סוף עידן שוברי הקופות
כ־47 מיליון שקל יושקעו בהפקות חנוכה הגדולות השנה, 2 מיליון יותר מבשנה שעברה. אבל המציאות רחוקה מהדימוי הזוהר של שוק הצגות החג, ומפיקים שכבר נכוו בעבר מודים שאין כדאיות כלכלית בשל ההשקעה הכבדה ותנאי התחרות הקשים. "כלכליסט" חושף את הסכומים ואת האחוזים שמקבלים הכוכבים
כ־550 אלף ילדים ומלווים יצפו בחנוכה בהפקות הגדולות שיעלו ברחבי הארץ. עוד כמה אלפים יעדיפו הפקות קטנות וזולות יותר, אך לא בהכרח איכותיות פחות.
כ־47 מיליון שקל הושקעו בהפקות המרכזיות שמקבצות כל שנה את כל כוכבי הילדים: "פסטיגל Game on", "הופ מותק של פסטיבל 4 בממלכת הצעצועים", "שובו של הג'יני", "גיבורי האור", "שכחו אותי בבית" ו"שודדי הקאריביים – המסע לאי המטמון". יותר מ־280 מופעים יתקיימו בימי החג, לפניו ואחריו, בהשתתפות מאות כוכבים ואמנים.
הקטר שמוביל את רכבת ההופעות של חנוכה הוא הפסטיגל. מכונת ההפקה המשומנת מתחילה לעבוד על חנוכה הבא עוד לפני שפשטו האמנים את בגדי ההפקה הנוכחית. גם המשא ומתן עם הכוכבים מתחיל כבר בסיום החג. "אנחנו מציבים רף גבוה מאוד וחייבים לעבור אותו, לכן משנה לשנה עלות ההפקה גדלה", אומר מפיק הפסטיגל ירון פלד. "כמות ההצגות זהה לשנים קודמות, אבל אנחנו מייצרים הכנסות נוספות כמו מוצרים נלווים, תחפושות לפורים, די.וי.די ו־VOD. הפסטיגל הוא לא רק מותג של חנוכה, אלא מתפרש לפניו ואחריו". 28 מיליון שקל הושקעו בהפקה, 3 מיליון יותר מבשנה שעברה, מתוכם 20% לטובת הטאלנטים.
הפסטיגל יעסוק במפגש עם עולם הרשתות החברתיות ומשחקי המחשב, שהציב סטנדרט הפקתי גבוה בבמה, בתפאורה, במסכים ובפירוטכניקה. הילדים וכל המשפחה ייכנסו לעולם וירטואלי דיגיטלי עם דמויות שיגלמו אלי יצפאן, מירי מסיקה, יהודה לוי, עוז זהבי, ליבי רן, מאיה בוסקילה, עמית פרקש, עודד פז, דנה פרידר, אנה ארונוב, חנן סביון, גיא עמיר, תובל שפיר ואליאנה תדהר. השנה חלקו השני של הפסטיגל הוא מחווה לשיריו ולפועלו של אריק איינשטיין.
בעוד הקהל של הפסטיגל יזכה לפגוש את כוכבי ערוץ הילדים, הקהל הצעיר, שאותו מגדיר פלד "פרה־סקול", יזכה למפגש עם כוכבי ערוץ הופ, במופע "הופ מותק של פסטיבל 4". 8 מיליון שקל הושקעו בהפקה שתיקח השנה את הדרדקים אל ממלכת הצעצועים. צדי צרפתי הוא הבמאי, וישתתפו רינת גבאי, יעל בר זוהר, טוביה צפיר, שי ורועי, מיכל צפיר, דפנה דקל, גילי בא לבקר, גיא פרידמן ושלישיית כוח הקצב. גם כאן מנותבים 20% לטובת הטאלנטים. להבדיל מהפסטיגל שכל כולו מוקדש לעולם הווירטואלי, בממלכת הצעצועים מנסים ללמד את הילדים שגם בצעצועים פשוטים כיף לשחק והם מפעילים את הדמיון.
הולכים על חבל דק שני כוכבי הופ מובילים שייעדרו השנה מממלכת הצעצועים הם יובל המבולבל והדוד חיים. בהפקה של "הופ מותק של פסטיבל" מספרים כי הם נאותו לוותר השנה על יובל שם טוב, כיוון שמבחינה תקציבית קשה להחזיק שני טאלנטים, שהם עוגנים חזקים מושכי קהל כמו גבאי ושם טוב. "רינת היא עוגן והשנה מצטרפים יעל בר זוהר ושי ורועי, טאלנטים שאנחנו מטפחים שעושים מספרים יפים ב־VOD והולכים להיות ברמה של יובל ורינת", אומר פלד. את יובל המבולבל ודוד חיים תמצאו השנה במופע משלהם בשם "גיבורי האור" יחד עם מיכל מוכתר (מיקי) ושחקנים נוספים. מוטי רז ועמית שקד מ"חברים הפקות" מפיקים כבר עשר שנים את המופעים והדי.וי.די של השניים, ומרגישים מספיק בטוחים לעמוד באתגר הגדול והמאוד לא פשוט של חנוכה. 3.5 מיליון הושקעו בהפקה, מתוכם 40% לטאלנטים. בהתחלה חברים הפקות מתמקדים באולמות של 800–900 מקומות. "יובל הוא עוגן חשוב מבחינת משיכת קהל ויש כבר מכירות של כרטיסים", אומר רז, "אבל מפני שאנחנו באולמות קטנים אסור לנו להיות שאננים. אנחנו חובשים שני כובעים, של מנהלים אישיים ושל מפיקים, וצריך להלך על חבל דק. יובל לא עושה השנה את 'מותק של פסטיבל', אבל זה לא אומר שהוא צריך להיפגע כלכלית, אי אפשר לתת לו פחות ממה שקיבל בשנה שעברה, וצריך לתת לו אפילו קצת יותר. אנחנו צריכים להיות הוגנים כלפי האמנים וכלכליים כלפי ההפקה".ב"גיבורי האור" יוצאים יובל, חיים ומיקי למסע בעקבות כדור האור שמעניק כוחות־על. שם טוב שותף לצד האמנותי של ההפקה ואחראי על כתיבת הסיפור והשירים.
להלך על חבל דק הוא שם הסיפור של הפקות חנוכה בשנים האחרונות. גורמים בתעשייה מרימים גבה למשמע כמות ההפקות שעולה כאן מדי חג וטוענים שמעטים הם אלה שבאמת מרוויחים מהן. "מי שלא מכור להפקות חנוכה עדיף שלא יעשה אותן, כי זו עבודה קשה יחסית לכסף שמרוויחים", אומרת שרונה אלבאום, בעלת חברת ההפקה Stage 57, המפיקה השנה את "שודדי הקאריביים - המסע לאי המטמון". "אני אוהבת את זה מאוד וגם משרתת את הלקוחות שעושים אצלי אירועים כל השנה ומוכרת להם הצגות שלמות. אבל יש גם סיכון, כי 50% מההפקה היא על קופות פתוחות". אלבאום מצהירה בפירוש כי לולא העובדה שמחצית מההצגות מכורות מראש לחברות ולהיכלי תרבות, היא לא היתה מעזה להכניס עצמה להרפתקה הנועזת שנקראת חנוכה. אלבאום מוכרת הצגות שלמות לחברות מובילות במשק, והופכת את כל העסק למשתלם כלכלית.
השנה, לדוגמה, היא מכרה יום שלם של הצגות למפיק רמי בז'ה בהיכל התרבות ראשון לציון, והוא משתתף איתה בהוצאות הפרסום והשיווק. 1.5 מיליון שקל הושקעו בהפקת "שודדי הקאריביים", מתוכם 30% לטאלנטים בהם שלומי קוריאט, מיכל אמדורסקי, אביהו שבת, ליטל שוורץ ואריה מוסקונה. המחזמר משלב את עלילותיהם האמיתיות של שודדי הים שפעלו במאה ה־18 ואת סיפור אי המטמון המוכר של סטיבנסון.
38 תגובות לכתיבת תגובה