אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר חדש: הציבור החרדי כלל לא רצה בקווי המהדרין צילום: יואב בכר

מחקר חדש: הציבור החרדי כלל לא רצה בקווי המהדרין

לדברי ד"ר נויה רימלט, עסקנים במגזר הפעילו לחץ ליצור הפרדה, ואגד יצאה נשכרת: "זה סיפור של כוח, אגד הרוויחה קהל שבוי בלי אלטרנטיבה"

28.12.2011, 08:12 | ליאור גוטמן

הפעלת קווי התחבורה המהדרין, שם ננקטת הפרדה בין גברים לנשים, היא עסק כלכלי - כך טוענת דוקטור נויה רימלט, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. במחקר פרי עטה, שמתפרסם לראשונה ב"כלכליסט", היא מגלה שבשנת 2000 ערך קואופרטיב אגד סקר בקרב האוכלוסייה החרדית בניסיון לברר "האם הדרישה להנהגת קווי מהדרין מייצגת את גישתו של כלל הציבור החרדי".

המחקר של אגד, שכלל עשר קבוצות מיקוד נפרדות לנשים ולגברים, גילה ש"הזרם החסידי תומך בשיעור נמוך בהנהגת קווי מהדרין, בעוד שהזרם הליטאי מתנגד לכך נחרצות". עוד גילה המחקר ש"נשים חרדיות ובהן נשים המשתייכות לזרם המחמיר 'תולדות אהרן', הביעו התנגדות לקווי מהדרין בעיקר בגלל טעמי נוחות והצורך בעזרה לילדים".

רימלט מציינת שאגד עצמה, שהיתה בין הגורמים שדחפו להקמת ועדת לנגנטל (ועדה שהוקמה במשרד התחבורה ב־1997 לבחינת הנושא - ל"ג), "הגדירה את הנתון ביחס למידת התנגדות הנשים החרדיות להפרדה כ'מפתיע ביותר".

אז מדוע נוצרו קווי המהדרין אם הציבור החרדי התנגד להם? "אגד הכריזה יותר מפעם אחת שתחבורת מהדרין זה עניין כלכלי", מסבירה רימלט. לטענתה, נקודת המוצא היתה ששנים רבות האוכלוסייה החרדית לא נסעה בתחבורה ציבורית שלא בתנאים של הפרדה "ואף רב לא ראה בזה בעיה הלכתית". עם זאת, בלחץ עסקנים בעדה פנו ב־1997 מאגד ודן לשר התחבורה דאז יצחק לוי בבקשה לבחון את הנושא, וכך הוקמה ועדת לנגנטל.

לדברי רימלט, נתוני הוועדה הראו שחלק מהאוכלוסייה החרדית משתמשת באוטובוסים ל־12 עד 15 נסיעות ביממה. רימלט מסבירה שמדובר במשפחות מרובות ילדים שחלקן לא רוצה או לא יכול להחזיק רכב. במקביל, עסקנים במגזר החרדי אמרו שינטשו את התחבורה לטובת הסעות פיראטיות וכך נולדו קווי ההפרדה, שמספרם בארץ כיום מגיע לכ־70.

"זה סיפור של כוח. גורמים קיצוניים לא היו מצליחים לייצר לבדם תנאים לנסיעות הפרדה, ואגד הרוויחה קהל שבוי ללא אלטרנטיבה. בעדה החרדית אי אפשר להיות מסומן כחריג ושני הצדדים מרוויחים - חברת התחבורה מצד אחד והעסקנים מהצד השני", סיכמה רימלט.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
חשיבה עסקית
בעבר הופעלו קוים במסגרת המכונה "מהדרין" ע"י גורמים עסקיים פרטיים. הקוים היו ריוחיים למדי ומשום כך התפתחו באופן משמעותי. חברת אגד זיהתה את הפוטנציאל העסקי הקים בקוי "מהדרין" ומשום כך השתלטה על נתח שוק זה. כעת נוצר פרדוקס - לגורמים עסקיים פרטיים אין כל מניעה לבחור לתת שירות לקהל לקוחות מוגדר ולפי הגדרת צרכים של מקבל השירות. לעומת זאת - לחברת אגד - אף שפוטנציאל הריווחיות העסקי הינו גבוה ביותר קימת מניעה משמעותית לביצוע עיקרון המהדרין. במילים אחרות - עקרון המהדרין עבד כראוי כל עוד מדובר בגורם עסקי פרטי. אך לא יכול לעבוד בחברת אגד. הפתרון האפשרי קים ב-2 אפשרויות. 1. חזרה של עיקרון המהדרין חידים עסקיות פרטיות. 2. הפרטת חברות התחבורה הציבוריות והפיכתן לחברות פרטיות. בסופו של דבר עקרון המהדרין מהוה מודל עסקי מצליח וריווחי. ומישהו ירוויח ממנו.
28.12.11
5.
אם הסעות פיראטיות היא אופציה לא חוקית שהממשלה לא אוכפת - אז אפשר ליישם הסעות כאלה לחילונים בשבת
דרך אגב - במקסיקו יש הרבה תחבורה ציבורית פיראטית - ומצב התחבורה הציבורית שם הרבה יותר טוב מבישראל. (הרבה הרבה יותר טוב מבישראל).. אולי זה מקום להזכיר שאגד היא חברה שעובדת תחת רשין מסויים - רשיון שאפשר לשלול - כך שהתזה לרווח בכתבה כאן היא לא ברורה..
אפי  |  28.12.11
3.
נכון אולי הציבור לא רצה אבל "עסקנים במגזר החרדי אמרו שינטשו את התחבורה ..."
"עסקנים במגזר החרדי אמרו שינטשו את התחבורה לטובת הסעות פיראטיות וכך נולדו קווי ההפרדה, שמספרם בארץ כיום מגיע לכ־70." הציבור החרדי אולי גם לא רוצה לחיות על חשבון הציבור החילוני .. אבל הציבור החרדי אולי גם רוצה ללכת לצבא כמו כל שאר הציבור .. אבל ההה הציבור החרדי אולי גם רוצה לשמוע אישה שרה .. אבל הההה האבל הזה הוא העיקר .. בנק דיסקונט הוריד עכשיו תמונה של אישה מהפרסום של הסלולרי (צנוע לחלוטין רק מראים את ראשה מהצד) כי לחץ של עסקני הציבור החרדי עשו את שלהם ומחר כלכליס יורידו את התמונה של ד"ר נויה רימלט כי עסקני הציבור החרדי ... די לתמימות יש כאן ההדרת נשים מלשיר בציבור מללכת על מדרכה בבית שמש ולשבת איכן שהם רוצות באוטובוס מאשדוד לירושלים ומי שמגן על רשעים סופו להתאכזר ל....
איל , מרכז  |  28.12.11
לכל התגובות