אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": המבחן של חולדאי - עיריית ת"א מגבירה את הלחץ על החוכרים צילום: בלומברג

בלעדי ל"כלכליסט": המבחן של חולדאי - עיריית ת"א מגבירה את הלחץ על החוכרים

למרות שטרם הוכרע מאבק חוכרי הקרקעות הוותיקים על תנאי חידוש החוזים, העירייה כבר מונעת המשך שימוש בקרקע. חוכרים: "לוחצים אותנו בלי מחשבה"

28.11.2011, 08:27 | שירלי ששון-עזר

מאבק חוכרי הקרקעות בעיריית תל אביב אמנם עדיין מתברר בערכאות משפטיות, אבל יש לו כבר ביטוי ממשי בשטח: העירייה סירבה החודש לבקשתו של חוכר קרקע המשמשת לחניון ציבורי בשכונת מונטיפיורי לאשר שימוש חורג בקרקע. החלטת העירייה נבעה מכך שפג תוקפו של הסכם החכירה הקיים וטרם הוסדרה הארכתו. החלטת העירייה עלולה לגרום לסגירת החניון ולקצץ כ־60 מקומות חניה נחוצים בשכונה הצפופה.

המקרה של חניון ראם בשכונת מונטיפיורי הוא אחד הביטויים לסכסוך נמשך בין עיריית תל אביב לבין מאות חוכרים ותיקים.

באוגוסט 2010 פקעו חוזי החכירה שנחתמו ב־1950 בין העירייה לבין תעשיינים ועסקים קטנים. לחוכרים ניתנה אז אופציה להארכת החוזה ב־49 שנים. בחוזה המקורי נכתב כי התנאי להארכת החוזה יהיה "כפי הנהוג במועד הארכתו". בעיריית תל אביב ראו לנכון לדרוש מהחוכרים סכום שעומד על כ־91% מערך הקרקע שעליה פועלים העסקים, כתנאי להארכת חוזי החכירה. על פי מדיניות העירייה, מי שלא ישלם - דינו פינוי מהנכס.

החוכרים, מצדם, החלו להתארגן בקבוצות והגישו כמה תביעות נגד החלטת העירייה. לטענתם, הסכום שדורשת העירייה אינו סביר ואינו מקובל. החוכרים אף הציגו בעתירותיהם דוגמה שלפיה מינהל מקרקעי ישראל דורש רק 13% מערך הקרקע במועד חידוש האופציה - הרבה פחות ממה שדורשת מהם, כאמור, עיריית תל אביב.

בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בתל אביב בחודש יולי הוחלט לשלוח את שני הצדדים להידברות, בניסיון לפתור את המחלוקת על סכום מימוש האופציה על הקרקע.

מאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמה, ומאחר שטרם נקבע מועד נוסף לדיון בבית המשפט, נוצר מצב ביניים שלפיו העירייה אינה יכולה להוציא צווי פינוי לחוכרים - ואילו החוכרים כבר החלו לקבל קנסות על שימוש לא חוקי בנכסים שחוזי החכירה שלהם לא חודשו.

"העירייה מתנהגת כמו ילד קטן שמנסה ללחוץ אותנו בלי חוכמה ובלי מחשבה", אמר ל"כלכליסט" אבי אלפיה, מראשי מאבק החוכרים. "הרי בסופו של דבר החכירה תוסדר. בינתיים, אין סיבה לפגוע בעסקים ובטח לא בחניון שמשרת את הציבור. אם העירייה לא תיתן לו רישיון, אז או שבעל המקום יעבוד בלי רישיון ויקבל קנסות, או שהוא יסגור את החניון כי לא יוכל להתמודד עם הקנסות".

מעיריית תל אביב נמסר כי "כל עוד החוכרים לא יסדירו את זכויותיהם, אחזקת הקרקע הציבורית אינה כדין. הנושא נמצא בהליכים משפטיים כדי להסדיר את העניין".

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
נחלתיצחק
תוקפם של שנות החכירה בדירות רבות(מאות) באזור נחלת יצחק עומד לפוג.האם הדיירים,הקונים מודעים לעובדה .ערים להבדל העצום שיש בין חכירה ממנהל מקרקעי ישראל מול עירית תא? אפילו להבדל בין רשות זו לאחרות. מליונים הושקעו בדירות בשד ההשכלה.אנשים שמים לב על מה הם חתמו?
nn , nn  |  05.12.11
6.
ל- 5
מי ביקש בחינם? שילמנו מחיר מלא עבור הנכסים. שילמנו את כל הפיתוח (כבישים, מדרכות, ביוב, ועוד ועוד), ולאחר כל זה העירייה רוצה למכור לנו את המקום פעם שנייה. ובעוד 49 שנה פעם שלישית וכך הלאה מידי 49 שנה. העירייה לא מבינה איזה נזק היא עושה לעצמה, כי מי הפראייר שיקנה זכות חכירה על קרקע עירונית. ולראייה, ראה פרויקט השוק הסיטונאי, שם גם מדובר בחכירה וגינדי נתקעו עם מאות דירות. יותר מזה, העירייה הקפיאה את שלב ב' של הפרויקט (עוד 1100 דירות וקניון). הם יורים לעצמם ולעיר ברגל. אסון העירייה הזו!!
דאדא , תל אביב  |  28.11.11
לכל התגובות