אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המחיר האחיד של המשפחתיות יורד מהמדף צילום: אוראל כהן

המחיר האחיד של המשפחתיות יורד מהמדף

מחירי המכוניות צפויים להתייקר ב־2012, אבל לראשונה זה שנים רבות יהיה אפשר למצוא הבדל במחירים בין יבואן ליבואן ובין דגם לדגם. העין הבוחנת של ועדת זליכה ורשות ההגבלים תוביל לכך שהעדפה אישית כבר לא תהיה הגורם המכריע ברכישת רכב חדש

28.12.2011, 08:15 | תומר הדר

בשבועות הקרובים צפויים יבואני הרכב להציג את מחירוני הרכב לשנת 2012, והכתובת, כך נדמה, כבר נמצאת על הקיר: המכוניות המשפחתיות, שהן המכוניות הנמכרות ביותר בישראל, צפויות להתייקר.

להתייקרות זו חשיבות מכרעת למאות אלפי בתי אב בישראל. מעבר לעובדה שמי שירצה לרכוש מכונית משפחתית בשנה הבאה יצטרך להוציא מכיסו עוד כמה אלפי שקלים, הרי שגם מי שמחזיק כיום במכונית משפחתית צמודה בליסינג וירצה לקחת בשנה הבאה מכונית חדשה, יצטרך לשאת בתוספת לגובה שווי השימוש החודשי, אשר עלולה להגיע עם התייקרות שווי המעסיק למאות שקלים.

בכמה עומדות המכוניות המשפחתיות להתייקר? בספטמבר האחרון היה נדמה שיוניון מוטורס יבואנית טויוטה סיפקה תשובה, כאשר קבעה את מחירה של הקורולה על 122 אלף שקל - סכום אשר נחשב לנקודת ייחוס לתמחור דגמי 2012 עבור כל יבואני הרכב, המייבאים מכונית משפחתית שמשולמת בין היפני.

זמן קצר לאחר מכן הודיעה יבואנית סקודה שגם היא תתמחר את דגמיה ב־122 אלף שקל, סכום שנחשב לנקודת ייחוס עבור יבואני רכב המשלמים עבור מכוניותיהם ביורו. המחירים, שלא במפתיע, זהים.

הין היפני מעלה מחירים

אך כעת נושבות בשוק הרכב רוחות חדשות: לדברי גורמים בענף, מחירן של המכוניות המשפחתיות אשר מיובאות מיפן ומשולמות בין צפוי להעפיל עד 124 אלף שקל, סכום גבוה בהשוואה למחיר המקובל כיום של 120 אלף שקל, אשר משפיע באופן ניכר הן על שווי השימוש והן על כוונות הרכישה של הצרכנים הפרטיים.

בנוסף, כיום נמצאים יבואני הרכב תחת עינם הבוחנת של כמה גופים, ובראשם הממונה על הגבלים עסקיים וועדת זליכה, שבוחנים בין היתר גם את העובדה שמחירי רוב המכוניות המשפחתיות בארץ זהים. במצב כזה ייתכנו כמה תרחישים שינקטו היבואנים כדי להפחית בחומרת הגזירה.

מאזדה 3. הין היפני לא יציב את הרף מאזדה 3. הין היפני לא יציב את הרף מאזדה 3. הין היפני לא יציב את הרף

ראשית, על פי הערכות בענף צפויים השנה היבואנים לנצל לראשונה לטובתם את הפערים בשערי המטבעות. בעשור האחרון כמעט כל יבואני הרכב תמחרו את דגמי המכוניות המשפחתיות שלהם בהתאם למחיריהם של דגמי הרכב היפניים שמשולמים בין.

השנה מודים כמה יבואני רכב שמשלמים עבור מכוניותיהם ביורו ובדולר שבהתחשב במחיר הצפוי של 124 אלף שקל למכוניות המשולמות בין, הם לא יהססו לתמחר את דגמיהם במחיר נמוך יותר, 122–123 אלף שקל. ניצנים ראשונים לתהליך נראו השנה בשולי השוק אצל יבואניות אחדות: כך לדוגמה, בעוד שרוב יבואני הרכב תמחרו את מכוניותיהם המשפחתיות במחיר אחיד של כ־120 אלף שקל, בטלקאר, יבואנית קיה, העדיפו לנצל את שער הדולר, שבו משולמת הפורטה, וקבעו את מחירה על 118 אלף שקל.

עוד דלת, פחות כסף

שנית, בשנה הקרובה צפויים יבואני הרכב ליצור דיפרנציאציה בהיצע הדגמים וליצור הבדלה בין מכוניות האצ'בק (חמש דלתות) ובין מכוניות סדאן. מדובר בתופעה שהחלה השנה אצל כמה יבואנים.

בדלק מוטורס, יבואנית פורד, גבו בעבר מחיר זהה עבור פורד פוקוס סדאן ופורד פוקוס האצ'בק, אך עם הצגתה של פורד פוקוס החדשה אומצה אסטרטגיה חדשה: מחירה של פוקוס האצ'בק נקבע על 117 אלף שקל, ואילו מחירה של פוקוס סדאן נקבע על 120 אלף שקל. על פי הערכות בענף, בשנה הבאה צפויה מגמה זו להתרחב עם הצגתן של מספר מכוניות חדשות.

שלישית, בשנה הקרובה מעריכים גורמים בענף שהיבואנים צפויים לנסות לייבא מכוניות משווקים שהיו סגורים בפני יבואני המותגים היפניים, כגון שוק הרכב של מדינות נפט"א - קנדה, ארה"ב ומקסיקו. כך, בימים אלה לדוגמה מתכוננת מאזדה לפתוח מפעל במקסיקו. יבוא ממפעלים אלה יאפשר הוזלה מסוימת של מחירים.

תרחישים אלה עשויים להפוך את 2012 לשנה הראשונה שבה ההבדלים במחירי המכוניות המשפחתיות ובגובה שווי השימוש יהפכו לבעלי השפעה אמיתית במערך שיקולי הצרכן. עם זאת, בל נשכח שהשינוי הוא מינורי. כדי להביא לשינוי אמיתי יידרש הבדל של אלפי שקלים בין מחירי המכוניות, ולא שינויים סמליים שהיבואנים הכניסו כדי לרצות את הרגולטור.

תגיות