אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אגסי מקדם את בטר פלייס לקראת הנפקה לציבור: גייסה 200 מיליון דולר צילום: אוראל כהן

אגסי מקדם את בטר פלייס לקראת הנפקה לציבור: גייסה 200 מיליון דולר

החברה כמעט הכפילה את שוויה מסבב הגיוס האחרון. כספי הגיוס ישמשו את החברה להמשך הרחבת פעילותה במדינות מערב אירופה וקידום פריסת התשתיות בצפון קליפורניה, דרום סין, יפן, אונטריו קנדה והוואי

11.11.2011, 22:08 | שהם לוי

בטר פלייס (Better Place), מיזם המכונית החשמלית של שי אגסי והחברה לישראלדיווחה היום כי השלימה סבב גיוס נוסף בהיקף של 200 מיליון דולר, באמצעות הון עצמי מקונסורציום של משקיעים. 

החברה לישראל עצמה השקיעה במסגרת סבב השקעה זה 55 מיליון דולר. בתום סבב ההשקעה השלישי בבטר פלייס צפויה החברה לישראל להחזיק 26.9%-28.6% מהמניות, לעומת 29.43% טרם סבב ההשקעה הנוכחי.

במסגרת השקעת הגופים המוסדיים הוקצו מניות C של בטר פלייס, במחיר של 4.54 דולר למניה. בתוך כך, לחברה לישראל יש אופציה להקצות למשקיעים שהשתתפו בסבב הגיוס הנוכחי עוד מניות תמורת 150 מיליון דולר, כך שסבב הגיוס הכולל יעמוד על 350 מיליון דולר.

"כלכליסט" חשף בתחילת חודש אוגוסט כי מיזם המכוניות החשמליות בטר פלייס החל בגיוס הון נוסף של 300–350 מיליון דולר. עוד בתחילת חודש אוגוסט החל מנכ"ל בטר פלייס העולמית, שי אגסי, ברוד שואו בפני גופים מוסדיים באירופה ובארצות הברית.

על פי ההסכם עליו חתמה החברה לישראל עם המשקיעים החדשים בבטר פלייס, היא תוכל למנות שלושה מתוך תשעה חברי הדירקטוריון של החברה, בהם יו"ר דירקטוריון החברה, זאת בכפוף לשמירה על שיעור אחזקה מסוים.

למשקיעים בגיוס הנוכחי ניתנו זכויות דומות במהותן בהשוואה לבעלי מניות A ו-B שהשתתפו בסבב הגיוס הקודם, למעט קדימות בחלוקת דיבידנד ועדיפות בארועי פירוק. בנוסף למשקיעים בסבב הגיוס הנוכחי ניתנו זכויות ברכישת מניות נוספות במסגרת הנפקה לציבור במידה ותתרחש.

השווי הוכפל מאז ינואר 2010

הגיוס האחרון של בטר פלייס היה בינואר 2010, עת גייסה החברה 350 מיליון דולר. החברה לישראל שבשליטת עידן עופר השקיעה מסכום זה 72 מיליון דולר ועלתה לאחזקה של 30%.

את הגיוס הקודם הוביל בנק ההשקעות HSBC אשר השקיע 125 מיליון דולר  בתמורה ל־10% מהמניות. נוסף על HSBC השקיעו באותו סבב מורגן סטנלי אינווסטמנט מנג'מנט, לזאר אסט מנג'מנט והמשקיעים המקוריים של בטר פלייס - הכוללים משקיעים ישראלים וחברת הון סיכון מקליפורניה בשם ונטאג'פוינט ונצ'ר פרטנרס.

החברה כמעט הכפילה את שוויה מסבב הגיוס האחרון לשווי של 2.25 מיליארד דולר אחרי הכסף על בסיס דילול מלא. מאז הקמתה בשנת 2007, גייסה החברה הון עצמי של יותר מ-750 מיליון דולר, בתקופה פיננסית בה משקיעים מחפשים ברחבי העולם אלטרנטיבות כלכליות לנפט.

כספי הגיוס ישמשו את החברה להמשך הרחבת פעילותה במדינות מערב אירופה וקידום פריסת התשתיות בצפון קליפורניה, דרום סין, יפן, אונטריו קנדה והוואי.

החברה צפויה להתחיל בהשקת השירות המסחרי הראשון שלה בישראל ובדנמרק בשנה הבאה, וזאת בהמשך לפירסום חבילות השירות של החברה אשר מהוות אלטרנטיבה לשימוש ברכב מונע בנזין. 

בטר פלייס תחל בהשקת שירות טעינה מסחרי ראשון באוסטרליה במהלך המחצית השנייה של 2012. החברה תפעל בתחילה בקנברה.

שי אגסי., צילום: בלומברג שי אגסי. | צילום: בלומברג שי אגסי., צילום: בלומברג

"נכנסים לשלב הבא בתהליך הצמיחה"

"עבדנו קשה במהלך ארבע השנים האחרונות והשקענו במחקר ופיתוח של פיתרון טכנולוגי חדשני אשר מהווה תחרות לתחבורה מבוססת נפט", אמר היום שי אגסי, מייסד ומנכ"ל בטר פלייס.

עוד הוסיף אגסי: "אנו נכנסים עתה לשלב הבא בתהליך הצמיחה של החברה, עם כניסתנו לשווקים חדשים וגיוסם של משקיעים ושותפים חדשים, בו אנו מוכיחים שהפיתרון שלנו עובד, זוכה לביקוש ותופס תאוצה. אני סבור כי המשקיעים שלנו הם בעלי חזון ומגיעה להם הכרה גדולה על כך שהם משקיעים בעתיד התחבורה".

קונסורציום המשקיעים החדש כולל בין השאר את ג'נרל אלקטריק ובנק ההשקעות השוויצרי UBS, המצטרפים לבעלי המניות הנוכחיים של בטר פלייס, הכוללים בין השאר את החברה לישראל.

"בסבב זה, בסיס בעלי המניות שלנו התרחב ומשלב עתה בנקים, מנהלי נכסים וחברות אחזקה ותעשייה מהמובילים בעולם", אמר עידן עופר, יו"ר בטר פלייס.

תגיות

30 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

29.
דברים שבטר פלייס לא רוצים שנדע
ראשית חשוב להבין כי בטר פלייס אינה חברה למכוניות חשמליות, אלא חברה שמגדירה את עצמה כחברה לתשתיות חשמל (למכוניות חשמליות). זה חשוב לדעת, שכן זהו מקור כוחה. כיום ממוסה בעולם הדלק למכוניות בשיעור של בין 30% ל 50%. החשמל, לעומת זאת אינו ממוסה כל כך בכבדות. עם התגברות הטרנד החשמלי, המדינה עלולה לאבד הכנסה עצומה זו, או לחילופין להעלות את רמת המיסוי על החשמל – להטיל עונש קולקטיבי על כולם (אף ממשלה לא רוצה להיות זו שתעלה מיסים על חשמל – רובם). כאן נכנס המיזם של שי אגסי – הוא מציע תשתית "חכמה" שכל מטרתה לדעת להבחין בין חשמל לבית/תעשיה ובין חשמל למכוניות. באמצעות תשתית זו מציעה בטר פלייס לממשלות אפשרות למסות את החשמל למכוניות חשמליות ולא לאבד את ההכנסות הללו. מעין "מס בלו" לחשמל מכוניות. הוא בעצם מפריד בין חשמל רגיל לחשמל מכוניות. מאחר וזהו מקור כוחה של החברה, לא ממש משנה לו המכונית. נכון שמכונית אינה חסכנית כפי שהבטיחו, ונכון שמכונית אינה זולה כפי שהבטיחו אבל מבחינת אגסי זה לא משנה כלל – שכן דגמי המכוניות בין כה וכה משתנים ומשתכללים. מה שחשוב לו זה המונופול זו הסיבה שהוא מנסה ומצליח לרתום למיזם את השלטון וההון כאחד בכל המקומות. זהו אינטרס משותף לממשלות ולחברות וגופים מסוימים – בניגוד גמור לאינטרס של האזרח הלא מקושר, שנהוג גם לקרוא לו האזרח הקטן. וזאת מבלי להיכנס לעובדה שרכב היברידי חסכוני הרבה יותר (במיוחד בישראל), ושבמבחני הביצועים שנערכו בפורטוגל המכונית הפגינה ביצועים ירודים יחסית להבטחות של בטר פלייס. לא ניכנס לזאת, שכן אילו הפרטים הקטנים, הפחות חשובים. מה שיותר חשוב זה התהוות מונופול עוצמתי נוסף, שיוכל לחלוב את האזרחים במקום להציע שיפור. שלא תגידו שלא הזהרנו אתכם
שם חם ויפת  |  14.11.11
28.
לא מפרסמים
שש הסיבות העיקריות לאי-הצלחת מיזם אגסי כול גיוס הוא סיבה למסיבה, אך גם הפעם כמו בעבר אין התייחסות עניינית למכלול הבעיות שב "שיטת אגסי". אם מי מקוראיו מהטוקבקיסטים הממומנים יענה על אלו שאפרט, אני רץ מחר לקנות אזו פלואנס חשמלית! 1. אין פחות זיהום – בטח לא בארץ חוק שימור האנרגיה תמיד נכון על-פני כדור הארץ, 100 וואט הספק של דלק במיכל יוחלפו ב 100 וואט חשמל שייוצר בחברת החשמל. תכפילו במאות אלפי מכוניות, ותקבלו זיהו מרידינג שתגרום לפינוי כל תושבי צפון תל-אביב. 2. אני תקוע לכול החיים עם אגסי רכשתי פלואנס – המצבר לא שלי, הוא של אגסי. אני טוען או מחליף (זו השיטה) ואני תקוע. מה קורה אם אני רוצה רכב אחר (פיגו' או פורד) אני שבוי של אגסי לכול החיים. את המכונית לא אוכל למכור לעולם 3. טכנולוגיה חדשה באה לעולם – ואני תקוע עם מצבר 2010 עוד שנה שנתיים מפתחים טכנולוגיה חדשה של מצברים (קלים יותר, יעילים יותר וכו'). מה אני עושה עם האגסי הזה. 250 קילו בבאגז' לעולם ועד. איך אתקדם לטכנולוגיה החדשה? 4. פלואנס מודל 2015? מי תוקע לידי שבעוד 4-5 שנים יהיה רכב חדש (אני מחליף כל 3-4 שנים) תואם מצבר אגסי? מה אני תקוע עם אגסי מודל 2012 לכול חיי? 5. מבחני ריסוק?! האם התקיימו מבחני ריסוק לרכב עם 250 קילו תקועים בבאגז'? 6. אגסי פושט רגל – הלוואי שלא כי אם זה קורה, הרי שהפלואנס שלי הפכה לאג"ח שאף אחד לא מוכן לשלם בעבורה. אני תקוע עם המצבר שלו, תחנת ההחלפה שלו – הלך עלי! הלך האוטו!
gfhfgh , fgh  |  13.11.11
27.
התרסקות החשמלית
ייתכן ששי אגסי הוא גאון, ייתכן שרמת המשכל שלו עולה על מנת המשכל של דיירי בניין שלם. אבל, המיזם הזה שהוא דוחף בכל הכוח באמצעות פוליטיקאים, טייקונים ועוד שלל הוזים והזויים - הוא קשקוש חסר תוחלת. האם הסוללות ייטענו מעצמן? האם יהיה פחות זיהום סביבתי (מה עושים עם הסוללות וכל יתר הפסולת)? האם ההשקעה האדירה הזו בתשתיות ונקודות טעינה והחלפת סוללות מוצדקת? חוץ מיחסי ציבור ופרצוף יפה אין כאן דבר. בקיצור, בועה...שהאויר יתרוקן ממנה בבת אחת בפרצופנו. והטוקבקיסטים של "בטר פלייס" לא ישכנעו אותנו אחרת. מאד מקווה שהמוסדיים נזהרים היטב מהשקעה בקשקוש המקושקש הזה.
אחד שיודע , נוב  |  13.11.11
לכל התגובות