אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקוד האתי

הקוד האתי

אתיקה ארגונית יכולה להוות נכס של ממש לחברות שישכילו לאמץ אותה. במיוחד בתקופה זו של מחאה חובקת עולם

25.11.2011, 08:16 | רוברט אלבין

ארגונים רבים בארץ ובעולם ניסחו בשנים האחרונות קודים אתיים עבור עצמם. הקוד האתי של חברה מהווה מעין תו תקן המכוון את פעילותה בהתאם לעקרונות שונים המוצגים בו, ומקהה בכך את עוקצה של תחרות פרועה. יש בקודים אתיים ערך מוסף לחברות שמחזיקות בהם, הם מאפשרים להן לבטא בציבור רגישויות חברתיות ומוסריות.

בימים האחרונים חל בהקשר הזה שינוי. אלו ימים של מחאות חברתיות החוצות עולם ומופנות כנגד גורמים המפרים את האחריות התאגידית המושתתת עליהם. בתקופה סוערת זו העיסוק באתיקה בארגונים הופך מקישוט לא מחייב ליישום הכרחי. האתיקה הארגונית הופכת לאמצעי שדרכו ניתן להחזיר את האחריות לחיי התאגידים. אין עוד לתפוס את ההתחשבות בציבור והמחויבות לעובדים כסיסמאות ריקות מתוכן עסקי. להיפך, מחויבויות אלו הפכו לנכסים עבור עסקים היודעים לבטאם בכנות הראויה. לאחרונה ראינו שהיעדרו של דיאלוג בין תנובה לציבור צרכניה חשף אותה לסיכונים ממשיים.

אחת התשובות לשאלה איך ניתן להקטין את הסיכונים העסקיים המאפיינים את התקופה הזאת ולנהלם ביעילות, נעוצה בהפעלת תוכנית אתיקה בארגונים. תוכנית כזאת, אם תופעל באופן שיטתי, תוכל להנהיג בקרב עובדי הארגון ומנהליו שפה הכוללת רגישויות ערכיות. העיקרון פשוט: לשון חדשה זו נושאת עמה מילים וביטויים ערכיים שבהם ניתן להשתמש כדי לתאר את המשימות, את היעדים ואת הניהול השוטף בחברה. אם היא תהפוך ללשון היומיום בחברה, היא תשפיע על האופן שבו נתפסות המשימות, מוצבים היעדים, וכן על האופן שבו מתייחסים לעובדים וללקוחות.

שיטה מוצלחת וחדשנית המיועדת להשגת יעד זה היא אימון העובדים בדילמות אתיות. הפעלתן של סדנאות לטיפול ולפתרון של דילמות מאפשרת לעובדים להתאמן בניסוח מחשבותיהם בנוגע למציאות המקצועית שלהם בלשון חדשה – לשון ערכית. הניסיון לנסח בבהירות את הקשיים שערכים מנוגדים מעוררים, וכן את דרכי התגובה המעשיות לכך, מחזק את המיומנויות לניהול יעיל של סיכונים עסקיים. הטיפול בדילמות ובקשיים המעשיים שהן מציבות, מזמן לעובדים היכרות עם מבני העומק של התרבות הארגונית בחברה, ובמובן זה יש בו כדי להבהיר גבולות המותר והאסור המתאפשרים בתוכה.

האימון בפתרון דילמות ממקד את העוסקים בהן בעיקר בהבהרת התחומים האפורים של ההתנהגות הרצויה. הרי כולנו מכירים את מה שאסור ואת מה שמותר, את 'הלבן' ואת 'השחור' - את החובות המוטלות עלינו באופן כללי. הבעיה מתעוררת כאשר נוצר פער בין שתי חובות המבטלות זו את זו. אימון בטיפול במצב כזה יכול לסייע לכל עובד בבואו לגבש החלטה אתית העולה בקנה אחד עם רוח החברה ויעדיה. האימון יכול גם לסייע לעובדים להשתלב בארגון, וכן לעזור ללמוד את האילוצים הארגוניים והמקצועיים של עמיתיהם, ולא פחות חשוב היום – להכיר את עולם הרצונות והצרכים של לקוחותיהם.

הכותב הוא יועץ לאתיקה ולאחריות תאגידית בתובנות להישגים ומרצה בכיר במכללת ספיר

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות