אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כסף נקי: תוכנית בהיקף 690 מיליון שקלים לצמצום זיהום האוויר צילום: עמית שעל

כסף נקי: תוכנית בהיקף 690 מיליון שקלים לצמצום זיהום האוויר

התוכנית אותה הכין המשרד להגנת הסביבה מכילה מגוון הנחיות שביצוען יוביל להפחתה המזהמים לאוויר, ועתידה לצמצם את התחלואה והתמותה מזיהום אוויר, ולחסוך למשק כמיליארד שקלים וחצי בשנה

11.12.2011, 09:28 | ליאור בן דוד

המשרד להגנת הסביבה יזם תוכנית לאומית רב שנתית למניעה וצמצום של זיהום אוויר. התוכנית היא  חלק מחוק אוויר נקי, שחוקק בשנת 2008, ומחייב את הממשלה לאשר תוכנית לאומית רב שנתית למניעה ולצמצום זיהום האוויר עד לינואר 2012.

התוכנית מכילה מגוון הנחיות שביצוען יוביל להפחתה מתמשכת ולמניעת פליטות מזהמים לאוויר, ועתידה לצמצם את התחלואה והתמותה מזיהום אוויר, ולחסוך למשק כמיליארד שקלים וחצי בשנה. יישום התוכנית צפוי לעלות 690 מיליון שקל בשנים 2011 - 2020. הממשלה תצביע על אישור התכנית בשבועות הקרובים.

התוכנית כוללת יעדים להפחתת פליטת מזהמים לאוויר במגזר ייצור החשמל, בתעשייה ובתחבורה. כדי להפחית את הזיהום מתחבורה מוצע להרחיב את התוכנית לגריטת כלי רכב ישנים ולהחילה גם על רכבים מסחריים, לתמרץ נסיעת כלי רכב מרובי נוסעים בכבישי אגרה באמצעות תעריפים מופחתים. עוד מוצע לחייב את חברות האוטובוסים לרכוש אוטובוסים מזהמים פחות, לקדם שימוש בתחבורה ציבורית המונעת בגז, ולעודד עובדים לרכוש מכוניות היברידיות ובאמצעותן להגיע לעבודה.

כדי להפחית את הזיהום הנגרם מייצור החשמל, מוצע להפעיל את תחנת הכוח החדשה באשקלון כתחנה שפועלת על גז טבעי בלבד, להחיל תעריף מוזל על צריכת חשמל במשקי הבית בשעות הלילה ולבחון יישום תעריף חשמל דיפרנציאלי כתלות בהיקף הצריכה ובזמני הצריכה.

כדי להפחית את הזיהום מהתעשייה מוצע לעדכן את התקנים לפליטת גפרית דו חמצנית משריפת דלקים, לגבש תוכנית להפחתת פליטות חלקיקים ממחצבות ולהרחיב את מערך ניטור זיהום האוויר הארצי כך שיכסה אזורים נוספים בארץ.

התוכנית הוכנה על ידי אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה והכנתה ארכה כשנתיים. לשם הכנת התוכנית שכר המשרד חברות ייעוץ בינלאומיות שהגיעו לישראל לשם כתיבתה והיא כוללת בחינת הנזקים הבריאותיים והכלכליים הנגרמים מזיהום האוויר.

התוכנית נשענת על עבודתה של וועדת המומחים הציבורית בנושא מצב איכות האוויר בישראל, ולוותה על ידי וועדה בין-משרדית שכללה נציגי ממשלה, רשויות סטטוטוריות, ארגוני ציבור וגופים בעלי עניין (NGOs).

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: "יישום התוכנית המחויבת לפי חוק אוויר נקי, ייתן מענה לבעיה הסביבתית החמורה ביותר בישראל שגורמת למותם של מאות אנשים בכל שנה. ישראל, שעומדת להיות המדינה המערבית הצפופה ביותר בעולם, חייבת ליישם בדחיפות את התוכנית כדי לא להגיע לרמות זיהום אוויר חמורות הקיימות במדינות כמו סין".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
חרטטנים!
1) ההחלטה לעבור לאוטובוסים המזהמים פחות התקבלה לפני מספר שנים. מאז, האירופאים עברו לתקן יורו 5 ובקרוב 6 ו 7 בעת שכאן דן ומרבית כלי אגד עדיין בתקן 1, 2 ו 3. ועוד לא התייחסתי לחברות האחרות. ולא רק פיח הם פולטים אלא גם רעש מחריש אוזניים. 2) שוב אנו רואים כמה קל "להם" להעלות את מחיר הדלק, אבל לא להטמיע פתרונות להסעת המונים באותה הקלות!
11.12.11
3.
זו תוכנית מגירה של האוצר להעלאת נטל המס העקיף על האזרחים !!!
עובדים עלינו ! זו תוכנית מגירה של האוצר להעלאת נטל המיסים על האזרחים התמימים שמאמינים לכל שטות, למשל, בנושא "איכות הסביבה". התוצאות: יותר מיסים על חשמל, מס על מכוניות לפי שעות נסיעה, איזורים, וקילומטראז' (!) , יותר מיסים על דלק וסולר ! הכל תחת השימוש בתירוץ החדש "איכות הסביבה". כמובן שמי שישלם את המחיר יהיה האזרח הקטן, והמפעלים, התאגידים והטייקונים יקבלו את החזרי המס שלהם מהמדינה !!! אל תהיו תמימים, משתמשים תירוצים לצרכי העלאת המיסים במדינה !!! הממשלה הזו צינית ורעה לעתיד הכלכלי-חברתי במדינה שלנו !!!
איתן  |  11.12.11