחוזים, ואחריה מרוקו עם 2.8%.

רחוב בניגריה. לא רק מכתבי שרשרת, צילום: cc by zouzouwizman רחוב בניגריה. לא רק מכתבי שרשרת | צילום: cc by zouzouwizman רחוב בניגריה. לא רק מכתבי שרשרת, צילום: cc by zouzouwizman

קצרצרים

דיווחנו לאחרונה על הניסוי במערכת התרעת החירום הארצית של ארה"ב. הניסוי התרחש אתמול ב-14:00, שעון החוף המזרחי, על פי הדיווחים הוא כשל. עם זאת, גם אם הוא היה מצליח, ספק אם הוא היה רלוונטי לחלק ניכר מהמשתמשים – כל זמן שהממשלה לא מפעילה את השירות גם ברשת, ובמיוחד ברשתות חברתיות. מתי בפעם האחרונה הייתם מול רדיו בדיוק ב-14:00?

קרטלי הסמים במקסיקו ממשיכים לגבות קורבנות מקרב אנשי המדיה החדשה: מודרטור ברשת חברתית מקסיקנית פופולרית, אדם המוכר בכינויו Rascatripas, נרצח באכזריות ולצד גופתו הושארה האזהרה "היי, אני רסקטריפס וזה קרה לי כי לא הבנתי שאסור לפרסם דברים ברשתות חברתיות." הסיבה היא ככל הנראה נסיונותיו של האיש לדווח על פעילות הקרטלים בעירו. בשלושת החודשים האחרונים נרצחו ארבעה בלוגרים וכותבי רשתות חברתיות במקסיקו. למותר לציין שאף אחד מרוצחיהם לא הועמד לדין.

בלקברי בולד. אלה לא הימים של RIM בלקברי בולד. אלה לא הימים של RIM בלקברי בולד. אלה לא הימים של RIM

העולם לא מחייך ל-RIM: אתמול הודיעה גוגל שהחל מה-22 בנובמבר היא תפסיק לספק את אפליקציית ג'ימייל לבלקברי, ואם זה לא היה מספיק, אז אתמול לקתה החברה גם בשורה של תקלות שירות ברחבי אירופה, המזרח התיכון, הודו ואפריקה – אותם המקומות שחוו את התקלה הגדולה של הבלקברי לפני חודש. לא רק ש-RIM לא מצליחה להעמיד חלופה ראויה מול המשיכה הנוצצת של האנדרואיד והאייפון, וגורמת למשתמשים שלה להרגיש פחות מגניבים ממשתמשי סמארטפונים מתקדמים, עכשיו גם השירות שהיא מספקת פגום. נהדר.

עוד יום, עוד מוצר דפוק של אפל: החברה הגיעה לפשרה עם שורה של משתמשים זועמים שתבעו אותה, משום שהכבל המגנטי המיוחד שמכרה להם, שיוצר על ידי גמדים במכרות הר קרח, התגלה כסובל מהתקלה הקבועה של מוצרי אפל – נטייה להתלקחות. החברה תפצה את הלקוחות שנאלצו לשלם עבור כבל חלופי. אפל: מתלקחים אחרת.

האנשים של iFixit, שמחטטים בקרביים של האייפון למחייתם, גילו תופעה מפתיעה: חיישן הקרבה של הדגם החדש, אייפון 4S, פועל פחות או יותר כל הזמן. בעבר הוא פעל רק חלק מהזמן, כדי לברר מתי המשתמש מקרב את הגרוטאה אל פניו. עכשיו הוא פועל הרבה יותר, אולי כדי להודיע לסירי עד כמה הבעלים שלה זקוק לשירותיה בכל רגע נתון. עשוי, אולימה שעשוי, אולי, להסביר למה הסוללה של התועבה מתפגרת הרבה יותר מהר אפילו מקודמותיה בתפקיד.  

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות