אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההוזלות של שטראוס: צעד שיווקי או צרכני? צילום: סיוון פרג'

ההוזלות של שטראוס: צעד שיווקי או צרכני?

שטראוס מגיבה למחאה החברתית ומוזילה 36 מוצרים בשיעור של 10%–5%. ברשימה: שוקולד פרה, קקאו וחומוס. בולטים בהיעדרם: קפה נמס, יוגורט דנונה לבן, חטיפי עלית וחלב בקרטון. אנליסט מזון: "מדובר במהלך שיווקי בעיקרו"

05.12.2011, 08:15 | אורנה יפת

שטראוס מגיבה לחרם הקוטג' ולמחאה החברתית ומורידה את מחירם של 36 מוצרים באופן קבוע - בשיעור של 5% עד 10%. זאת, בהמשך להורדה של 17%–6% במחירם של 18 מוצרי מחלבה לפני כחודשיים.

בין המוצרים שהוזלו כעת: שוקולד פרה, ממרח שוקולד, ופלים, סלטים מצוננים, קקאו ושוקולית. בקטלוג של שטראוס קרוב ל־1,000 מוצרים, ועם המהלך הנוכחי משלימה הקבוצה בסך הכל הוזלה של 54 מוצרים מתוך כלל פריטי המזון שלה.

במקביל הודיעה שטראוס על פעולות פנים־ארגוניות ובהן הקפאת שכר הבכירים ב־2012, קליטת מרבית עובדי חברות כוח האדם כעובדי שטראוס, תוספת תגמול לעובדים בעלי רמות השכר הנמוכות, הגדלת סל הרווחה של העובדים, וחלוקה של 100 מלגות לילדי עובדים עבור לימודים אקדמיים.

"זהו מהלך שתוכנן בקיץ עם תחילת המחאה", מסר ציון בלס, מנכ"ל שטראוס ישראל. "הבנו שלא מספיק להוריד מחירים לצרכנים, צריך גם להסתכל על 6,000 העובדים שלנו בישראל. בחנו את כל תוכניות העבודה שלנו ואנו נערכים כדי לבצע את ההתאמות הנדרשות למציאות הכלכלית החדשה".

בחינת סל המוצרים מגלה כי לצד מוצרים מהותיים שהוזילה שטראוס - בהם חומוס אחלה במשקל 500 גרם, שוקולד פרה במשקל 100 גרם, חטיפי אנרג'י במשקל 400 גרם וקקאו במשקל 500 גרם - נעדרים מהרשימה מוצרים נמכרים ביותר, כגון קפה נמס עלית, קפה טורקי במשקל 100 גרם (המוצר שהוזל הוא במשקל 200 גרם, שפחות נמכר), שוקולית במשקל 500 גרם (ההוזלה כללה את אריזת ה־850 גרם) וופלים באריזת 1 ק"ג - שהיא האריזה הנמכרת ביותר ברשתות השיווק. כמו כן, לא נמצאים ברשימת ההוזלות מרבית החטיפים המתוקים והמלוחים של עלית, יוגורט דנונה לבן, אקטימל וחלב בקרטון.

"הקפה שלנו זול"

אנליסט בכיר מתחום המזון אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "מדובר במהלך שהוא בעיקר שיווקי ולא בטוח שהצרכן ירגיש אותו בכיס, אולי בשוליים. מחירי סחורות הקפה והקקאו ירדו מעט בחודש האחרון, וחלק מההוזלות נובעות מהירידה הזו - כשם שמחירי כמה ממוצרי החלב של המחלבות ירדו בעקבות הורדת המחיר הגולמי".

מאז ספטמבר מוכרת שטראוס גבינה לבנה (במשקל 250 גרם) וקוטג' במחיר מבצע של 2 ב־10 שקלים. כמו כן שטראוס מוכרת ארבעה גביעי מילקי במחיר מבצע של 10 שקלים. אלא שהמבצעים הללו יסתיימו בסוף דצמבר והמחיר החדש של המילקי, אחרי ההוזלה, יעמוד על 2.85 שקלים לגביע, ומחיר הגבינה הלבנה יעלה ל־6.4 שקלים לגביע.

בתגובה לטענה כי מדובר בצעד שיווקי אמר גורם המקורב לשטראוס: "עושים לנו עוול: כאשר אנחנו עושים מבצעים, אומרים לנו 'רוצים הוזלה קבועה'. כשאנחנו נותנים הוזלה קבועה אז אומרים 'מחיר המבצע היה טוב יותר'".

באשר למוצרים שאינם מופיעים ברשימה המוזלת - ובעיקר היוגורטים והקפה הנמס - אמר אותו גורם: "שטראוס היא חברה מרובת קטגוריות, ומטבע הדברים כאשר מוזילים 50 מוצרים מתוך מאות, אי אפשר לכלול ברשימה את כל המוצרים. ניסינו לתת פתרונות מספיק אטרקטיביים בכל קטגוריה. גם חברות אחרות לא הורידו מחירים לכל המוצרים. בקטגוריית היוגורטים יש הצעות ערך זולות של מארזי שישה ושמונה גביעים, שבהן המחיר לגביע עומד על פחות מ־2 שקלים. הקפה הנמס הוא אבסולוטית מוצר זול, ונכון לעכשיו, מחירו הוא מהנמוכים ביותר ביחס לעולם".

"ההוזלה לא מספקת"

 

לפני חודשיים שלחה אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל־אביב מכתב לראשי חברות המזון הגדולות, ובו ביקשה להוזיל את מוצרי סל המזון. לאחריה נפגשו ראשי הסטודנטים, בין השאר, עם מנהלי שטראוס.

אורי רשטיק, יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל־אביב, מסר בתגובה: "אנו שמחים כי המחאה החברתית, שנטלנו חלק בהובלה שלה בקיץ, הובילה את שטראוס לקליטת עובדי כוח אדם ולשיפור תנאי ההעסקה של העובדים. הצעדים הללו הם צעדים תקדימיים ומראים כי אפשר לבצע הוזלות מחירים ולהיטיב עם העובדים".

לעומתו, איציק אלרוב, ממובילי מחאת הקוטג', הגיב בצורה מיליטנטית: "בשנים האחרונות שטראוס העלתה את מחירם של רבים ממוצריה בעשרות אחוזים. לכן, הוזלה נקודתית של כמה מוצרים בוודאי אינה מספקת - אף שכל חיסכון לכיסו של האזרח הוא רצוי. מחאת הקוטג' העלתה את דרישת הציבור להוזלה רוחבית של 30% בסל הצריכה. כל עוד זה לא קורה, הציבור ימשיך להיאבק ולצמצם את קניית המותגים של החברות הללו".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה