אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
והרי החדשות: פייסבוק וטוויטר לא רוצות שתעזבו אותן לרגע צילום: בלומברג

והרי החדשות: פייסבוק וטוויטר לא רוצות שתעזבו אותן לרגע

הרשת החברתית הגדולה בעולם משיקה כפתור לקבלת עדכונים מאתרי תוכן, שצפוי להמשיך את המהפכה של כפתור ה-Like. טוויטר משלבת מנגנון לגילוי תכנים, שיזהה אוטומטית את תחומי העניין שלכם. העיקר שתגיעו אל החדשות דרכן

12.12.2011, 11:27 | עומר כביר

לכל רשת חברתית מודרנית יש שתי מטרות מרכזיות. אחת: לגייס כמה שיותר משתמשים וחברים; והשנייה: לגרום למשתמשים אלו לעשות שם כמה שיותר פעולות - החל מדיבור עם חבריהם ושיתוף תכנים, ועד צריכת תכנים ממקורות אחרים. שני מהלכים שביצעו בימים האחרונים שתיים מהרשתות החברתיות הגדולות בעולם, פייסבוק וטוויטר, מדגימים היטב עד כמה המטרה השנייה חשובה לחברות הללו.

לגלות מה אתם אוהבים

טוויטר חשפה עיצוב חדש, השינוי המקיף ביותר שלה מאז הקמתה, שנוקט כמה צעדים בדרך להפיכתה לאיום רציני על ההגמוניה של פייסבוק: העיצוב כולל טיים-ליין משופר המאפשר גישה מהירה יותר לתמונות או לסרטונים ששותפו; עמוד פרופיל אישי משודרג; ושדרוג היכולת לעקוב אחרי כל האינטראקציות של המשתמש עם משתמשים אחרים.

אחד החידושים המסקרנים ביותר נקרא Discover - ערוץ שמאפשר למשתמש לגלות תכנים ששותפו בטוויטר ושהנם בעלי עניין עבורו (בטוויטר מכנים אותם Stories, סיפורים), אך לא כאלו שבהכרח הועלו על ידי הנעקבים של המשתמש. טכנולוגיית התאמת התכנים מבוססת על הפיתוח של ג'ולפאן, שהוקמה על ידי הישראלי אורי אלון ונרכשה על ידי טוויטר בספטמבר האחרון.

המוצר שהשיקה החברה יכול לעקוב אחר כל הפעילות של משתמש בטוויטר - עוקבים ונעקבים, ציוצים שכתב, ריטווטים שביצע, לינקים, תמונות וסרטונים ששיתף, מיקומו הפיזי - ובאמצעות מעקב אחרי נושאי השיחה החמים בטוויטר ליצור לו ערוץ ייחודי של סיפורים שיעניינו אותו. אם, למשל, שולח המשתמש ציוצים שבהם הוא משתף קליפים של ליידי גאגא, יוכל השירות החדש להציג לו תמונות מההופעה האחרונה של הזמרת שהעלו משתמשים רבים. אם המשתמש עוקב אחרי חשבונות טוויטר של ערוצי חדשות רבים, יידע טוויטר להבליט ציוצים המתייחסים ומקשרים לאירועי חדשות שונים.

מנוע גילוי התכנים החדש מנוע גילוי התכנים החדש מנוע גילוי התכנים החדש

השירות עובד בינתיים בצורה מיטבית עם השפה האנגלית, ולכן משתמשים דוברי עברית יגלו שהוא מותאם אליהם בצורה פחות מוצלחת. בדיקה שלנו העלתה תוצאות מעורבות: לצד קישורים מוצלחים לסיפורים על הארי פוטר, טריילרים לסרטים שמעניינים אותי או משחקי וידיאו חדשים, יש גם כמות לא הולמת (מבחינתי, כן?) של סיפורי ספורט, ובמיוחד, משום מה, גולף. עם זאת, במקרה או שלא כמעט כל הסיפורים שהוצגו הים בעלי עניין עבורי, וברגעים של שעמום או בטלה פניתי לערוץ Discover כדי לראות מה התחדש.

מבחינת טוויטר, מדובר בצער חשוב בדרך להפיכתה לרשת חברתית לכל דבר ועניין. ערוץ הגילוי החדש, כחלק מהעיצוב שהושק, הופך אותה כבר ליותר ממקום שבו חולקים סיפורים ומשוחחים עם חברים. כעת, האתר הוא גם דרך לגיטימית לגלות אילו דברים מעניינים קורים ברגע זה ברשת ואפילו מהן החדשות החמות ביותר. זהו רק הצעד הראשון של טוויטר בתחום, והגישה שהיא נוקטת היא ייחודית: הצגת סיפורים על בסיס זיהוי אוטומטי של תחומי העניין של המשתמש והמגמות החמות ברשת, בלי תלות בנושאים שהחברים משתפים.

המהפכה הבאה של פייסבוק
שירות המינויים של פייסבוק ב-AllThingsD שירות המינויים של פייסבוק ב-AllThingsD שירות המינויים של פייסבוק ב-AllThingsD

פייסבוק, שכבר מזמן מרכזת עבור משתמשיה תכנים מסוגים שונים, נוקטת שיטה אחרת. כאן הדגש הוא דווקא על הצגת תכנים על סמך החברים או העמודים שאחריהם עוקב המשתמש, כאשר הרשת עצמה מתערבת בעיקר באופן הסידור. ובניגוד לטוויטר, כאן לא יוצגו תכנים שלא שותפו על ידי אחד מהחברים.

יש הסבר הגיוני לשוני בגישה זו: בטוויטר כמות התכנים המשותפת נמוכה משמעותית לעומת פייסבוק, שבה יש יותר משתמשים, יותר גופי תוכן פעילים ובעיקר יותר דרכי שיתוף. נכון להיום, אין לטוויטר מקבילה מצליחה דוגמת כפתור הלייק - שקיים כמעט בכל אתר תוכן ואשר מאפשר למשתמשים לשתף סיפורים שמעניינים אותם בהקלקת עכבר.

כפתור הלייק הוא ללא ספק אחת ההצלחות המרשימות של פייסבוק, שהשקתו העלתה דרמטית את כמות התכנים שמשתמשים יכולים לשתף עם חבריהם. כעת, מגיע השלב הבא - כפתור ה־Subscribe. בדומה לכפתור ה־Like, כפתור ה־Subscribe החל את דרכו בתוך פייסבוק עצמה, כאפשרות לעקוב חד־צדדית אחרי עדכונים ציבוריים של משתמשים שונים שאותם המשתמש לא מעוניין או לא יכול להוסיף כחברים, פעולה שדורשת את אישורם, אך גם מספקת גישה לתוכן פרטי יותר.

כפתור זה מוצע מסוף השבוע לשילוב גם באתרים חיצוניים, דוגמת בלוג הטכנולוגיה המוערך AllThingsD, באופן המאפשר בלחיצה עליו לעקוב אחרי כתב או מדור מסוים. הנחת היסוד מאחורי כפתור זה ברורה: יש ערוצים או כותבים שאנשים רבים קוראים בצורה קבועה. למה הם צריכים לצאת מפייסבוק כדי לבדוק אם התפרסמו שם סיפורים חדשים ומעניינים, או לנסות לחפש אותם בפייסבוק כדי לעקוב אחריהם? מעתה, בלחיצה אחת הם יכולים להירשם לאותו ערוץ/כותב - וכל העדכונים החדשים ביותר יגיעו ישר לניוזפיד שלהם.

לא מדובר בהמצאה חדשה: RSS מציע בעיקרו את אותן יכולות כבר שנים רבות. אבל אפשר לשער שפייסבוק יהפכו את היכולת הזו לפשוטה יותר, נגישה יותר וכמובן חברתית יותר. אחרי הכל, קורא RSS מצריך שימוש בתוכנה או אתר ייעודי (כמו Google Reader), שאותם יש לבדוק בנפרד, וגם פעולה הכוללת כמה הקלקות והעתקות כדי להירשם. כפתור ה־Subscribe של פייסבוק יעבוד בהקלקה אחת, ולאחריה הגישה לתכנים תהיה דרך האתר שבו הגולשים מבלים בכל מקרה חלק ניכר מזמנם. בדומה לכל הסיפורים המופיעים בניוזפיד, גם כאן תנקוט פייסבוק שיטות מיון ודירוג שיבליטו את הסיפורים הרלבנטיים יותר למשתמש ולא ייאלצו אותו לעקוב אחרי עדכונים לפי זמן פרסומם.

יישום ואימוץ נרחבים של כפתור ה־Subscribe יכולים להתגלות כאירוע לא פשוט בעבור אתרי תוכן רבים, שיגלו שהעמודים הראשיים שלהם, עמודי הערוצים והבחירות העריכתיות שהם עושים לגבי מיקום הידיעות כבר לא רלבנטיים למרבית הגולשים הקבועים שלהם - שיותר ויותר מהם יגיעו לסיפורים ישירות מפייסבוק. עם זאת, אתרים שיידעו לפלח את הערוצים והכותבים שלהם בצורה נכונה יגלו אולי שמספר המבקרים בהם דווקא גדל בזכות פייסבוק.

תגיות