אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גוגל+ מסמנת מטרה חדשה: השוק העסקי

גוגל+ מסמנת מטרה חדשה: השוק העסקי

גוגל מתווה אסטרטגיה חדשה לרשת החברתית שלה - יחד עם גוגל אפס, היא תנסה להשתלט על שוק הרשתות החברתיות העסקיות

26.12.2011, 18:54 | רפאל קאהאן

גוגל מתכננת לקדם את הרשת החברתית שלה, גוגל פלוס, כרשת חברתית לארגונים גדולים. כך אמר עמית סינג, סמנכ"ל אנטרפרייז בענקית החיפוש, בראיון עם טק-קרנצ'. לפי סינג, גוגל תקדם את הרשת החברתית בקרב שוק האנטרפרייז על ידי סינרגיה עם חבילת היישומים העסקיים שהיא כבר מציעה, גוגל אפס.

בראיון, סינג הוסיף: "המגמה היא מעבר מאפליקציות ליחידים אל עבר אפליקציות מבוססות שיתוף פעולה חברתי. גוגל פלוס יהיה הדבר הגדול הבא בעולם העסקי והארגוני. אנחנו נעשה את אותו דבר שעשינו עם ג'ימייל ויישומים נוספים. 2012 תהיה השנה שבה גוגל פלוס תציע לעסקים פתרונות תקשורת פנימית וחיצונית."

העתיד הוא חברתי

באוקטובר, החברה הכריזה על כך שמשתמשי גוגל אפס יוכלו סוף-סוף להשתמש ברשת החברתית בלי צורך חשבון פרטי. הבקשה הגיעה במקור מהלקוחות - גוגל לא חשבה על זה בעצמה, אבל היא לא היססה למנף זאת לטובתה. רשתות חברתיות עסקיות הן הטרנד הלוהט בשוק היישומים לארגונים, ומה שפייסבוק עושה בהצלחה בשוק הפרטי, גם עסקים רוצים לעצמם.

בראיון ל"כלכליסט", מארק בניוף, מנכ"ל סיילס, חברת שירותי הענן, דיבר על הצורך ברשתות חברתיות לאנטרפרייז. היתרונות של רשת חברתית עסקית ברורים ושימוש בה היא דרך יעילה להעביר מסרים לעובדים או לנהל את משאבי האנוש בזמן אמת, תוך חיסכון ניכר בעלויות. עד היום, השוק נשלט על ידי סטארטאפים כגון יאמר או חברות תוכנה כמו ג'ייב או סיילספורס, שמשתמשת גם היא בגוגל אפס.

הכניסה של גוגל לתחום עלולה להצית חזית חדשה - מיקרוסופט תוכל לנצל את ההבנות שלה עם פייסבוק לטובת העניין ולנסות להכות את גוגל בתחום שבו היא לא שולטת עדיין. כל החברות שכבר פעילות בשוק יצטרכו לבחור צד או להעלם.

גוגל אפס, בשבילכם

לפי אריק שמידט, יו"ר גוגל, לגוגל אפס יש כיום 40 מיליון משתמשים ב-5,000 ארגונים, ושיתוף פעולה עם גוגל פלוס יכול להוביל לזינוק בכמות המשתמשים.

בעבר, גוגל אפס לא זכה להתייחסות רצינית מצד ותיקי תעשיית ה-IT. מבחינת מיקרוסופט, נובל ו-IBM, מדובר בשירות אופיס מסורס שמתאים כפתרון נקודתי. אולם כיום, השירות צובר לא מעט הצלחות בעיקר בזכות היותו מבוסס ענן אשר אינו מצריך תשתית פיזית יקרה.

אפס מתאים בעיקר לארגונים שאינם זקוקים למרכז מידע. בין הלקוחות המשתמשים בשירות ניתן למצוא את אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית בארץ, וכן את אוניברסיטת הידועות ברקלי, ייל וסטנפורד, בנוסף למשרדי החינוך של סינגפור ומדינות ניו יורק, אילינוי וקולורדו בארצות הברית.

מלבד ארגונים אקדמאיים, הכוללים בני השאר מיליוני תלמידים ברחבי ארצות הברית, ניתן גם למצוא חברות ענק כמו ג'נרל אלקטריק, NTT דוקומו היפנית או וירג'ין אמריקה; העיתונים הבריטיים "גארדיאן" ו"טלגרף", יצרנית רכבי הפאר יגואר או חברת הייעוץ הגדולה קאפ-ג'מיני; עיריות, חברות ממשלתיות וכן הלאה.

כל אותם ארגונים מראים נכונות להעביר את תשתית מערכות המידע שלהן לענן של גוגל אפס. גוגל אף הצליחה לעקוף את מיקרוסופט, למרות שענקית התוכנה מרדמונד הייתה מהחברות הראשונות לצאת עם חבילת יישומים מבוססת ענן. הסיבה העיקרית לכך היא שפתרון היישומים של מיקרוסופט דורש התקנת תוכנה על מחשב המשתמש, מה שמצמצם את היתרונות של שירות ענן.

המאבק בין מיקרוסופט וגוגל יכול להיבחן דרך הסיפור של אוניברסיטת ברקלי. האוניברסיטה הקליפורנית הידועה, הנחשבת למתקדמת במיוחד בעולם האקדמי, העלתה לאתר האינטרנט שלה את רשימת השיקולים ששימשה אותה בהחלטתה להעדיף את גוגל על פני מיקרוסופט.

מנהל מערכות המידע של ברקלי, שלטון ווגנר, סיפר בראיון למגזין "וויירד" שהשיקול העיקרי שהנחה אותו הייתה העובדה שגוגל הבטיחו מעבר חלק של כל מערכת המיילים של האוניברסיטה לגוגל תוך שש עד עשר שבועות. "בהשוואה לזמנים שמיקרוסופט הציעו, זה היה הרבה יותר מהיר. אוניברסיטת נברסקה למשל, חתמה עם מיקרוסופט בסוף הקיץ ועדיין לא השלימה את המהלך שלה". 

תלאותיה של ענקית החיפוש בשוק החברתי

גוגל השיקה את הרשת החברתית החדשה שלה לפני למעלה מחצי שנה, אך היא עדיין מתקשה להתחרות בפייסבוק. זהו הנסיון הרביעי של החברה להיכנס לשוק הרשתות החברתיות, לאחר שנכשלה עם השקת באזז, גוגל ווייב ואורקוט, שנחלה הצלחה רק במספר מדינות.

כרגע, היכולת של גוגל פלוס לחדור לשוק הצרכני שבו שולטת ללא עוררין פייסבוק מוטלת בספק. אבל, יתכן והכל בעצם עניין של הגדרת קהל יעד. גוגל כראה עלו מאוחר מדי על הרכבת - אבל היא לא מתכוונת להתייאש. הפתרון הוא כנראה כיוון חדש ולפי סינג, הכיוון הוא שוק האנטרפרייז, לאור בקשותיהם של המשתמשים בשירותי האנטרפרייז הקיימים של החברה.

תגיות