אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מוסיקה: קח את שנות התשעים צילום: שרון דרעי

מוסיקה: קח את שנות התשעים

"האלבומים", סדרה חדשה בעריכת יואב קוטנר שתעלה לשידור בינואר בערוץ 8, מציגה חמש יצירות מוזיקליות פורצות דרך, ויוצאת באמירה חד־משמעית: שנות התשעים היו תור הזהב של הרוק הישראלי

25.12.2011, 09:09 | גיא בניוביץ'

"סוף עונת התפוזים" היתה אולי הסדרה הטובה ביותר על אודות הרוק הישראלי. לא פלא שמי שעורך את הסדרה "האלבומים" הוא אותו אדם – יואב קוטנר, שממשיך לתעד ולהזכיר לכולנו באהבה חסרת פשרות שגם לרוק הישראלי היה תור זהב מכובד.

קוטנר, יחד עם דרור נחום, בחרו חמישה אלבומים שהם מכנים "אלבומי פריצה", כאלה ששינו את פני המוזיקה הישראלית בכך שהציעו קול רענן ושונה, שהיה עתיד להשפיע על אינספור מוזיקאים. חמישה קולות ואלבומים כאלה נבחרו: אביתר בנאי ואלבום הבכורה שלו הנושא את שמו; איפה הילד עם "זמן סוכר"; ברי סחרוף עם "סימנים של חולשה"; זקני צפת עם אלבום הבכורה שלהם והמאסטרו רמי פורטיס עם "פלונטר", הסוגר את חמשת הפרקים. אין כאן סדר כרונולוגי, אבל ניכר דגש על שנות התשעים, שארבעה מתוך חמשת פרקי הסדרה מתמקדים בהן. בעצם, האמירה החד־משמעית של קוטנר ונחום היא שזאת תקופת שיא לרוק הישראלי ולאמנים שפרצו עם סאונד שונה ומאתגר – בדומה לשנות השבעים, שבהן שינו שלום חנוך, דני סנדרסון ובני דורם את המוזיקה הפופולרית הישראלית.

ההחלטה שלא ללוות את פרקי הסדרה בקריינות (שומעים את קולו של קוטנר רק בשאלות פה ושם), משאירה בעצם את מלאכת הסיפור לאמנים ולאנשים הסובבים אותם. וכך, אחד הדברים היפים שמתגלים הוא שלכל אמן יש בחייו דמות שיוצרת את ההפריה האמנותית שתחלץ ממנו את האמת הפנימית, וגם את העוז לעשות את הצעד הנוסף. וזו ממש לא תמיד חייבת להיות דמות של "מנטור" מבוגר. להפך — שתי הדוגמאות האופייניות הן ברי סחרוף, שמודה שהעבודה עם רע מוכיח הצעיר הוציאה משניהם את הסאונד הייחודי של "סימנים של חולשה"; ואביתר בנאי שמספר על צח דרורי, ילד גאון (וכיום מוזיקאי מחונן) שהיה הראשון ששמע את שיריו, נתן לו את הדחיפה לצאת לדרך ובמקביל שימש כשותף מוזיקלי.

אין אמן שהוא אי בודד, אבל מעבר לכך – סיפורים רבים מצטלבים, והצמתים מתרבים מפרק לפרק. תל אביב של הניינטיז היא מקום קטן עוד יותר מתל אביב של היום, והקישורים בין האמנים מייצרים מיקרו־קוסמוס מוזיקלי של ממש, שמזכיר את הגרסה הישראלית לסן פרנסיסקו של הסיקסטיז או מנצ'סטר של שנות השמונים.

ואחרי טיול של ארבעה פרקים בעידן ההוא, אנחנו חוזרים בפרק הסיום לאב המייסד של הרוק הישראלי, רמי פורטיס, שסוגר את הסדרה. וכמו שלהקת תמוז שימשה כשיא המובהק בסדרה "סוף עונת התפוזים", כך המשוגע ששימש כחשמלאי הפרוע שלה, הפך למנהיג העתידי של הרוק הישראלי ומקבל כאן את הכבוד המגיע לו.

סיפורה של ההופעה ההיסטורית בהיכל התרבות שזכתה לקבלת פנים מבוהלת כ"שערורייה של פאנק ואלימות", באדיבות הטלוויזיה הישראלית והעיתונים, רק מדגים עד כמה הטירוף הרוקנ'רולי הזה חסר היום. "זו היתה שערורייה בריאה לחלוטין לעולם המוזיקה הישראלי", אומר פורטיס היום, בחיוך גדול. ויודע שמאז אף אחד לא עשה משהו דומה.

"האלבומים" תשודר בערוץ 8 בהוט החל ב־14 בינואר, ב־22:00.

תגיות