אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אנחנו רוצים ליצור מתח ותחושת המתנה"

"אנחנו רוצים ליצור מתח ותחושת המתנה"

מייקל בראון, ממייסדי יקב קוסטה בראון הקליפורני והיינן הראשי בו, מספר ל"כלכליסט" על הזכייה בתואר היין המרגש ביותר בדירוג "Wine Spectator" ל־2011. הוא גאה שזכה עם פינו נואר קצת שנוי במחלוקת, ומתכנן שהביקוש תמיד יעלה על ההיצע

29.12.2011, 10:07 | עמית יריב

רשימת 100 היינות המרגשים שמפרסם מדי שנה המגזין "Wine Spectator" היא אחת מהחשובות בענף היין, וכל יינן היה שמח לראות את יינותיו נכללים בה וזוכים בחשיפה עולמית.

מסורת הדירוג השנתי של היינות המעניינים ביותר בשוק האמריקאי התחילה ב־1988. ולא מדובר רק ביינות הטובים ביותר, אלא גם במעניינים ובמרגשים ביותר לטעמם של כתבי העיתון, עורכיו ומבקריו. על פי נתונים שפרסם כתב העת, בשנת 2011 טעמו אנשי הצוות יותר מ־16 אלף יינות, ו־100 מתוכם דורגו ברשימת המרגשים: The Year's Most Exciting Wines.

עולם היין מרבה לחלק פרסים, ורבים מהם נפלו גם בחיקם של יינות מישראל. כל תערוכת יין חשובה, דוגמת Vinitaly או Vinexpo, וכמעט כל כתב עת העוסק ביין בוחרים את יינות השנה שלהם, אך אין ספק שהופעה בדירוג של המגזין "Wine Spectator" מבטיחה ליינות וליקבים הזוכים מקפצת שיווק אטרקטיבית.

השנה זכה במקום הראשון פינו נואר 2009 של יקב קוסטה בראון (Kosta Browne) מעמק סונומה שבקליפורניה, והוא בחירה כלל לא צפויה, שכן יקב זה עושה דברים אחרת. הוא נוסד ב־1997 בידי שני שותפים, דן קוסטה ומייקל בראון, שעבדו במסעדה והחליטו לעבור ליין. בהמשך הצטרף אליהם כריס קוסטלו.

"הזכייה הזאת היא אושר גדול עבורנו", אומר בראון שגם מכהן כיינן הראשי ביקב בראיון מיוחד ל"כלכליסט". "אנחנו עובדים קשה מאוד כבר 14 שנה, והפרס הזה הוא הכרה במאמצים שלנו ובאיכות שלנו. זו הפעם הראשונה שבמקום הראשון בדירוג של ה'Wine Spectator' נמצא יין המופק מענבי פינו נואר. היקב שלנו כבר היה פעמיים בעבר בעשירייה הראשונה וחמש פעמים בין 20 הגדולים, אבל תמיד זוכרים את המקום הראשון, ואין ספק שהפרס הזה מעמיד אותנו בשורה הראשונה של היינות בעולם".

(מימין) מייקל בראון, כריס קוסטלו ודן קוסטה. "יש לנו רשימת המתנה בת שנתיים ליינות" (מימין) מייקל בראון, כריס קוסטלו ודן קוסטה. "יש לנו רשימת המתנה בת שנתיים ליינות" (מימין) מייקל בראון, כריס קוסטלו ודן קוסטה. "יש לנו רשימת המתנה בת שנתיים ליינות"

 

כמה בקבוקים אתם מייצרים בשנה?

"מבציר 2009 ייצרנו כ־174 אלף בקבוקים, ואנחנו משתדלים לנהל את הצמיחה שלנו באופן זהיר, כדי לא לקפוץ מהר מדי".

אילו יינות אתם מייצרים?

"אנחנו עובדים עם פינו נואר ומעט עם שרדונה. היינות שלנו מיוצרים בשתי סדרות: הסדרה הראשונה היא אזורית, ובה אנחנו מוציאים יינות מאזור Russian River Valley ומאזור Sonoma Coast. בסדרה הזאת אנחנו מייצרים כ־120 אלף בקבוקים בשנה. אנחנו מוציאים גם סדרה של יינות כרם־יחידני (Single Vineyard), שמבטאים את הייחוד של הכרמים המצטיינים שלנו, ויוצאים – מטבע הדברים – במהדורות מוגבלות יותר".

אתם כמעט לא נמצאים בשוק הבינלאומי, למה?

"כ־90% מהיין שאנחנו מייצרים נמכר לחברי מועדון הלקוחות שלנו בארצות הברית על פי הקצאות. ברשימה שלנו מופיעים כ־30 אלף איש, וכמויות היין שאנחנו מייצרים די קטנות. אנחנו מוציאים יין לשוק פעמיים בשנה - באביב את היינות האזוריים ובסתיו את יינות הכרם היחידני. גם ככה יש לנו רשימת המתנה בת שנתיים ליינות, כך שלמרות הרצון שלנו להתרחב לחו"ל, פשוט אין לנו די יין לשם כך. למרות זאת, יש יצוא בכמות מצומצמת בלבד, של תיבות בודדות, קצת לשבדיה, לקנדה ולסין".

מה מאפיין את היינות שלכם?

"יינות הפינו נואר שלנו חוללו סערה מסוימת בענף היין בקליפורניה. לחובבי הפינו יש תפיסה מסוימת ביחס ל'איך היין צריך להיות', והפינו נואר שלנו לא תואם בדיוק את התפיסה הזאת. אנחנו יוצרים פינו נואר שהוא אמנם אלגנטי, אבל עוצמתי יותר, עם יותר ארומות של פרי. זו לא היתה בחירה מובנת מאליה או מקובלת, וספגנו לא מעט ביקורת עליה, אבל הזכייה מוכיחה שצדקנו, ושיש מקום גם לפינו נואר כמו שלנו".

יש לכם כרמים משלכם?

"אנחנו קשורים בהסכמים ארוכי טווח עם בעלי כרמים באזורים שמעניינים אותנו, אבל הכרמים אינם בבעלותנו. כשהקמנו את היקב לא היה לנו די כסף לכל מה שרצינו, והעדפנו להשקיע ברכישת פרי איכותי ולא ברכישת קרקעות ובנטיעת כרמים. עד היום התפיסה שלנו היא שאין צורך בכרם בבעלות של היקב, כל עוד יש בקרה ופיקוח של היקב על הכרמים. אנחנו מעורבים מאוד בעבודה בכרם, ומחזיקים הן יועץ כרמים והן יועץ יין שמסייעים לנו בקשר עם הכורמים. אנחנו עובדים עם כ־20 כרמים – חלקם באותה בעלות, ועם חלקם אנחנו עובדים כבר עשור. העובדה הזאת מאפשרת לנו גמישות רבה יותר בייצור היין".

היין הזוכה. פינו נואר קצת אחר היין הזוכה. פינו נואר קצת אחר היין הזוכה. פינו נואר קצת אחר

איך ישפיע הפרס על היקב?

"הזכייה מציבה אותנו על הבמה העולמית, ולא פחות חשוב, בעין העולמית. היא מרחיבה את מעגל האנשים שמכירים את היקב שלנו, מחזקת את המותג ומסייעת לנו בחשיפה. עובדה: אני מדבר עכשיו עם עיתונאי ישראלי, שאינו מכיר את היין שלנו, ובכל זאת מתקשר לשאול על היקב. אנחנו מקווים שהזכייה תסייע לנו להגדיל בעתיד את מספר הלקוחות, אם כי הבעיה היא שכרגע פשוט אין לנו יין נוסף למכור. אנחנו מקווים שהדי הפרס יישארו איתנו למשך שנתיים, שלוש או ארבע שנים, עד שנתרחב קצת ונגדיל את היקף הייצור".

מה היעדים שלכם לעתיד?

"ענף היין מחייב חשיבה זהירה לטווח ארוך, ואף על פי שאנחנו מתכננים להגדיל את היקף הייצור, אנחנו רוצים לשמור על מידה מסוימת של 'נדירות', ולשמר את המצב שבו הביקוש עולה על ההיצע. מי שרוצה את היין שלנו צריך לחכות וכמעט תמיד הלקוחות שלנו מקבלים פחות יין מכפי שהיו רוצים, כך אנחנו שומרים על ביקוש קבוע בשוק ויוצרים את המתח ואת תחושת ההמתנה".

תגיות