אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"60% ממועדוני ההשקעות פיגרו אחרי מדד המניות" צילום: shutterstock

"60% ממועדוני ההשקעות פיגרו אחרי מדד המניות"

חוקר בכיר באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה: חברי מועדוני ההשקעות מתקשים להביס את השוק מכיוון שהם נסחפים על גלי פופולריות, או לחלופין חוסר הפופולריות, שמונעים מהם להשיג ביצועי יתר

15.12.2011, 07:30 | יעל חלק

מבט קצת פחות אופטימי על האטרקטיביות של מועדוני ההשקעות מציע טרנס אודיון, חוקר בכיר באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה. אודיון עקב אחרי מועדוני השקעות בשנות התשעים, ומצא כי אלה פיגרו אחרי השוק והציגו ביצועי חסר.

"למועדוני השקעות יש הרבה פונקציות מועילות. הם מעודדים חיסכון, הם מחנכים את חבריהם לגבי פיננסים ושוק ההון, הם מעודדים חברויות וקשרים סוציאליים וכן, הם גם מבדרים. אך למרבה הצער, ההשקעות שנובעות ממועדונים אלה לא מכות את השוק", מסביר אודיון ל"כלכליסט".

"הקולגות שלי ואני ניתחנו את הביצועים של 166 מועדוני השקעות, וגילינו כי הם נטו להשקיע בחברות קטנות יחסית, המגלמות לרוב סיכון גבוה. חברי המועדון החליפו בממוצע 65% מתיק ההשקעות שלהם בכל שנה, כך שהאחזקה הממוצעת של מניה בתיק היתה כשנה וחצי. המועדונים האלה השיאו תשואה שנתית ממוצעת של 14.1%, בשעה שבאותה תקופת זמן הניב מדד S&P 500 תשואה של 18%. הנתונים שלנו הראו כי 60% ממעדוני ההשקעה פיגרו אחרי שוק המניות".

אז מה הסיבה לכך? אודיון טוען שחברי מועדוני ההשקעות מתקשים להביס את השוק מכיוון שהם נסחפים על גלי פופולריות, או לחלופין חוסר הפופולריות, שמונעים מהם להשיג ביצועי יתר. "מצאנו עדויות רבות לכך שמשקיעים נוטים להתרגש מאותן המניות באותו הזמן, ולאבד עניין באותן המניות באותו הזמן. יש נטייה חזקה למשקיעים לקנות ולמכור ביחד. יש אלפי בחירות אפשריות בשוק המניות, אבל בדרך כלל כשמשקיע קטן מוכר מניות בשוק, יש לו רק כמה אפשרויות בודדות - המניות שאותן הוא מחזיק בתיק שלו. מבחינת הרכישה, רוב המשקיעים מחכים שמניה מסוימת תמשוך את תשומת לבם ואז קונים אותה. מטבע הדברים, אותן המניות מושכות את תשומת הלב של כל המשקיעים באותו הזמן".

לצד זאת, אודיון מציע עוד כמה סיבות לחוסר ההצלחה של מועדוני השקעות. "הם סוחרים הרבה, וזה פועל נגד התשואות. בנוסף לכך, כשיש פגישה במועדון, חבר או שניים יציעו רעיון למניה, ומסיבות חברתיות אתה לא רוצה להיות נועז מדי ולהסתכן בלהציע משהו שיביך אותך. אז הרוב בוחרים במניה עם רציונל טוב - אחת שהצליחה מאוד בשנה האחרונה, שפרסמה דיווח חיובי מאוד לאחרונה או שיש סיפור טוב מאחוריה. מתברר שהרבה פעמים, משקיעים רבים ערים לאותו הרציונל, קונים את המניה ומושכים את המחיר מעלה, עד שהוא הופך לגבוה מדי והמניה רושמת ביצועי חסר".

העצה של אודיון למשקיעים הפרטיים הקטנים ולחברי מועדוני ההשקעות היא להשקיע באמצעות קרנות מגוונות ותעודות סל, ולהחזיק בהן לאורך זמן רב. "אם חברי המועדון מתעקשים לסחור במניות ספציפיות, כדאי להם להשקיע בהן סכום יחסית נמוך, ולנקוט גישה שמרנית בניהול יתרת חסכונותיהם. בנוסף הייתי ממליץ למשקיעים לבצע מחקר עצמאי, ולא להקשיב למה שאומרים כל השכנים".

תגיות