אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דו"ח טכנולוגי: העסקים נכנסים לגוגל+, אבל מה יוצא להם מזה?

דו"ח טכנולוגי: העסקים נכנסים לגוגל+, אבל מה יוצא להם מזה?

61% מהמותגים המובילים בעולם כבר פתחו עמוד ברשת החברתית של גוגל, הישג מרשים - עד שבודקים את רמת הפעילות שם. וגם: למורדים בסוריה יש אפליקציית אייפון

17.11.2011, 13:28 | יוסי גורביץ

בגוגל+, אף אחד לא שומע אותך מפרסם

 

גוגל יכולה להיות מרוצה מעצמה: לפי חברת ברייטאדג', ל-61 מהמותגים המובילים בעולם כבר יש עמודי גוגל+. בהתחשב בכך שגוגל הוציאה את השירות לעסקים רק לפני שבוע, זה מרשים. פייסבוק יכולה אמנם להתהדר בכך שהשיעור של עמודי המותגים המובילים אצלה גבוה משמעותית, 94%, אבל היא מאפשרת פתיחת עמודי מותגים כבר הרבה מאד זמן.

למעשה, עמודי המותגים של גוגל+ אולי פופולריים טיפה יותר מדי: מישהו, שככל הנראה קשור לתנועת הצדק החברתי Occupy Wall Street, מיהר להעמיד עמוד מזויף של בנק אוף אמריקה, ששימש להתקפה זועמת על הבנק. בין השאר, המוטו של הבנק תואר שם כ"לקחנו את כספי החילוץ, ועכשיו המשכנתה שלכם עולה", ופסקת הפתיחה היתה "אנחנו מחויבים לעשיית כמה שיותר כסף מנשך, שוחד, סחר פנים, סחיטה ודמי כרטיסי חיוב". בנק אוף אמריקה התלונן, גוגל התערבה, מחקה את התוכן והשיבה לו את העמוד שלו.

לא שהבנק עושה עם העמוד הזה משהו. פה בדיוק הבעיה: למותגים מובילים כמו קוקה קולה, מקדונלד'ס וחברת הסלולר והרשת ורייזון יש כמה עשרות עוקבים בגוגל+, בהשוואה למיליוני עוקבים בעמודים המקבילים בפייסבוק. בדיקה העלתה שלמותגים יש, בסך הכל, כ-300 מיליון עוקבים בפייסבוק – לעומת 148 אלף עוקבים בגוגל+. העמוד עם מספר העוקבים הגדול ביותר בגוגל+ הוא זה של גוגל עצמה, עם 65 אלף עוקבים. מותר לתהות כמה מהם הם עובדי החברה.

מי בא למסיבה של גוגל+?, איור: רחלי שלו מי בא למסיבה של גוגל+? | איור: רחלי שלו מי בא למסיבה של גוגל+?, איור: רחלי שלו

 

אפליקציה נגד אסד

סוריה מתנדנדת בימים אלה על סף מלחמת אזרחים, ספורט מקובל באזור. דיווחנו בעבר על הסיוע הנרחב שמקבל משטר אסד מכל מיני חברות טכנולוגיה מערביות, ועל כן צריך לציין שגם המורדים מצוידים במשהו שהוא קצת יותר מתוחכם מקלאץ'.

כדי לנצח במלחמת האזרחים – ויש כבר צבא מורדים שמתארגן בגבולות המדינה, תוך שהוא מקבל סיוע ממדינות אחרות – המורדים צריכים לשכנע את העולם לעבור לצידם. כדי לעשות את זה, הם השיקו שלשום (ג') את מה שהוא כנראה אפליקציית המורדים הראשונה בהיסטוריה: סוריה ווא בס (סוריה וזהו, או סוריה ותו לא), המיועדת לאייפון ולאייפד.

היוצרים טוענים שהמטרה שלהם היא לספק לעולם מידע אמיתי על המתרחש במדינה, נקי מתעמולת משטר אסד. המשמעות של ההצהרה הזו, כמובן, היא שמדובר באפליקציית-תעמולה של המורדים. האפליקציה מספקת קישורים לחדשות, סרטונים, מיפוי של נקודות החיכוך החריפות במיוחד, וגם הצהרות בשבח קבוצות אופוזיציה שונות.

מה שכמובן מעלה את השאלה האם נראה בקרוב אפליקציה של משטר אסד, שתעלה על נס את רופא העיניים הרצחני מדמשק. אישית, אני מהמר שתוך זמן קצר המשטר יחסל או יגביל מאד את הרשתות הסלולריות ואת חיבור הרשת במדינה. זה קל יותר וגורף יותר, וזו הדרך שבה הלך המשטר הבורמזי לפני שלוש שנים. לחונטה שם זה עזר, אבל המצב של אסד נראה נואש יותר.

בניתם אפליקציית מיקום? אולי כדאי לחפש ג'וב חדש

 

שירותי מיקום עלו לגדולה בשנים האחרונות, וכל העולם ואשתו מפתח אפליקציות שעושים בהם שימוש. כל זה, תשמחו לדעת, עשוי לבוא אל קיצו הכואב בקרוב: אפל קיבלה פטנט בתחום.

המדובר בפטנט שאפל רכשה מזירוקס ב-2009, אבל נוצר במקור ב-1998 ואושר ב-2000. כלומר, הוא הרבה יותר מוקדם מהרוב המוחלט של שירותי המיקום. כעת אושר הפטנט מחדש, תוך שהוא זוכה לשפצורים והתאמות. מדובר בפטנט רחב להפליא, שמדבר על מערכת שמציגה מידע שקשור למקום שבו נמצא המכשיר.
מנכ"ל אפל, טים קוק. פטנט על שירותי מיקום, צילום: איי אף פי מנכ"ל אפל, טים קוק. פטנט על שירותי מיקום | צילום: איי אף פי מנכ"ל אפל, טים קוק. פטנט על שירותי מיקום, צילום: איי אף פי

עכשיו, חברות נורמליות משתמשות בפטנטים שלהן כדי לקבל כסף. הן דורשות, ובחלק ניכר מהמקרים גם מקבלות, תשלום עבור זכויות שימוש בהן. אפל לא עובדת כך. היא משתמשת בפטנטים כמו באלה, כשהמטרה שלה היא לחסל את המתחרים, ולהשיג שליטה מלאה בשוק שתאלץ את המשתמשים לשלם מחירים מופרכים ולצפות רק במה שאפל מרשה. בהתחשב בכך שאפל מנהלת מלחמת חורמה נגד אנדרואיד, הפטנט החדש צפוי לגרום כאבי ראש קשים לכל מי שמעורב בתחום.

הדבר החיובי היחיד בנושא הוא התפיסה המקובלת של FRAND: זוהי תפיסה שלפיה יש טכנולוגיות שהן בסיסיות כל כך, שגם מי שיש לו פטנט עליהן לא יכול למנוע מאחרים להשתמש בהן, אלא רק לגבות תשלום.

כשסמסונג ניסתה למנוע מאפל למכור את האייפון החדש שלה בהולנד, בטענה שהוא מפר את פטנטי הדור השלישי שלה, בית המשפט שם קבע שמדובר בפטנטי FRAND, ושאפל תצטרך לשלם לסמסונג, אבל סמסונג לא תוכל למנוע את מכירת המכשירים. נקווה שבתי המשפט יקבלו את הטענה הזו גם לגבי הפטנט הרחב כל כך של זיהוי מיקום.

היי, זו הטריטוריה שלנו!

המחלקות המשפטיות של גוגל ופייסבוק כמרקחה: ספקית הרשת והסלולר ורייזון מעתיקה את הטריקים שלהן. החברה שלחה מכתב מנומס למשתמשי הסלולר שלה, שהודיע שכל פעולה שהם מבצעים במכשיריהם נתונה לניטור מצידה.

ורייזון שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בהיסטוריית הגלישה, נתוני החיפוש, נתוני המיקום – כל זמן שאפל תרשה לה, כמובן. ההודעה מתייחסת גם לנתוני השימוש באפליקציות, ופחות או יותר לכל מידע אחר של המשתמשים שעולה על דעתה. הכל כדי להתאים ללקוחותיה פרסומות.

ההחלטה הזו מגיעה זמן קצר לאחר שפייסבוק הודתה שהיא שומרת את נתוני הגלישה של המשתמשים – הגלישה מחוץ לפייסבוק, הכוונה – במשך 90 יום, ואחרי שגוגל הודיעה שאם אתה לא רוצה שהיא תעקוב אחרי הרשת הביתית שלך, אתה צריך לשנות את ההגדרות של הרשת, ושיהיה לך בהצלחה עם זה. כמו גוגל ופייסבוק, גם מהמעקב של ורייזון אפשר לצאת – אבל צריך להודיע לה על זה. וכמו גוגל ופייסבוק, היא מחזיקה אצבעות בתקווה שהמשתמשים התרגלו לא לקרוא את ההודעות הלא-קריאות שהיא שולחת להן.

אז עכשיו זה קורה בורייזון, ומחרתיים גם ספקית הסלולר שלכם עלולה ללמוד מהם. בניגוד לספקיות, לפייסבוק וגוגל יש טיעון חזק: הן מספקות שירות ללא תשלום. מה יטענו ספקיות הסלולר?

ורייזון. המידע שלך? המידע שלנו!, צילום: בלומברג ורייזון. המידע שלך? המידע שלנו! | צילום: בלומברג ורייזון. המידע שלך? המידע שלנו!, צילום: בלומברג

קצרצרים

סימנים של שפיות נדירה בציבור האמריקאי: בסקר שנערך לאחרונה אמרו 32% מהנשאלים שהקנס על גניבת שיר צריך להיות עשרה דולרים או פחות, ו-43% אמרו שהוא צריך להיות פחות מ-100 דולר. כלומר, שלושה מכל ארבעה נשאלים מסכימים שכל קנס מעל מאה דולר הוא מופרך. רק 16% הביעו הסכמה לניתוק של גנב מהרשת – וכשהסבירו להם שניתוק כזה ישפיע על משק בית שלם, שיעור התמיכה ירד ל-10%. נאה. עכשיו צריך להסביר את זה לפוליטיקאים.

סוכנות המעקב והפרסום פייסבוק הודיעה אמש (ד') כי הצליחה להוריד מהאתר שלה את רוב תמונות הפורנו והאלימות שהוחדרו אליו כתוצאה מהתקפת ספאם. פייסבוק טענה כי האשמה היא בפרצת אבטחה בדפדפנים, לא באתר שלה עצמה, וטענה עוד כי היא יודעת מי האחראים למעשה וכי הם יבואו בקרוב על עונשם. פייסבוק קראה למשתמשים לנקוט באמצעי הגנה, כמו שימוש בדפדפן עדכני והימנעות מהעתקה של קוד לשורת הכתובת של הדפדפן.

שירות חדש, ThinkUp, מאפשר למשתמש לארכב את ההודעות שהוא העלה לפייסבוק, טוויטר וגוגל+, כמו גם לחפש בערימות התוכן האלה ולבצע ניתוחים שלהן. עד כאן החדשות הטובות, והן טובות מאוד, אפילו: השירות מחזיר לך שליטה בתוכן שלך. החדשות הרעות הן שההתקנה של השירות מסובכת מאוד למשתמשים מן השורה. יש לקוות שגרסה חדשה ופשוטה יותר תצא במהרה.

אפל החלה להיפגש עם קבוצות פעילים בסין, שמוחות על המנהג הנלוז שלה ושל ספקיותיה לזהם את הסביבה ולצפצף על זכויות עובדים. אפל, כמנהגה, מסרבת לדבר על מה שקורה בפגישות האלה, אבל עצם קיומן הוא התקדמות: הקבוצות הסביבתיות בסין ציינו בעבר במרירות שאפל היא קיר, ולא מוכנה בכלל להתייחס אל התלונות שלהן. לא ברור האם אפל מתחילה לחשוש מהקמפיין הציבורי נגדה בסין, או שסתם מדובר בכך שהמנכ"ל החדש שלה הוא קצת יותר בן אדם.

גם זו שיטה, אני מניח: איביי הציקה לעובדיה בדרישה שיתחילו להשתמש בטרשת החברתית הפנימית שלה, והללו הגיבו בנחרת הבוז המתבקשת. בצר לו, החליט מנהל הטרשת – היא מכונה Hub, הוא מכונה רמין מוֹבַּסֵרי – פשוט לשחד את העובדים. הוא הודיע על הגרלה שפתוחה רק למשתמשי האב, שהפרס הגדול בה הוא אקס-בוקס. תוך זמן קצר דיווח מובסרי הגאה שמספר המשתמשים זינק מ-600 ל-7,000. יפה. עכשיו הוא יצטרך להתמודד עם הבעיה שגוגל עוד לא מצאה לה פתרון: איך לגרום להם לעשות שם משהו.

תגיות