אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נשיא להב קורא לשינוי בחוק המע"מ בוועדת הכספים צילום: מוטי מילרוד

נשיא להב קורא לשינוי בחוק המע"מ בוועדת הכספים

הוועדה אמורה לדון מחר בהצעת חוק המכניסה שינויים בחוק הקיים, ועו"ד יהודה טלמון מבקש לשנות גם את המצב הקיים לפיו ניתן לבקש הוצאת חשבונית עבור המע"מ שלושה חודשים לפני מועד התשלום

05.12.2011, 19:18 | גולן חזני

נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, עו"ד יהודה טלמון, קורא לוועדת הכספים של הכנסת לקבוע חפיפה בין מועד החיוב במס לבין מועד המצאת החשבונית בתשלום במזומן.

מחר (ג') תדון ועדת הכספים בהצעת חוק מע"מ (תיקון 42) שמכניסה שינויים בחוק הקיים. להב מבקשת להכניס שינויים בחוק כדי למנוע לטענתה את המצב האבסורדי שקיים היום, לפיו ניתן לבקש מנותן שירותים להוציא חשבונית עבור המע"מ אפילו שלושה חודשים לפני מועד התשלום, שכן ההגבלה הקבועה בחוק להוצאת החשבונית הינה רק ל-7 ימים לאחר קבלת התשלום, ואין הגבלה לגבי המועד המוקדם ביותר שניתן להוציא חשבונית.

על פי נייר העמדה שהפיצה להב, המחוקק ביוני 2011 אישר את תיקון 41 לחוק המע"מ במטרה שבמתן שירות, מועד החיוב במס יהיה עם קבלת התמורה ועל הסכום שהתקבל. סעיף 46 קובע כלל שחשבונית תוצא תוך ארבעה עשר יום ממועד החיוב במס, כאשר בסיפא של סעיף 46 נקבע כי במקרים שבהם חל סעיף 29, ניתן להוציא חשבונית לגבי הסכום ששולם לא יאוחר משבעה ימים ממועד קבלתו. אי לכך, נוצר מצב אבסורדי בו כוונת המחוקק הייתה שתשלום המס יתבצע לאחר קבלת התמורה עבור השירות, אולם המשמעות היא שסעיף 46 בחוק מאפשר הוצאת חשבונית סמוך לאחר התשלום, אבל אינו אוסר הוצאת חשבונית מס טרם ביצוע התשלום.

לפיכך, מבקשת להב לתקן את סעיף 46 כך שנותן שירותים, המדווח לפי בסיס מזומן, לא ימצא עצמו כלוא בין הפטיש לסדן: ינפיק חשבונית כדרישת הלקוח לפני קבלת התמורה, יאלץ לשלם מע"מ בטרם קיבל את התשלום, ואף יבצע עבירה שהרי אינו רשאי לדווח לפי בסיס צבירה. מאידך אם יסרב להנפיק חשבונית, לא יקבל את כספו. מוצע להבדיל בין מועד הוצאת החשבונית, לעסקאות הנכללות בסעיף 29 לחוק, שעליהם החיוב במס הינו במועד קבלת התמורה לבין אותן עסקאות הנכללות בסעיף 29 שהחיוב במס עבורן הינו עם מתן השירות, או לחליפין להוסיף סעיף הקובע כי הקונה או המקבל שירות לא יהיה רשאי לדרוש חשבונית מס לפני תשלום התמורה, אם העוסק מדווח על בסיס מזומן.

עוד נאמר בנייר העמדה של להב, כי סעיף 1 בתיקון מציע להרחיב את החריגים שנקבעו בסעיף 29 לחוק המע"מ, ובכך סותר התיקון את כוונת המחוקק לעבור לבסיס מזומן אצל נותני שירותים.

מחוקק מע"מ היה מודע לצורך לעבור ככל הניתן לשיטת המזומן בגלל ריבוי המצבים בהם לעוסקים, שלא באשמתם, אין מקור לתשלומי המע"מ בשיטה המצטברת, ותיקונים קודמים אפילו פעלו ברוח זו. התיקון המוצע סותר את כוונת המחוקק בתיקון 41 לחוק, מעבר למע"מ על בסיס מזומן אצל נותני שירותים אשר הייתה לצמצם מקרים אלו.

תגיות