אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרסום ראשון: הממשלה תאשר ביום ראשון רפורמות בתחבורה הציבורית צילום: ענר גרין

פרסום ראשון: הממשלה תאשר ביום ראשון רפורמות בתחבורה הציבורית

מדובר ברפורמות נגזרות מדו"ח טרכטנברג, ביניהן השלמת רישות של מערכות להסעת המונים במטרופולין תל אביב, והקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות

08.12.2011, 09:37 | ליאור גוטמן

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב שתי הצעות מחליטים שמטרתן ביצוע רפורמה מקיפה בכל נושאי התחבורה הציבורית בישראל. מדובר בפרקים שונים שנכללו בדו"ח ועדת טרכטנברג שלא באו ליישום עד היום, ובניגוד לפרסומים שונים בתקשורת לא נשכחו או נדחו עד שגיבושן הושלם סופית. 

אחת ההצעות מחייבת את המדינה להשלים רישות של מערכות להסעת המונים במטרופולין תל אביב באמצעות רכבות עיליות ותחתיות ואוטובוסים רבי קיבולת (BRT) שיושלמו עד לשנת 2025. כפי שנחשף בכלכליסט, המדינה כבר לקחה בחשבון שהיא תצטרך לסלול כמה קווי רכבת במקביל באזור בתל אביב, ועל פי המסתמן מהצעת המחליטים המדינה תרחיב את היריעה לכדי סלילת שבעה קווי רכבת, כולל הקו האדום (פ"ת-ת"א-בת-ים) שנבנה היום.

כפי שפורסם ב"כלכליסט", הגוף שיהיה אחראי על כלל הפרויקטים יהיה נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים) שמנוהלת על ידי המנכ"ל יצחק זוכמן ועל ידי היו"ר מיכה רצון. נ.ת.ע תוגדר כגוף ביצוע של הנושא. משרדי האוצר והתחבורה בשילוב המחלקות המשפטיות של המשרדים יגבשו תזכיר חוק להתרת חסמים כך בכל נושא קידום התחבורה הציבורית יופקד בידי נ.ת.ע.

נעים להכיר – רשויות תחבורה מטרופוליניות

הצעת המחליטים השנייה נוגעת להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות - גופים שינהלו בכל כרך את השילוב בין המפעילים השונים (מוניות, הסדרי חניה, אוטובוסים ורכבות קלות). כזכור, משרד האוצר רצה להפקיע את התחומים מידי משרד התחבורה אולם שר התחבורה ישראל כץ גילה זאת בדיעבד, ולאחר בירור הנושא מול מנכ"ל המשרד הקודם דן הראל האחרון פרש מתפקידו.

לפי הצעת המחליטים, ההיררכיה בנושא תעבוד כך ש"כפיפות הרשויות המטרופוליניות לרשות הארצית לתחבורה", תמוקם במשרד התחבורה כיחידת סמך שתתוקצב על ידי משרד האוצר. מדובר בניצחון גדול של כץ על האוצר, שניסה כאמור להוציא סמכויות מסוימות ממשרדו לידי גופים אחרים.

דברי ההסבר שמנמקים את ההחלטה מסבירים ש"אסדת התחבורה הציבורית כיום מורכבת מאי פעם" והיא כוללת 17 מפעילים, כ-6,000 אוטובוסים, כ-2,000 קווי שירות וכ-26 אלף תחנות. אלו נשענות על סכמי שכר שונים והסדרי סובסידיות מגוונים כך שקיים צורך לרכז הכל בידי גוף בודד.

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
שתי בעיות יחודיות לישראל - שבת והסעת חיילים במאסות לחופשות סופש
התחבורה הציבורית בישראל, ובעיקר בקווים בינעירוניים, סובלת משתי בעיות ייחודיות לישראל- היעדר תחבורה ציבורית בשבת בניגוד לרוב מדינות ארופה למשל. דבר זה גורם לאנשים שנוסעים הרבה בסופי שבוע להיאלץ לרכוש רכב גם אם במהלך השבוע יש להם תחבורה ציבורית טובה לעבודה - ומרגע שנרכש הרכב, כבר מנצלים אותו כל השבוע. הבעיה השניה - הוצאת חיילים לחופשת סוף השבוע- כולם יוצאים ביום חמישי אחה"צ או שישי בבוקר, וחוזרים בבת אחת בראשון בבוקר. התוצאה- עומס יתר על מערכת התחבורה הציבורית שמקשה על שאר האזרחים (וגם סיכון בטחוני ובטיחותי). כשם שיש השלת עומסים בבביקוש לחשמל ע"י צרכנים גדולים- כך היה צורך בהשלת עומסים ע"י צה"ל. אפשר לעשות תורנויות בין יחידות ולהוציא חלק לחופשה מימי שישי עד שני במקום ראשון, כבר היתה מושגת הקלה.
עומר  |  09.12.11
12.
המצב רק מדרדר
עובדה שהרפורמה של התחבורה הציבורית בת"א, לא רק שלא עזרה, במקום להוסיף קווים ולהוריד את תדירות הנסיעה, צמצמו קווים (לדוגמה, לקו 16, שגם ככה היה ארוך ועמוס, הוסיפו עוד תחנות ואיחדו אותו עם קווים נוספים ואם קו 63 היה מגיע כל 6 דקות, כעת הוא נהיה יותר ארוך והוא אמור להגיע כל 12 דקות וכעת הוא מגיע כל 15-20 דקות). במקום לעודד אנשים לנסוע בתחבורה ציבורית, כמו שעשו בספרד בעקבות עליית מחירי הנפט, מחמירים את תנאי התחבורה הציבורית שגם ככה לא היו טובים, ואנשים מעדיפים לנהוג ברכבים פרטיים למרות הפקקים ומחירי הדלק המופקעים והמס המוגזם שהממשלה מטילה (55%!!!) ומי שידו אינו משגת, נאלץ להיות נתון לחסדי התחבורה הציבורית ולוקח לו להגיע הרבה זמן ממקום למקום, לדוגמה, לי לוקח שעה להגיע מהרצליה לדרום ת"א כל בוקר, למרות שאני יוצאת מוקדם (בסביבות 7 בבוקר!!!) ושעה לחזור מת"א להרצליה, מה שהיה לוקח לי 20-30 דקות אם היתי מגיעה באותו, אבל מה לעשות שכואב לי הלב להוציא 2000 ש"ח או יותר בחודש כדי להחזיק אוטו... יש לי דברים יותר חשובים לעות עם הכסף שלי ולא בא לי לחפש חניות, להיתקע בפקקים, לריב עם נהגים אחרים ולהגיע עצבנית לעבודה בגלל זה... וחוץ מזה, מה עם המקום הרב שתופסות המכוניות הרבות בכבישים במדינה כל כך קטנה כמו שלנו? ומה עם זיהום האויר שהמכוניות גורמות? הרי יקח שנים על גבי שנים עד שיהיו מכוניות המופעלות על אנרגיה חשמלית... הרי במדינת ישראל כמו במדינת ישראל, בעל המאה הוא בעל הדעה ואם ישפרו את תנאי המחיה של האזרח הקטן (ואני לא מדברת על אוטו לכל פועל, או סוציאליזם, קומיניזם וכו', כי אני, אישית, בעד חברת נטולת איזם כלשהו), בעלי ההון, או אלה שמושכים בחוטים מאחורי הקלעים יפסידו מזה, כי הרי הם חיים על גבם של האזרחים הקטנים בעוד שהם חיים חיי רווחה, למרות שהם חייבים לציבור מיליארדי שקלים (ואני מעולם לא ביקשתי שמישהו יתנצל על זה שהוא עשיר, כי אני חושבת שלאדם יצרן והגון בהחלט מגיע להיות עשיר ולחיות ברווחה חומרית... גם אני עובדת ומרוויחה, תודה לאל)...
הדר , הרצליה  |  09.12.11
לכל התגובות