אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": משרד האוצר מתערב בתכנון סל הדלקים של חברת החשמל צילום: נמרוד גליקמן

בלעדי ל"כלכליסט": משרד האוצר מתערב בתכנון סל הדלקים של חברת החשמל

ביוזמת האוצר תגבש פירמת רו"ח סומך חייקין תסריטים שונים למימון ייצור החשמל בשנים הקרובות, בין השאר במקרה שבו תיעצר הזרמת הגז הטבעי

07.12.2011, 06:56 | ליאור גוטמן

משרד האוצר שכר בימים האחרונים את שירותיה של פירמת רואי החשבון סומך חייקין, כדי שתבדוק באופן יסודי את מצבה הפיננסי של חברת החשמל - כך נודע ל"כלכליסט". הבחינה מיועדת לעצב את סל הדלקים של החברה בשנים הקרובות, באמצעות יצירת תסריטים של הפעלת תחנות הכוח על ידי גז, סולר, פחם ומזוט. תכנון סל הדלקים במשק היה עד כה באחריות משרד התשתיות שבראשות השר עוזי לנדאו.

מאחר שחברת החשמל היא עדיין מונופול ומייצרת כ־95% מהחשמל בישראל, תכנון סל הדלקים שלה מהווה הלכה למעשה תכנון סל הדלקים של ייצור החשמל במשק הישראלי כולו. לפני כשבועיים דיווחה חברת החשמל על פער של 6.5 מיליארד שקל בין הוצאות הדלקים המתוכננות ל־2012 לבין הכסף שיידרש בפועל, אם אספקת הגז המצרי לא תחודש. לפי דו"ח חברת החשמל ל־2010, עלות ייצור קוט"ש (קילו־ואט שעה) חשמל בסולר גבוהה פי 11 מעלות הייצור בגז.

בדו"חותיה הכספיים של חברת החשמל לרבעון השלישי של 2011 התגלה שקופת החברה מכילה רק כ־741 מיליון שקל. מציאות זאת הביאה את דירקטוריון החברה לדרוש מהמדינה הזרמה מיידית של כ־4 מיליארד שקל והעלאת תעריף החשמל בכ־30% לזמן מוגבל. באוצר מעדיפים להעלות את התעריף ב־15%, אך לזמן רב יותר.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שאחת ממטרות עבודת הניתוח של סומך חייקין עבור האוצר היא להבין כמה תצטרך המדינה להשקיע בעזרה לחברת החשמל, בהנחה שהגז המצרי לא יחזור לזרום בצנרת. תסריט קיצוני אף יותר הוא תקלה עתידית בהזרמת גז טבעי ממאגר תמר לישראל, ומעבר לשימוש בסולר, פחם וגז נוזלי בכמויות קטנות מהמצוף שיקום מול חדרה.

לדברי מקורב לנושא, היערכות מדוקדקת תקל על האוצר לארגן "חבילת עזרה" פיננסית לחברת החשמל במקרה הצורך. הדרך לממן זאת עשויה להיות הענקת ערבויות להלוואה שתיקח חברת החשמל, פטור ממס על סולר ודרישה לקיצוצים נוספים בהוצאות החברה.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "אנחנו לא מכירים את העבודה שהוזמנה ממשרד סומך חייקין".

תגיות