אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
על הכוונת של הכנסת: עמלות היתר בשוק הפרסום צילום: מיקי אלון

על הכוונת של הכנסת: עמלות היתר בשוק הפרסום

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אמר במהלך דיון היום כי בכוונת הוועדה להידרש לרפורמה גם בשוק זה והזכיר את דו"ח שטרום; ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' הודיעה כי תגיש הצעת חוק להגבלת העמלות ל-15% בלבד

12.12.2011, 16:20 | שלי פריצקר

האם הכנסת עומדת להתערב גם בשוק הפרסום? לדברי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה־הכהן, בכוונת הוועדה להידרש לרפורמה גם בשוק זה. שאמה אמר את הדברים היום (ב') במסגרת הדיון על גורלו של ערוץ 10. "הכשל הבסיסי הוא בשוק הפרסום, אשר מתקשה לשאת את כל פלטפורמות השידור", אמר שאמה. "ועדת הכלכלה מתכוונת לבצע בדיקת עומק כדי לקדם רפורמה בתחום זה".

בהקשר זה הזכיר שאמה את דו"ח הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר, דרור שטרום, שכתב עבור הרשות השנייה דו"ח על עמלות היתר הנהוגות בענף הפרסום. עמלת היתר, המכונה גם סופר־קומישן, היא עמלה שמשולמת על ידי ערוץ טלוויזיה או כל אמצעי תקשורת אחר לחברת רכש המדיה תמורת הפרסום באותו ערוץ תקשורת. העמלה מהווה פונקציה של היקף הפרסום השנתי של חברת רכש המדיה בקרב אמצעי המדיה.

מסקנות הדו"ח, שפורסם ב־2007, חשפו כי העמלות זינקו תוך 6 שנים ביותר מ־60%. דו"ח שטרום מצא שמשרדי הפרסום מקבלים כ-30% עמלה, 15% ממנה היא עמלה קבועה וכ-15%, תלוי בגודל המשרד, היא עמלת יתר שחוזרת למשרדי הפרסום בסוף השנה. שטרום המליץ כי הזכיינים והרשות השנייה יגבירו את השקיפות ביניהם, כך שהזכיינים יעבירו לרשות מידע על היקף העמלות וההנחות הכולל ממשרדי הפרסום בסוף כל שנה. שטרום המליץ עוד כי הדברים יעוגנו בחקיקה, אך הדבר לא התממש.

בהמשך לדברי שאמה אמרה ח"כ יוליה שמאלוב־ברקוביץ' כי בכוונתה להגיש בקרוב הצעת חוק להגביל את עמלות היתר ל־15% בלבד. "גובים מהמדיה כסף שיכול היה להגיע להפקות מקור", אמרה שמאלוב־ברקוביץ'. "מדובר בעשרות מיליוני שקלים בשנה שהיו יכולים להאכיל עוד משפחות של עובדי ענף הטלוויזיה והעיתונות".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות