אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבוס של קונטדור צילום: רויטרס

הבוס של קונטדור

ביארן ריס, המאמן והבעלים של קבוצת האופניים האגדית סקסו בנק, הגיע לישראל עם הקבוצה ועם כוכבה אלברטו קונטדור ביוזמת רעיה שטראוס בן דרור. בראיון בלעדי לכלכליסט הוא מדבר על הסמים בענף ועל חיפוש ספונסרים בישראל

04.12.2011, 09:50 | קרן צור

בעולם האופניים הישראלי לא זוכרים התרגשות כזאת. ביום רביעי האחרון נחתה בישראל קבוצת הרכיבה המקצועית האגדית Saxo Bank, ובראשה אלברטו קונטדור, זוכה הטור דה פראנס 2010. אתמול בבוקר השיקו 27 רוכבי הקבוצה את המיזם הפילנתרופי החדש של רעיה שטראוס בן דרור, "בואו לגליל המערבי", במסע אופניים פתוח לקהל בן שלושה מקצים (68 ק"מ אתגרי, 27 ק"מ לחובבים ושבעה ק"מ לילדים ולמשפחות).

חברי הקבוצה ישהו בישראל כשבועיים, ובמהלכם יקימו בעכו בית ספר לרכיכת אופניים שיפגיש ילדים יהודים וערבים, ירכבו מהכנרת לים המלח, ישתתפו במירוץ אופניים בין חומות העיר העתיקה בירושלים, יתארחו במכון וינגייט לפאנל שיעסוק בענף האופניים ועוד.

קוראים לו הנשר

 

על הלו"ז הצפוף מופקד ביארן ריס (47), הרוכב הדני שזכה בטור דה פראנס ב־1996 ושנתיים לאחר מכן פרש לקריירה שנייה ומצליחה לא פחות: המנהל והבעלים של סקסו בנק. ריס נחשב כיום לאחד המנהלים הקשוחים והמוחות המבריקים בענף, ואת הכינוי שדבק בו, הנשר, הוא מצדיק בזוג עיניים נוקבות ופילוסופיה ניהולית חסרת פשרות.

אתה ידוע בדרישות גבוהות ובאימונים קשים במיוחד.

ריס: "נכון. מתחילת הדרך רציתי לבנות קבוצה חזקה, שתנוהל כמו מפעל או חברה מסחרית, ולא כמו מועדון ספורט. הרי ניהול הקבוצה הוא עסק, ועסק יקר, שדורש גיוס חסויות. כדי לשכנע מישהו להשקיע, צריך להוכיח רצינות ועבודה קשה, וזה מה שאני דורש מהקבוצה".

מה הופך רוכב עילית לאלוף הטור דה פראנס?

"כבוד, נאמנות, תקשורת, מחויבות לקבוצה וכמובן עבודת צוות".

איך גורמים לרוכבים לבטל את האגו ולהתגייס לניצחונו של רוכב אחד בקבוצה?

"לא קל לקחת רוכבי עילית תחרותיים ולהפוך אותם לשחקנים קבוצתיים. זה כמו שותפות בין אנשי עסקים, שהצלחתה תלויה ביכולתם לאחד כוחות ולפעול למען מטרה משותפת. אני מאמין שהביקור בישראל יתרום מאוד לגיבוש בקבוצה. הרוכבים יתמדדו עם משימות מיוחדות, כמו הקמת בית ספר לרכיבה בתוך 36 שעות, שמחייבות עבודה בצוות".

(מימין) ביארן ריס ואלברטו קונטדור. המאמן גייס לעזרתו את המטפס המהיר בעולם, צילום: רויטרס (מימין) ביארן ריס ואלברטו קונטדור. המאמן גייס לעזרתו את המטפס המהיר בעולם | צילום: רויטרס (מימין) ביארן ריס ואלברטו קונטדור. המאמן גייס לעזרתו את המטפס המהיר בעולם, צילום: רויטרס

 

השתתפתם בפרויקטים חברתיים גם במדינות אחרות?

"לא. זה משהו שאנו רוצים לעשות, אבל לא מוצאים זמן. אנחנו צריכים להשקיע כל דקה פנויה בכיבוש היעד בא שלנו: לנצח בטור דה פראנס 2012".

אז מה גרם לכם להשתתף במיזם התנדבותי דווקא בישראל?

"עם הצטרפותו לקבוצה של הרוכב הישראלי רן מרגליות, נוצר הקשר הראשוני בין סקסו בנק לבין ישראל. אלון ניסן, איש העסקים שתומך ברן, יזם את המפגש ביני לבין רעיה שטראוס, שהצליחה לגייס אותנו לפרויקט שמעודד השגיות ומתאים לערכים שלנו, ובהזדמנות תורם לתרבות הרכיבה בישראל".

הבטיחות מטרידה מאוד את רוכבי הכביש פה. יש לך הצעות לשיפור?

"בטיחות היא נגזרת של תרבות רכיבה. באירופה הנהגים מתייחסים לרוכבים כאל שותפים בכביש, ולא כאל מטרד. אני מאמין שהבטיחות תשתפר ככל שתרבות הרכיבה בישראל תתפתח, אבל תרבות לא בונים ביום אחד".

ריס מאמין שבית הספר לרכיבה בעכו בהחלט יכול לעזור. "חינוך לספורט מתחיל מגיל אפס", הוא אומר, ונותן דוגמה אישית: "יש לי שישה ילדים, וכולם עוסקים בפעילות ספורטיבית מהגיל שבו הם יכולים לעשות זאת. אני חושב שהעיסוק בספורט מבטיח שילדים יגדלו להיות אנשים בריאים וטובים יותר".

שטראוס בן דור. מיזם לקידום הגליל, צילום: אבינועם שלום שטראוס בן דור. מיזם לקידום הגליל | צילום: אבינועם שלום שטראוס בן דור. מיזם לקידום הגליל, צילום: אבינועם שלום

על לאנס ארמסטרונג

 

אבל לא רק מניעים פילנתרופיים הביאו את ריס לישראל, שבמהלך הביקור ינסה לגייס ספונסרים חדשים לקבוצה. "בישראל יש לא מעט חברות בינלאומיות, שיכולות לצאת נשכרות מהחיבור לסקסו בנק וליהנות מחשיפה עולמית במהלך הטור. אנחנו תמיד מחפשים חסויות, ובהחלט פתוחים להצעות".

נכון שמאז פרישת לאנס ארמסטרונג הפופלריות של הטור בירידה?

"ממש לא. הפופולריות של התחרות רק עולה משנה לשנה. זה נכון שארמסטרונג הצליח למשוך אוהדים חדשים לענף, אבל הם לא עזבו בעקבותיו. ככה זה באופניים, מי שמתאהב לא עוזב לעולם".

ומי כמו ריס יודע שאהבה זה כואב. בסוף 2010 החליטו האחים פראנק ואנדי שלק לנטוש את סקסו בנק לטובת קבוצה חדשה שהוקמה בלוקסמבורג. הם לקחו איתם חלק גדול מהרוכבים ואילצו את ריס להתמודד עם מציאות חדשה. ריס מיהר להחתים בקבוצה את הספרדי אלברטו קונטדור, שנחשב למטפס המהיר בעולם, והצליח לטפס למדרגה הגבוהה ביותר על הפודיום בטור של השנה שעברה.

אבל עתה ריס מתמודד עם פרשה שהוא מסרב לדבר עליה: פסק דינו של קונטדור שיינתן בינואר הקרוב, ויקבע אם האלוף אשם בשימוש בסמים ממריצים בתחרות. על ההתנסות שלו עצמו עם חומרים אסורים לשימוש אין לו בעיה להרחיב. במאי 2007, 11 שנה לאחר שהוכתר לאלוף הטור דה פראנס, ריס כינס מסיבת עיתונאים והצהיר על שימוש ב־E.P.O, חומר שמעלה את הכדוריות האדומות בדם, ומשפר את אספקת החמצן לשריר.

מה דחף אותך לצאת בווידוי שכמעט גרם לך לאבד את התואר?

"רציתי להרגיש חופשי, בלי שלדים בארון או סודות. בדיעבד, אני מצטער שלא עשיתי את זה קודם, אבל היה צורך בכמה שנים עד שהרעיון הבשיל".

בעקבות הווידוי הנהגת בסקסו בנק תוכנית למניעת שימוש בחומרים אסורים. אתה מרוצה מהתוצאות?

"אם המשטרה רוצה להפחית את עבירות התנועה, היא צריכה להציב מכמונות מהירות ולהגדיל את מספר השוטרים בכבישים. התוכנית הוכיחה את עצמה כאמצעי יעיל ואומצה גם בקבוצות אחרות. בהשוואה לתקופות קודמות, עולם האופניים כיום נקי יותר מסמים".

תגיות