אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבשורה שאף צרכן לא מבין צילום: אוראל כהן

הבשורה שאף צרכן לא מבין

למרות שרשות ההגבלים ציינה כי הורדת עמלת הסליקה של חברות האשראי מהווה "בשורה לצרכנים", רוב הסיכויים שהצרכנים לא ייהנו ממנה

28.12.2011, 15:34 | מארק שון

רשות הגבלים עסקיים חגגה היום (ד') בהודעתה על הורדת עמלת הסליקה: "ההסכם מהווה בשורה חשובה לצרכנים", נכתב בהודעה לעיתונות של הרשות.. השאלה היא באמת כצעקתה. מרבית המסמכים חסויים, כך שלא ברור מה המשמעות של הורדה ב-0.1% של עמלת הסליקה מבחינת חברות האשראי, כנ"ל לגבי בתי העסק. מה שבטוח זה הסקפטיות לגבי ההשפעה על הצרכנים.

שופטת בית הדין להגבלים, נאוה בן אור, כבר הביעה בעבר ספק גדול אם הורדת גובה העמלה, שתפחית לבעלי העסק את העמלה שהם משלמים לחברות האשראי, אכן תגיע לצרכנים. כנראה שלא.

ההליך המשפטי החל כבר לפני עשר שנים, ובשנת 2006 הגישו חברות האשראי בקשה לאשר להן הסדר כובל בין מאסטקארד לויזה. הרעיון המרכזי מאחורי ההסדר הוא לאפשר לכל בעל עסק להשתמש בכרטיס אשראי של החברה המתחרה של הלקוחות.

ההסדר בזמנו קבע כי העמלה תרד ל-0.975% עד יולי 2012, ואחר כך הורדה ל-0.875%. הכלכלן הראשי לשעבר ברשות להגבלים, ד"ר שלומי פריזט, קבע בחוות דעת מפתיעה מחודש מאי האחרון שגובה העמלה צריך לעמוד על 0.638%.

אבל מה אומרים האחוזים האלה לציבור הרחב? לא ברור. עוד יותר לא ברורה התועלת הרבה לציבור.

מצד אחד, חברות האשראי נבהלו מהמספר של פריזט ומיהרו להזהיר שיגלגלו את ההוצאה על הציבור. מצד שני, גורמים הקשורים לבתי העסק כבר אמרו ל"כלכליסט" כי מדובר בהישג גדול ולפחות בשוק הקמעונאי הציבור ירגיש את ההפחתה.

אלא שיש להתייחס לתגובות ולאמירות כאלה ביותר מקורטוב של סקפטיות. חוות הדעת של פריזט חסויה (חוץ מהמספר הסופי) וכוללת את הנתונים של חברות האשראי. הדבר היחידי שאפשר להסיק הוא שמישהו אובייקטיבי (יחסית) שמכיר את המספרים של החברות, נבהל מגובה העמלה והמליץ על הפחתה דרמטית שלה. מצד שני, אין בידי הציבור כל דרך להעריך את האחוז מהמחיר הסופי של כל מוצר, שמגלם בתוכו את אותה עמלה.

החברות שהשתתפו בהליך בבית הדין, אייס, סופר פארם, סלקום ופרטנר, לא ירוצו להוריד מחירים והציבור יישאר עם הבשורה מבלי להרגיש אותה בכיס.

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
דווקא מגולגל לצרכנים - בדלק
יש שוק שבו הפחתת העמלה הצולבת מגיעה בהכרח לצרכנים - שוק הדלק. עמלת כרטיסי אשראי אחת ההוצאות הגדולות בשיווק הדלקים, מגיעה לכדי כ-7 אג' לליטר, סכום עצום במושגי הענף. שוק סליקת כרטיסי אשראי בתחנות תדלוק תחרותי, מתכנס סביב העמלה הצולבת + מרווח קטן מאוד לסולקות. עמלה הצולבת בשוק הדלק הייתה כ-0.5%, עלתה לכ-1%. הנתון הזה המייקר את ההוצאות בכ-3.5 אג' לליטר היה אחד השיקולים שחושבו בקביעת עמלת בנזין 95, וכל הורדה של העמלה הצולבת מתבטאת בעדכון עמלת השיווק. לגבי החברות בענפים אחרים, אמנם אין הכרח להורדת מחירים לצרכן, אבל הנסיון מראה שהפחתת עלויות מחלחלת לצרכנים כשיש תחרות (כמו למשל דמי שכירות), ומדובר בשני תנאים הכרחיים - הפחתת עלויות ותחרות, ורק תחרות לא מספיקה כשיש משקולות כובלות לרגליים.
כפיר , תל אביב  |  30.12.11