אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קנה ורוץ לרשת? השמועות על מות החנויות היו מוקדמות צילום: בולמברג

קנה ורוץ לרשת? השמועות על מות החנויות היו מוקדמות

אמזון ואיביי לא הרגו את החנויות המסורתיות, ולרגל "יום שישי השחור" הן אפילו משתפות איתן פעולה כדי להגביר את המכירות

25.11.2011, 11:50 | הראל עילם
היום (ו') מתקיים "יום שישי השחור" בארצות הברית - יום המכירות הגדול ביותר השנה, שבו כל החברות והרשתות מציעות הנחות מרחיקות לכת במטרה לעודד את כל הקונים לרכוש מתנות לטובת תקופת החגים בסוף השנה.

בדומה לשווקים רבים, גם כאן האינטרנט נושף בעורפן של חברות הענק המסורתיות. 10% מכל המכירות ביום המכירות מתבצעות דרך אמזון, ואחוז דומה דרך איביי. שתי החברות דיווחו בשנים האחרונות על עליה שנתית של 100% בהיקף המכירות ביום המכירות. לפי מספר סקרים, למעלה ממחצית האמריקאים יצמצמו השנה את הקניות שלהן בחנויות קמעונאיות ויעדיפו ערוצים מקוונים.

במשך שנים, חברות כגון אמזון ואיביי התחרו ברשתות החנויות במטרה להציע הנחות דומות ומשלוחים מהירים במטרה להציע ללקוחותיהן חווית קניה נוחה יותר מהצטופפות בקניון עם עוד אלפי אנשים. כך למשל, אמזון מציעה לכבוד תקופת החגים את כל מבחר הסמארטפונים הקיימים (מלבד האייפון) בהנחה של מאות דולרים. אבל חברות

אבל אליה וקוץ בה: חברות האינטרנט הפכו לענקיות בעצמן, וגילו שהן מתקשות לעמוד בביקוש. חברות אחרות החלו להקדים את "יום שישי השחור" ולהציע את ההנחות עוד בחג ההודיה עצמו – ונתקלו התנגדות חברתית מצד הארגון "כבדו את הציפור", הדורש שלא לפגוע בחג.

חנות זמנית של איביי בלונדון חנות זמנית של איביי בלונדון חנות זמנית של איביי בלונדון

עדיין אי אפשר לוותר על החנויות הפיזיות

כדי לפתור את הבעיה, מספר חברות הודיעו השנה על שיתופי פעולה מעניינים עם רשתות קמעונאיות לכבוד "יום שישי השחור". כך, למשל, איביי השיקה גרסה חדשה של אפליקציית הסלולר שלה המאפשרת למשתמשים לחפש עבור מוצרים מסוימים, לראות האם הם זמינים בחנויות סביבם, לשלם דרכם באמצעות פייפאל ולאסוף אותם מהחנות. טויז אר אס ובסט ביי, בין היתר, יתמכו בפיצ'ר החדש.

איביי עצמה גם הקימה חנות זמנית בלונדון לתקופת החגים, שתציג מוצרים מתחלפים מהאתר יחד עם קוד QR שיוביל לאפשרות לרכוש את המוצר בלחיצת כפתור אחת. בכמה ערים בארצות הברית איביי תמקם מסכים עם תמונות מתחלפות של מוצרים, יחד עם קוד QR שילווה אותם. לגוגל יש מיזם דומה – היא הקימה דוכנים למכירת מחשבי כרומבוק במספר חנויות מחשבים ברחבי בריטניה.

אמזון, שבעבר מכרה את הקוראים הדיגיטליים שלה באתר בלבד, תפיץ את קינדל פייר בכל הרשתות המובילות, וגם תשתף פעולה עם רשת חנויות הנוחות סבן-אילבן למיקום לוקרים בחלק מסניפיה בסיאטל וניו יורק. לקוחות יוכלו לרכוש מוצרים דרך אמזון, לשלוח אותם ללוקר בסבן-אילבן הקרוב לביתם ולאסוף אותם שם. בהמשך, החברה גם רוצה להרחיב את השירות לאירופה ולכל רחבי ארצות הברית.

סמסונג, מצדה, מחזיקה במספר חנויות ממותגות בניו יורק שבהן לא מתבצעת כל מכירה – הן קיימות רק על מנת שאנשים יוכלו להתנסות במכשירים. אפל, כמובן, כבר שנים מקדמת את החנויות שלה – ולאחרונה גם הוסיפה אפשרות לרכוש מוצרים דרך אפליקציית סלולר ולאסוף אותם מכל אחת מהן.

הדבר מנוגד למגמה שאנליסטים ועתידנים חזו במשך שנים: הם היו משוכנעים שההקניונים ישארו ריקים מאדם, ויוחלפו בידי מחסנים ענקיים שיאפשרו לנו להזמין כל מוצר מנוחות הבית שלנו. גם גוגל מכרה את הטלפון הסלולרי הראשון שלה, הנקסוס 1, אך ורק דרך האינטרנט ולא בנקודות מכירה. אבל גם גוגל הודתה לבסוף שהיה מדובר בטעות, ואי אפשר לוותר עדיין על החנויות הפיזיות – לפחות לא כרגע. 

תגיות