אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה באמת שוות ההוזלות של יצרניות המזון צילום: עמית שעל

מה באמת שוות ההוזלות של יצרניות המזון

שטראוס, אסם ויוניליוור מתגאות בהוזלה של עשרות מוצרים ובהטיית אוזן קשבת למחאה. אבל בפועל, חלק מהמוצרים שהוזלו ב־5%–10% התייקרו בשלוש השנים האחרונות בעשרות אחוזים - והמוצרים הפופולריים באמת נשארו מחוץ לרשימה

08.12.2011, 06:54 | אורנה יפת

בתחילת השבוע הודיעה קבוצת שטראוס כי היא מוזילה באופן קבוע 36 מוצרים, בשיעור שנע בין 5% ל־10%. בכך הצטרפה החברה למהלכים דומים של אסם ויוניליוור, שהודיעו גם הן לפני כמה שבועות על הוזלה קבועה של עשרות מוצרים. אולם גם לאחר הורדות המחירים הללו, מחירי המזון של החברות נותרו גבוהים.

למעשה, ההוזלות באו רק לאחר שאגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל־אביב ומובילי המחאה הצרכנית איימו על החברות כי יכריזו עליהן חרם צרכנים, כמו זה שהוכרז על תנובה. לאור העובדה ששלשום הפגינו עשרות פעילים מול ביתו של מנכ"ל שטראוס גדי לסין - נראה כי המהלך לא מספק אותם.

לקראת ההמלצות הסופיות של ועדת קדמי כך נקברה היוזמה להכריז על רשת שופרסל כמונופול שנתיים עברו מאז שאיגוד המזון ביקש מרשות ההגבלים להכריז על הרשת כמונופול. אבל אז הגיעו חילופי גברי ברשות והספקים קיבלו רגליים קרות מארק שון, 3 תגובותלכתבה המלאה

ואכן, מבדיקת "כלכליסט" עולה כי ברוב המקרים, עליות המחירים שנרשמו במוצרים מאז 2008 היו גבוהות יחסית להוזלות האחרונות שביצעו החברות, ולעתים אף הגיעו לעשרות אחוזים. בחלק מהמוצרים אף ניתן לומר שמדובר בהוזלה ל"מראית עין", שכן אלו אינם המוצרים הנמכרים ביותר בתחומם והם נרכשים בכמויות קטנות יחסית. כמו כן, במרבית המוצרים שיעור הייקור היה גבוה משיעור העלייה במדד המחירים לצרכן באותה תקופה, שעמד על 13%, וחלקם לא הוזלו כלל במהלך הנוכחי.

כך, שטראוס הוזילה את הקפה הטורקי השחור - שהוא אמנם מוצר מוביל - אך ההוזלה נעשתה על שקית 200 גרם ולא 100 גרם, שדווקא היא השקית המובילה במכירות. כמו כן, מחיר הקפה באריזת 200 גרם לקמעונאי עלה מאז 2008 ב־34.2%, בעוד שההוזלה הסתכמה ב־5% בלבד. בדומה, שטראוס הוזילה את אריזות ה־500 גרם של ופל עלית וחומוס אחלה, כאשר האריזה הנמכרת ביותר של מוצרים אלו היא זו של 1 קילו, שמחירה עבור הצרכן משתלם יותר. בהוזלות שביצעה החברה במוצרי המחלבה, פסחה שטראוס - שסירבה להגיב לכתבה - על מוצרים מובילים כמו אקטימל או גמדים.

היצרניות טוענות מצדן, שלא לציטוט, כי אמנם מדובר במחיר לקמעונאי, אך הוא אינו כולל הנחות ובונוסים שמקבלים הקמעונאים מהחברות, וכי הן פעמים רבות משתתפות במבצעים. "למחירים האלו אין ממש משמעות", אומר אחד היצרנים, "השאלה היא האם הצרכן נפגע בסופו של דבר. בשוק הקפה, למשל, הצרכן דווקא משלם פחות בכל שנה. נכון שחלק מזה בגלל מבצעים של הרשתות, ולא של הספק, אבל בהרבה מקרים המחיר לצרכן יורד".

  • לרשימת מחירי המוצרים ב-3 השנים האחרונות, שיעור ההוזלה שלהם והמוצרים שנשארו בחוץ לחצו כאן

יוניליוור: "ספגנו את רוב העליות"

גם ההוזלות שביצעה אסם - אף שהיו על מוצרים הנכללים בכל סל קנייה - לא כללו מוצרים פופולריים כמו במבה, ביסלי, סירופ ויטמינצ'יק ודגני בוקר של נסטלה. ההוזלות שכן בוצעו היו ברובן נמוכות משיעור ההתייקרות של המוצר מאז 2008, אך הפערים היו נמוכים בהרבה מאלו שנמצאו במוצרי שטראוס. הפער הגדול ביותר נמצא בביסקוויט פתי בר שהתייקר ב־34%, אך הוזל ב־7% בלבד. שקדי המרק התייקרו ב־9.3% והוזלו ב־7%, אך הפסטה התייקרה ב־4.5% והוזלה ב־5% - עובדה שניתן לייחס לתחרות הקשה בקטגוריית הפסטה וליבוא הנרחב מחו"ל.

באסם טוענים כי מחיר המחירון של 2008 שונה מהמחיר הקמעונאי, ועמד בינואר על 3.54 שקלים לבמבה, 2.96 שקלים לביסלי, 7.83 שקלים לפתי בר, 11.22 שקל לוויטמינצ'יק, 11.05 שקל לקטשופ, 36.04 שקל לקפה טייסטר צ'ויס, 3.9 שקלים לפודינג, 9.15 שקלים לשקדי מרק ו־4.48 שקלים לפסטות.

בנוסף נמסר מהחברה כי "הטבלה שהועברה אלינו רחוקה מן המציאות. אנו מעבירים אליכם בשקיפות מלאה את טבלת המחירים לקמעונאי כפי שפורסמה על ידינו בינואר 2008 וכפי שהיא כיום. ניתן לראות כי ההתייקרות היא בין 0% ל־%11, לעומת עליית מדד של 13% באותה תקופה".

יוניליוור, הראשונה שהודיעה על הוזלת 22 מוצרים באופן קבוע, הוזילה בין היתר את מרגרינה בלובנד ב־6%, את אבקת המרק ב־5% ואת עזרי האפייה של אפיכל ב־6%. אך גם היא התעלמה ממוצרים מובילים כמו מרקי קנור בשקיות, שהתייקרו מאז 2008 ב־14%; וחטיף נשנושים, שהתייקר בכמעט 8%. מיונז תלמה, שמחירו בשלוש שנים האחרונות עלה בכמעט 30%, הוזל במסגרת המהלך האחרון ב־5% בלבד.

מיוניליוור נמסר בתגובה כי "בשנים האחרונות חלו עליות חדות של 20%–140% במחירי חומרי הגלם והאריזה, אשר השפיעו על כלל תעשיית המזון. יוניליוור נאלצה אף היא להעלות מחירים בחלק ממוצריה, אך ספגה וממשיכה לספוג את רוב ההשפעה. לאחרונה, כמענה למחאה הצרכנית, הוזילה חברתנו מגוון מוצרים מהסל הבסיסי, ויתר המוצרים שהוצגו לנו ואינם כלולים בסל הבסיסי, מוצעים במחיר סביר. בכל מקרה, המחיר הסופי נקבע על ידי הקמעונאי".

ההפגנה מול ביתו של מנכ"ל שטראוס, שלשום, צילום:  עמית שעל ההפגנה מול ביתו של מנכ"ל שטראוס, שלשום | צילום: עמית שעל ההפגנה מול ביתו של מנכ"ל שטראוס, שלשום, צילום:  עמית שעל

 

ויש מי שלא מוזיל בכלל

בניגוד לאסם, שטראוס ויוניליוור, יצרניות אחרות עדיין לא נענו לקולות המחאה. יצרנית התה ויסוצקי, למשל, ייקרה חלק ממוצריה בשנים האחרונות בשיעור של 6%–23% ולא הוזילה אותם לקמעונאי, כך שהצרכן לא זכה להוזלה על המדף אלא בעת מבצעים. עם זאת, בוויסוצקי מתעקשים כי "ב־3.5 השנים האחרונות לא העלינו את מחירי התה השחור הקלאסי, המהווה יותר מ־50% מהקטגוריה ומהיקף הצריכה בישראל. בקטגוריות אחרות, כמו התה הירוק, נעשו מבצעים אטרקטיביים לצרכנים, שהביאו את המחיר לצרכן ברשתות המובילות למחירי 2008".

בדומה, קונצרן המזון קראפט ייקר את קפה ג'ייקובס ב־19% מאז 2008, אך לא הפחית את מחירו, למרות התחרות הקשה עם עלית. מקראפט סירבו להגיב לדברים. גם דיפלומט, אשר מלבד שיווק מוצרי פרוקטר אנד גמבל מייבאת מוצרי מזון כמו קטשופ וטונה, לא הוזילה בשנים האחרונות את המוצרים, אף שמחירי המטבעות בעולם ירדו. כך, מחיר קטשופ היינץ - אחד המוצרים המובילים של החברה, שמחירו סביב 10 שקלים - עלה בשלוש השנים האחרונות ביותר מ־16%, וטונה סטארקיסט בלא פחות מ־26%.

מדיפלומט נמסר כי "התנודתיות בתמחור נקבעת על פי פרמטרים שונים ומשתנים, כמו עליות במחיר חומרי הגלם בחו"ל, עלויות הובלה, שכר, שינוע וטיפול במוצר. כמו כן, המחיר הסופי נקבע על ידי הקמעונאי".

תגיות

35 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

34.
המקרה של גבינת סקי 5%: שטראוס ושופרסל עובדים עלינו בעינים. אני חוזר לתנובה.
המחיר של גבינת סקי 5% מתוצרת שטראוס באריזות 500 גר' בשופרסל דיל ברעננה חזר למחיר שלפני "מחאת הקוטג'" ולמעשה הוא אפילו יותר גבוה, כי בעבר היתה אריזה כפולה במחיר מוזל ועכשיו הם מוכרים רק אריזות בודדות. זה לא מעניין אותי אם ההתייקרות היא בגלל שטראוס או בגלל שופרסל. הם מפרסמים שהם מורידים את המחירים, ובשקט בשקט מזחילים אותם למעלה. לדעתי יש כאן הטעייה של הציבור. אני מעדיף את תנובה, שלאורך כל המאבק, גם במקרים שסירבו להוריד מחירים, לפחות אמרו את האמת והתנהגו ביושר.
אחד שבודק , שרון  |  11.12.11
לכל התגובות