אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גרמניה תובעת את פייסבוק בגלל זיהוי הפנים שלה צילום: אי פי

גרמניה תובעת את פייסבוק בגלל זיהוי הפנים שלה

נציב הגנת המידע של מדינת המבורג תובע את פייסבוק בשל פיצ'ר זיהוי הפנים שלה, שמפר את חוקי הפרטיות של גרמניה. במקביל, דווח שפייסבוק תהפוך בעתיד את הגדרות הפרטיות שלה ל-opt-in

13.11.2011, 10:13 | יוסי גורביץ
נציב הגנת המידע של מדינת המבורג בגרמניה, ד"ר יוהנס קספר – מי שחשף לראשונה גם את שערוריית הריגול של רכבי סטריט וויו של גוגל – הודיע בסוף השבוע כי הוא פותח בהליכים משפטיים כנגד פייסבוק, וכי בקרוב יקנוס אותה. זאת משום שהרשת החברתית ממשיכה להפעיל את פיצ'ר זיהוי הפנים שלה, שפוגע בפרטיות. כך מדווח אתר CNet.

לדברי קספר, פייסבוק התעלמה מפניותיו החוזרות בנושא ולא עמדה בתאריך היעד שהציב לה להפסקת השירות בגרמניה, ועל כן "אין עוד טעם במשא ומתן." בסמכותו של קספר לקנוס את פייסבוק בעד כ-300 אלף יורו. פייסבוק טענה בתגובה כי הפיצ'ר עומד בכללי החוק הגרמני משום שקל לבלום אותו, ולדבריה אין כל מקום להליך משפטי.

מארק צוקרברג מבקר בהרווארד - הפעם בלי לפרוץ לאף שרת, צילום: בלומברג מארק צוקרברג מבקר בהרווארד - הפעם בלי לפרוץ לאף שרת | צילום: בלומברג מארק צוקרברג מבקר בהרווארד - הפעם בלי לפרוץ לאף שרת, צילום: בלומברג

החוק הגרמני קובע כי כל גביית מידע ממשתמשים שם צריכה להיות בשיטת opt-in - כלומר יש לקבל את הסכמתם של המשתמשים מראש ובאופן ידני, ולא opt-out – השיטה שבה משתמשות פייסבוק וחברות רבות אחרות – כלומר מתן האפשרות למשתמש להסיר את עצמו רק לאחר שהמערכת כבר אספה את המידע.

מהיום, צריך להסכים להכל

בידיעה קשורה, דיווח הוול סטריט ג'רנל במהלף סוף השבוע האחרון כי פייסבוק הגיעה להסכמה עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) בארה"ב, על פיה כל השינויים העתידיים שהיא תבצע בהגדרות הפרטיות שלה יהיו אך ורק בשיטת opt-in. במידה והדבר יצא לפועל, השינוי ישים קץ לנוהל הכמעט קבוע שניתן להבחין בו - פייסבוק שוחקת את פרטיותם של המשתמשים על ידי כך שהיא משחררת עדכונים חדשים, ולאחר מכן מחזירה את המצב לקדמותו רק לאחר מחאה נרחבת.

כך, למשל, ב-2009 הכריזה פייסבוק – במה שהיווה חדשות לחלק ניכר מהמשתמשים – כי אפשר לשנות את הגדרות הפרטיות שלה, אך במקביל הציבה את ברירת המחדל של הפרטיות ל"שתף הכל." במקרה אחר, פייסבוק עדכנה את הרשאות אפליקציות צד-שלישי כך שיהיה קל יותר לשלוט בהן, אבל איפשרה לאפליקציות לשאוב מידע רגיש ביתר קלות - כגון מספרי טלפונים.

לא ברור כיצד ישפיע ההסכם של פייסבוק עם הרשויות האמריקאיות על מצבה באירופה, אך יצוין כי הרשויות בגרמניה כבר הודיעו בעבר כי הן שוקלות לתבוע את פייסבוק בגלל כפתור ה"לייק" שלה, שמאפשר מעקב גם אחרי משתמשים שכלל אינם משתמשי פייסבוק.

נזכיר כי מארק צוקרברג הכריז מספר פעמים בעבר כי איננו מאמין שפרטיות קיימת, וכסטודנט בהרווארד פרץ לחשבונות המייל של עורכי עיתון האוניברסיטה. המודל הכלכלי של פייסבוק נשען על היכולת למכור כמה שיותר מידע על המשתמש למפרסמים, וכן איסוף המידע וריכוזו במקום אחד מקשה על המשתמשים לעבור לרשתות חברתיות מתחרות.

תגיות