אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם לתגמל מורים מצטיינים? צילום: shutterstock

האם לתגמל מורים מצטיינים?

משימת ההוראה ודורשת לא רק ציונים אלא גם הקניית ערכים ועידוד הסקרנות, והיא תהליך שנמשך שנים. במשימה כזאת קשה להגדיר מדד להצטיינות

24.11.2011, 10:26 | דן אריאלי
האם לתגמל מורים מצטיינים?

השנה משרד החינוך התחיל לתת מענקים כספיים למורים מצטיינים בתיכון – גם למצטיינים בכל בית ספר, וגם לכל המורים בבתי הספר שייבחרו כמצטיינים. איך דבר כזה ישפיע על מערכת החינוך?

ראם

ראם היקר,

המצב של מערכת החינוך בישראל מורכב מכדי שתוכנית בונוסים לבדה תשנה אותו, אבל ההשפעה שאני יכול לחשוב עליה לא בהכרח תהיה טובה.

בארצות הברית קיימים בונוסים כאלה זה שנים, במסגרת רפורמת החינוך "No Child Left Behind". ובזמן האחרון מתפרסמות בתקשורת ידיעות שלפיהן שיעור הזיופים והרמאויות בתיכונים נמצא בעלייה מתמדת.

כן, במבט ראשון הקשר לא מובן מאליו. את ירידת היושר אפשר להסביר בלחץ שמופעל על התלמידים, או סתם בעלייה בערנות לבעיות שקיימות זמן רב. אבל לדעתי שיטת הבונוסים משפיעה לא פחות משני אלה.

כדי להסביר זאת אתן לך דוגמה מעולם העסקים. מנכ"ל שאני מאוד מעריך סיפר לי באחרונה על שיטת תמריצים כושלת שניסה: לכל אחד מעובדיו הבכירים הוא הגדיר מדד שבו עליו להצטיין במיוחד - הספקי פיתוח, לדוגמה, או החזר על השקעה בפרסום. 10% מהבונוס השנתי של העובד היו תלויים בתפקודו במדד הנבחר. במהרה התגלה שהעובדים עברו להשקיע כמעט את כל תשומת לבם רק בגורם שבו נמדדו, הזניחו תחומי אחריות אחרים ואפילו הפריעו זה לעבודתו של זה.

אם אתה מורה, אני חושב שאתה כבר רואה את הדמיון. משימת ההוראה מורכבת ודורשת לא רק ציונים אלא גם הקניית ערכים ועידוד הסקרנות, והיא תהליך שנמשך שנים. במשימה כזאת קשה להגדיר מדד להצטיינות, ואם בסופו של דבר המדד יהיה ציוני התלמידים, אפשר לצפות שהמורים ישקיעו בעיקר בשורה התחתונה הזאת ויזניחו תחומים שהמבחנים לא מייצגים.

זה מה שקרה באמריקה, ושם מורים גם התחילו להעלים עין מהעתקות וזיופים, כל עוד אלה העלו את הציונים. רפורמה, אם אתה שואל אותי, מתחילה לא בכסף ואפילו לא במבחנים, אלא בשאלה איך אנחנו רוצים לחנך מלכתחילה.

שאלות לדן אריאלי: askdan@calcalist.co.il

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
תגמול טוב לכולם.
את כל המורים צריך לתגמל היטב ע"מ שתהיה להם המוטיווציה לחנך וגם ללמד. מורה הוא אדם שמטרתו והוויתו לחנך וללמד. חלק חשוב מהתגמול שלו הוא ההערכה הניתנת ע"י מערכת החינוך וההורים. מי שאינו טוב במערכת, צריך לפטר. לכלהשאר מגיע לתגמל בשכר הוגן, בהתאם לצפיות של כולנו.
רון קציר , גן השומרן  |  14.12.11
15.
למורה בתיכון תגובה 10
הערכת התלמידים מהימנה? לא מובילה לפופוליזם זול מצד המורה? אני חווה יותר ויותר בשנים האחרונות נסיונות מביכים של אנשים שמתקשים ליצור כימיה בסיסית עם התלמידים (עניין שדורש גמישות, רגישות, יכולת לשים את האגו בצד ועוד) מנסים לייצר אהדה מלאכותית דרך פופוליזם- הקלות במבחנים, בכללי בית הספר, שימוש מאולץ בסלנג עכשוי. ממש התחנפות לתלמידים. הערכת התלמידים כמדד בודד בעייתית אף היא.
מורה בתיכון 2 , המרכז  |  27.11.11
14.
הערכה ב 360 מעלות ולא רק לשם הבונוס הכספי
בונוסים אפשר לתת על הגדלת ראש, על תרומה נוספת למערכת, על נוכחות מעבר לשעות הלימודים וכו'. הערכה, כדאי שתתבסס על הערכה עצמית, הערכת התלמידים והוריהם, הערכת קולגות ומנהלים. זה אמנם נשמעת כמו הערכה מייגעת, אבל לכל אדם ובוודאי איש מקצוע מגיעה הערכה מקיפה וכנה גם אם בסופה אין תוספת שכר או בונוס כספי.
orlyk , חיפה  |  27.11.11
13.
ארי, מנהל בית ספר מרוויח כבר היום בערך את הסכום שאתה מציע.
הבעיה היא שהפירמידה נותרת שטוחה, הסיכוי להגיע לניהול, בעיקר כאשר מנהלים רבים מוצנחים אל תוך המערכת מבחוץ, נמוך מכדי שהוא לבדו יעורר מוטיבציה. בנוסף - מורה טוב אינו בהכרח מנהל טוב ולהפך. כמה מהמורות הכי טובות שאני מכירה מתרחקות מתפקידי ניהול וריכוז כמו מאש, הן רוצות להישאר עם הילדים בכיתה ולא להתעסק בביורוקרטיה ואדמיניסטרציה. אגב, תכנית הבונוסים של ארז וסער, שני אנשים שכל הבנה בחינוך רחוקה מהם כמרחק מזרח ממערב, היא בדיוק הדרך הנכונה לדכא את המורות המצוינות הללו ולהוריד את המוטיבציה שלהן.
שי  |  26.11.11
לכל התגובות