אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איציק אלרוב: "המחאה לא תיפסק עד שהמחירים יצנחו" צילום: אלי אטיאס

איציק אלרוב: "המחאה לא תיפסק עד שהמחירים יצנחו"

מוביל מחאת הקוטג', מסמן את היעדים ל־2012: הגברת הלחץ על רשתות המזון הגדולות והורדת מחירים של 30%. לטענות כי המחאה הובילה למיתון ולפיטורים הוא משיב: "זה כמו להאשים אשה מוכה שהעזה להתלונן"

20.12.2011, 07:01 | גיל קליאן

הקיץ הסוער של המחאה החברתית מיהר לפנות את מקומו לחורף שקט באופן מפתיע. פרט לכמה הפגנות עם עשרות בודדות של פעילים שנערכו מול בתי המגורים של ראשי שטראוס לא ראינו פעולות משמעותיות מצד הקבוצה אשר זכתה לכינוי "מחאת הקוטג'", וחוללה מהפכה ממשית בענף המזון בישראל.

עם זאת, בראיון ל"כלכליסט" מבטיח איציק אלרוב, מיוזמי המחאה, כי "היא נמצאת כרגע מתחת לפני השטח. קורים הרבה דברים. יהיו עוד חרמות, בהחלט, אבל חשוב לזכור שבנושאים כמו דיור, דלק ותרופות הכוח שלנו הוא בהפגנות ובתחום המזון הכוח הוא לא לקנות את המוצרים. אנחנו כאן במאבק כדי להישאר. המחאה לא תיפסק עד שהמחירים יצנחו".

נכון לומר שעד עכשיו ההישג המרכזי שלכם היה הקוטג'?

"ההישג האמיתי הוא שהציבור יותר ערני. המודעות הצרכנית עלתה בחצי השנה האחרונה לאין ערוך. התוצאה השנייה היא הקמת ועדת קדמי והאצת הטיפול בבעיית הריכוזיות במשק. תוצאה נוספת היא ההשפעה הישירה על המחירים בעקבות הלחץ שהפעילו הצרכנים. קבוצות לחץ מצטרפות למאבק כמו הסטודנטים וקבוצות נוספות. יצרנו זעזוע בשוק המזון עם לכתה של זהבית כהן מתנובה והשינויים בצמרת שופרסל, אבל ההישגים שאנחנו מודדים זה הורדת מחירים. המחירים ירדו מעט מאוד ובאחוזים זניחים, ולכן אנחנו עדיין כאן כדי לדאוג שזה ישתנה".

איציק אלרוב, יוזם מחאת הקוטג איציק אלרוב, יוזם מחאת הקוטג' | צילום: אלי אטיאס איציק אלרוב, יוזם מחאת הקוטג

"הציבור ימשיך לחפש חלופות זולות ב־2012"

היו טענות שהמחאה הביאה לתוצאה הפוכה – האטה במשק ופיטורי עובדים.

"להאשים את המחאה בהאטה ומיתון במשק זה כמו בעל מכה שמאשים את אשתו על כך שהיא העזה להתלונן. לא ייתכן שהמחירים כאן יאמירו ללא גבול וברגע שהציבור מתעורר ומתלונן על יוקר המחייה מאשימים אותו בזה שהוא לא קונה. זה פשוט אבסורד. תורידו את המחירים של המוצרים ואז אנחנו נמשיך לקנות".

מה הסכנה הכי גדולה שעומדת בפני המחאה?

"הדבר הכי טוב שקרה בזכות המחאה החברתית הוא שהמודעות הצרכנית השתנתה. גם אם האנשים שמובילים את המאבק יירדמו קצת, הציבור ימשיך לחפש במהלך 2012 חלופות זולות יותר והתוצאות ייראו בדו"חות הכספיים של חברות המזון השונות. זה כנראה ההישג הכי גדול של המחאה. המודעות הצרכנית".

אחת הטענות כלפיכם היתה שהתמקדתם ביצרני המזון ולא ברשתות השיווק. תצאו בצעדים גם נגד הרשתות הגדולות שופרסל ורבוע כחול?

"התרומה שלנו להגברת התחרותיות היא הקריאה לחפש את רשתות השיווק הקטנות ולחפש את היצרנים הקטנים. על ידי זה שאנחנו קונים את המוצרים שלהם אנחנו מגבירים את התחרות. זה חלק מהמניפסט שלנו".

לא נראה חרם על רשת שיווק?

רוח גבית למחאה התמ"ת יסייע לצרכנים לתבוע עסקים המועצה לצרכנות תעזור לציבור להגיש תביעות קטנות בנושאים צרכניים טל ליטמן, 2 תגובותלכתבה המלאה

"מה זה חרם? כבר יותר משנה אני ורבים מחבריי נכנסים לרשתות הקטנות כדי להגביר את הכוח שלהן. כל אחד חייב לעשות כל מה שניתן ולא צריך לחכות ל'הוראות' ממובילי מחאה כאלה ואחרים. הכוח אצלנו ואנחנו צריכים להשתמש בו. כל דבר שהוא יקר לנו אנחנו מעדיפים להשאיר על המדף. רשתות השיווק מרגישות את זה, וגם יצרני המזון מבינים שהמשחק השתנה. אנחנו מחכים להורדות מחירים משמעותיות. היעד הוא 30% וזה יעד סביר. כי אם אנחנו מגלים שפערי המזון מול חו"ל עומדים לפעמים על 100%, אז 30% זה בהחלט הורדה מתונה. אם שוק המזון היה תחרותי כמו שכעת שוק הסלולר תחרותי היינו יכולים לראות הורדות מחירים משמעותיות וחזרה לרמת מחירים שפויה".

הציבור עדיין כאן? אנשים עדיין יוצאים לרחובות?

"הציבור פחות נמצא בהפגנות, אבל אנשים כן מחפשים את החלופות הזולות בסופר. הציבור לומד למחות לצד החיים. יש המון מתנדבים. זה לא מחאת הקוטג' או מהפכת הקוטג' זה בסופו של דבר הציבור. אנחנו עושים את המרב כדי להמשיך בלחץ איפה שאפשר, אם זה יצרנים, רשתות או הממשלה ובהחלט האחריות היא רבת משקל. אנחנו חייבים להמשיך כי לא מעט גורמים מחכים שנישבר".

מי שמוביל את המחאה עובד כרגע במשרה מלאה בהתנדבות. נראה אתכם מקימים עמותה כדי לבסס את הפעילות שלכם מעבר לקבוצה בפייסבוק?

"כרגע אנחנו קבוצה בפייסבוק ויש אנשים חיים מאחוריה שמתנדבים בזמנם הפנוי. כל אחד מוצא את היכולת שלו להתנדב, גם אם זה לחזור לעבוד בחצי משרה. יש הרבה פתרונות שאנחנו בודקים כדי לראות איך אפשר להמשיך בדרך הטובה ביותר".

קיבלתם תרומות?

מחאת המחירים מי אמר 30% ולא קיבל? ספק אם השחקנים הגדולים בענף המזון בכלל ינסו להוביל מהלכים כאלה בלי גל נוסף של מחאה אגרסיבית, או הימנעות גורפת מרכישת מוצרים מובילי שוק גיל קליאןלכתבה המלאה

"בעבר עשינו כמה הפגנות והיינו נדרשים לקנות למשל חולצות או שלטים. כל אחד מהקבוצה שם מהכסף שלו כמה מאות שקלים. יש עשרות אנשים שכל אחד שם מכספו לטובת הפעילות בשטח".

"היצרנים מבינים אבל לא מורידים מחירים"

יש הנהגה למחאה?

"הנהגה כאן זה לא דבר נכון. הרעיונות באים מתוך השטח. את כל ההפגנות שקרו בשטח יזמו הפעילים עצמם ולאו דווקא מישהו מסוים שבא מלמעלה. אנחנו פשוט משתפים פעולה עם כל גורם שיכול להיאבק מול יוקר המחיה".

מי בכל זאת מנהל את פעילות המאבק בפועל?

"יש את דודי מחפוד ועדי מל שאחראים על האינטרנט והרשתות החברתיות, יפתח שקד מוביל את המאבק בכנסת, ומאיה אשכנזי ויעקב לבי אחראים על מערך הפעילים. יש עוד הרבה פעילים. אנחנו נפגשים פעם או פעמיים בשבוע, בונים אסטרטגיה לטווח הארוך וטקטיקה לשבוע הקרוב".

עם מי נפגשתם עד עכשיו מבין הפעילים בשוק המזון?

נפגשנו עם זהבית כהן, עם נוחי דנקנר, עם אפי רוזנהויז ועם עוד הרבה מהגורמים שאמונים על יוקר המחיה בישראל. לומר לך שראיתי בעיניים שיש להם רצון עז להוריד מחירים? אשקר אם אומר דבר כזה. הם מבינים את המחאה, אבל מסרבים להפנים ולהוריד מחירים".

תגיות