אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יבואניות הרכב חוששות מהשנה הקרובה צילום: אוראל כהן

יבואניות הרכב חוששות מהשנה הקרובה

בשיחות פרטיות מבטאות היבואניות זהירות ביחס להיקף המכירות ב־2012. הסיבות: הקיפאון בשוק הליסינג והמשבר הכלכלי הקרב

24.11.2011, 08:59 | תומר הדר

בשבוע שעבר צלצלו הטלפונים במשרדיהם של כמה בכירים ביבואני הרכב. במפתיע, מהצד השני של הקו היו עמיתיהם מיבואניות הרכב המתחרות ובפיהם שאלה אחת הרת גורל: כמה מכוניות חדשות אתם מעריכים שיימכרו בישראל ב־2012? הסיבה לפניה הייתה שבשבועות האחרונים נחתו בישראל משלחות מטעם יצרני הרכב הגדולים, והיבואנים נדרשו להכריע על מספר כלי הרכב שהם מעוניינים להזמין לשנה הבאה.

אך לא פחות מפתיעים מעצם השיחה היו המספרים שהועברו בין היבואנים המתחרים. בין 210 ל־220 אלף מכוניות - אלו היו ההערכות שהשמיעו היבואנים, הערכות הנמוכות מהצפי הגבוה והאופטימי למדי של 240 אלף מסירות רכב ב־2012 שעליו הם מצהירים בפומבי.

היבואנים מקפיאים תוכניות רכישה

גורמים מחוץ לענף ציינו בשבועות האחרונים את ההמתנה למסקנות ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב, שיוגשו בינואר, כגורם שמוביל לירידה במספר מסירות הרכב בימים אלו. אך בפועל, הציבור אינו באמת מודע לפעולתה של הוועדה, שאיפול תקשורתי מוטל על עבודתה ועל כיווני ההמלצות הצפויות שלה.

השפעה אחת משמעותית יש לוועדת זליכה בכל זאת. בחודשים האחרונים הקפיאה לפחות יבואנית רכב אחת את כוונתה לרכוש חברת ליסינג בשל החשש שוועדת זליכה תאסור על אחזקות צולבות בתחום הרכב. כתוצאה מכך נאלצו יבואניות הרכב לקצץ את תחזית רכישת הרכבים של חברות הליסינג שעמדו לרכוש.

ענף הליסינג עצמו חווה בימים אלו קיפאון יחסי, ששורשיו נטועים במשבר הכלכלי של לפני שלוש שנים. חברות הליסינג, החתומות על חוזים תלת־שנתיים מול ציי הרכב, מוצאות את עצמן עם מיעוט חוזים לחידוש בתקופה זאת. כאשר תקופת יובש זו לא צפויה להסתיים אלא לקראת מאי 2012.

בנוסף, גורמים בענף הבנקאות מדווחים על הקשחה מסיבית של עמדות הבנקים בכל הנוגע להענקת אשראי לחברות הליסינג. הקשחה זו נובעת בין היתר ממצבו של שוק המכוניות המשומשות, שעליו סומכות חברות הליסינג כאמצעי ליצירה של כסף נזיל. לשוק הרכב נכנסו השנה שחקניות חדשות, המכוניות הקטנות שעולות כ־60 אלף שקל, שגרמו לציבור להרחיק רגליים ממגרשי המכוניות המשומשות של חברות הליסינג. היבואנים, שמיהרו להיפטר גם הם ממלאים של מכוניות בחודשים האחרונים וחשופים ליובש בשוק ולביקוש למכוניות קטנות, מעניקים הנחות ותנאי אשראי נדיבים לכל מי שבא בשעריהם. אשראי זה של היבואניות מוביל בתורו לירידה נוספת בדרישה למכוניות משומשות וגם כמובן שוחק את ערכי המכוניות החדשות, כולל המכוניות המשומשות שנמצאות בידי חברות הליסינג.

המיסוי הירוק ייקר את המכוניות הקטנות

לכך יש להוסיף את השפעת השינוי במיסוי הירוק - מנגנון המיסוי שקובע דרגות זיהום שלפיהן ממוסה המכונית. השינוי במיסוי זה צפוי לייקר דגמי מכוניות רבים, במיוחד דגמים קטנים, ובכך לגרום לציבור להדיר רגליים במשך פרק זמן מסוים מאולמות התצוגה. הלקוחות שקונים מכוניות קטנות הם ברובם לקוחות שרוכשים לראשונה בחייהם מכונית חדשה. מדובר בלקוחות חכמים שמבינים את הצורך במכונית קטנה וחסכונית כאמצעי תחבורה עירוני. בניגוד ללקוחות שחייבים מכונית, הם חיו עד היום ללא מכונית חדשה ובמידה שמחיר המכוניות יתייקר יוכלו לוותר על רכישה כזו גם בשנה הבאה.

יבואני הרכב גם נמצאים במידת מסוימת במלכוד. אחרי שהציעו בחודשיים האחרונים שפע של הנחות אטרקטיביות, תנאי מימון נדיבים והתחייבויות לרכישה חוזרת ללקוחות הפרטיים, הוכיחו היבואניות ללקוח שאפשר לרכוש מכונית משפחתית ב־110 אלף שקל במקום ב־120 אלף שקל. כעת הלקוח הפרטי, שהפך בעקבות המחאה החברתית לחכם יותר, לא ימהר לקנות מכוניות חדשות כשמחירן ישוב ויעלה כתוצאה מהמיסוי הירוק.

מתווסף לכל הגורמים האלו המשבר הכלכלי המאיים לנדוד מאירופה לישראל בשנה הבאה ולהביא להאטה בשוק הרכב. לכן אפשר להבין מדוע, לראשונה אחרי זמן רב, יבואני הרכב חוששים.

תגיות