אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בין "השורה התחתונה" ל"מבחן התוצאה" צילום: ראובן שוורץ

בין "השורה התחתונה" ל"מבחן התוצאה"

תרבות הכדורגל בארץ גוררת את האוהדים להסתכל אך ורק על השורה התחתונה או מבחן התוצאה. פלא שהם עצבניים?

29.12.2011, 18:48 | גיא קופל

עם השנים הופך הדיון הספורטיבי בישראל לצר ומצומם, כשהכל מתחיל, מוביל ונגמר באחד משני ביטויים. הראשון, "בשורה התחתונה", מגיע לקראת סופן של שיחות לא פורמאליות בין אנשים, בסיומם של טורים של פרשני ספורט או בסיכומם של דברים הנאמרים על ידי פרשן הרוצה להדגיש עד כמה הוא צודק ואין טעם להמשיך את הדיון. למשל – "איציק זוהר הוא פרשן רדוד וחסר ידע, אבל, בשורה התחתונה, לא משנה מה יקרה ומה הוא יעשה - הוא יישאר בתפקידו כפרשן ערוץ הספורט".

הביטוי השני כבר חלחל לכל שכבות הדיון והוא נמצא בשימוש בעיקר בפיהם של אנשי מקצוע המחפשים להצדיק את מה שקרה או את מה שיקרה. מדובר בביטוי הנדוש "מבחן התוצאה". ביטוי ישראלי זה הגיע על מנת לאפשר לכולם להתעלם מכל הדברים הבזויים האלה שנקראים "תהליך" או "נסיבות" ולהתמקד אך ורק בארוע מקרי יחיד. חשוב לציין גם שהשימוש בביטוי הזה הוא סובייקטיבי לחלוטין ונעשה על סמך האינטרס הצר והברור של הדובר. למשל – "נכון ששיחקנו נורא במשך 90 דקות והשופט פסל לראשון לציון שני שערים ולא נתן להם פנדל ברור, אבל במבחן התוצאה – ניצחנו וזה מה שחשוב".

הרשו לי להתעלם כרגע מהעובדה שמדובר באם כל חטאת וברעה חולה המתפשטת בחברה, אני משאיר את זה בצד כי הדבר הבאמת מיוחד ב"מבחן התוצאה" הוא שאחרי תקופה של שימוש יתר – מתברר לאלה שהשתמשו בו שיש לו גם מחיר.

אוהדי כדורגל ישראלי. מי מתייחס אליהם? , צילום: טל שחר אוהדי כדורגל ישראלי. מי מתייחס אליהם? | צילום: טל שחר אוהדי כדורגל ישראלי. מי מתייחס אליהם? , צילום: טל שחר

מה המחיר?

המחיר עליו אני מדבר ניכר בכל כותרות עיתוני הספורט לאחרונה: אוהדי בית"ר ירושלים מבצעים קומזיץ שבועי באצטדיוני ארצנו; אוהדי מכבי חיפה עובדים במקביל על השלכת ברזלים כבדים וכתיבת שלטים פוגעניים; אוהדי מכבי תל אביב מחדדים את יכולתם לשרוק ולשאוג בוז לעבר קבוצתם וכן הלאה בהמיות, אלימות וגועל נפש.

המשותף לכל המקרים האלה הוא שהאוהדים הממושמעים של פעם, שרוצצו גולגולות רק של אוהדי היריבות, מפנים את מלוא תחמושתם אל עבר הקבוצה אותה הם, כביכול, אוהדים.

מדוע "כביכול"? משום שאוהד כדורגל אמור להיות יותר מזה שקונה כרטיס ובא לראות את קבוצתו מנצחת. אוהד כדורגל צרך להבין את העוצמה שלו, את היכולת שלו לעזור לקבוצה לא רק בכסף היוצא מכיסו, אלא גם בדחיפתה ועידודה דווקא שקשה. דווקא כשלא הולך. אבל זה נכון לאוהדי כדורגל אמיתיים. לא לאוהדי הכביכול שמתעניינים בדבר אחד בלבד. מה? ניחשתם נכון – מבחן התוצאה.

לקחנו שתי אליפויות בשלוש שנים והיינו לוקחים שלישית אם לא היה קיזוז? מה זה משנה? השנה אנחנו לא טובים ולכן נקלל, נעליב ונתנהג באלימות כלפי אותם אלה שנשקנו את שולי ישבנם אך חודשיים קודם לכן. הרי אנחנו אוהדים מסורים שמוכנים לקבל הכל, למעט תיקו או הפסד.

חשוב לציין גם שאותם אוהדים לעולם לא יסבירו את התנהגותם המגעילה באותה תוצאה לא טובה, אלא יעדיפו לתלות את זה בגורם העלום "לא אכפת לי מהתוצאה, אכפת לי רק מזה שהשחקנים לא נלחמו". ואיך ילחמו אם אתה מקלל אותם מהדקה הראשונה, לץ?

מי באמת אשם במבחן התוצאה?

אבל אין מה להאשים רק את אותם אוהדי כביכול. הם רק התוצר הסופי משום שמי שאחראי לזה הם אותם אלה שמתייחסים אליהם רק בבואם לקופה לרכוש כרטיס או מנוי. לפני הרגע הזה או לאחריו – הם אינם מהווים פקטור ומשום כך - ניתן לשקר להם, לספר להם סיפורים, להעליב אותם ובעיקר – לספר להם איך הניצחון במזל שכרגע השיגה הקבוצה העלים את המשחק המשעמם והירוד משום ב"מבחן התוצאה".

יש בעיות בקבוצה? מה זה משנה, הרי מבחן התוצאה הוא הדבר החשוב ביותר, לא? ובכן... לא! כי מה קורה כששבוע אחרי אותו נצחון מזליקי מגיע לו ההפסד? מה עושים כשלא עומדים במבחן התוצאה הקדוש כל כך? או! זה כבר פטנט ישראלי גאוני – משליכים אותו הצידה ומלינים על הנזקים שהקהל גורם לקבוצה וחוסר הביטחון והרגליים הרועדות והשיניים הנוקשות והכל בגלל הברברים הרדודים האלה ביציע שכל מה שמעניין אותם זה רק מבחן התוצאה.

למרות ששמענו כבר קריאות לערב את המשטרה, את השב"כ ואת רשות ההגבלים – מנהלי הקבוצות (וראשי ההתאחדות) צריכים להבין שהכדור מוטל לפתחם. באלימות יש לטפל בכל הכוח, כמובן, אבל את תופעות אוהדי הכביכול, את שריקות הבוז כשלא הולך, את הרטינות כשהמסירות לא מגיעות – את זה יכולים בעלי הבית לפתור – עליהם, בסך הכל, להרפות קצת מהאחיזה ולתת לקהל דריסת רגל בקבוצה.

אוהדים שיודעים שיש יותר מאשר "מבחן התוצאה"  הם אוהדים קשובים יותר. אוהדים שפוגשים את השחקנים בצורה מסודרת, כמו בני אדם, יחשבו פעמיים לפני שישלחו יריקה עסיסית בכיוונם. אנשים שהם לא רק אוהדי הקבוצה, אלא גם בעלי הקבוצה – יהיו אוהדים טובים יותר, מסורים יותר, סבלניים יותר.

בשורה התחתונה: אין סיכוי שזה יקרה אצלנו.

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
אחלה דיון מסכים עם הכותב והמגיבים...
כאוהד הפועל ב"ש כבר 30 שנה וגודל האכזבות הם כגודל ואורך השנים בליגה הנמוכה ובליגת העל ולא נוסיף את הדיבור. אני כל הזמן נדהם מהתרבות שלנו האוהדים . לא סוד שמי שהחליף מאמנים כמו גרביים, באשמת האוהדים, זה הפועל ב"ש!!! ורק מהלך אמיץ של אלונה לאחר האלימות על גיא עזורי ,קצת שינה את האוירה, אבל נשאלת השאלה למה, מדוע מה קרה לא שמענו שזה רק ספורט. האוהדים לא מבינים שהם מחנכים ילדים שלא תמיד מבינים מה הגבולות אם זה קונצרט או פאב או שמה אלימות רק במגרשי הכדורגל? מה שחשוב שנבין מהכתבה החשובה הזו שהכדורגל הוא משל לכל החברה הישראלית האלימות נמצאת בכל מקום בכבישים, בבתי הספר, ברחוב, בתור לסופר ועוד. ולכן המחשבה שהכל יהיה בסדר, שהשורה התחתונה היא הנכונה זה המסר שיש להשנות, זה לא עובד כך ורק עידוד לאורך זמן וחינוך ארוך טווח, רק הוא מה שיצור את העמידה במטרות בכל דבר בחיים, תשאלו את המבוגרים שלעיתים מזלזלים בהם ואז שמתבגרים לא מבינים איך הצעירים לא מקשיבים. שנה אזרחית טובה לכולם. תודה על הכתבה.
גבי , ב"ש  |  01.01.12
10.
תפסיקו להתנהג כאילו באים לראות קונצרט-זה כדורגל.
"בשורה התחתונה", "בתכלס", "את הכסף סופרים במדרגות" כל אלה מונחים ששגורים בחברה ובתרבות הישראלית, אני לא מבין למה הכותב מתפלא שמשתמשים במשפטים אלה, הרי התרבות שלנו מבוססת על "כאן ועכשיו" לא רק לגבי כדורגל אלא לגבי כל דבר בכל תחום. אני לא מסכים עם הגישה של רועי שרואה באוהדים כלקוחות, כשאתה אומר שאתה לקוח אתה מתכוון לזה שאתה בוחר את הקבוצה שנותנת לך את השירותים הטובים ביותר ואתה יודע שלא כך המצב, כי גם אם מכבי חיפה תפסיד 50 משחקים ברצף אתה לא תעבור לאהוד קרית שמונה או רחמנא לצלן הפועל ת"א, אין לך בחירה אתה שקוע לנצח במשחק. אין ספק שלאוהדים יש את מלוא הזכויות למחוא כנגד קבוצתם, כנגד שחקן ספציפי או המנהל הטכני של הקבוצה זה לגיטמי לחלוטין, כמובן שמי שמתנהג באלימות צריך להרחיק אותו אבל עד לאן הגענו? אם אנחנו לא נשרוק בוז ולא נכאב שהקבוצה מפסידה אז אין טעם למשחק וצריך לסגור את הליגה. גם בקבוצות שהן בבעלות האוהדים יש לעיתים קריאות בוז לקבוצה ובסוף המשחק כולם מתחבקים, זה כלי לגיטימי לחלוטין במיוחד בהעדר כל דרך אחרת לבטא את רחשי הקהל בפני בעלי המועדון. אגב לגבי מכבי חיפה אני רוצה להאיר את עיני הקוראים ולספר שיש להם שיר מיוחד שמתחילים לשיר בשעת צרה "לא לעולם לא נשבר, האהבה לא תגמר" רק במקרי קיצון קורים דברים יותר משמעותיים מזה.
אסף , חיפה  |  31.12.11
9.
לסופרודי
קודם כל, אחלה טוקבקים ואחלה דיון יש כאן אז כן ירבו :-) אתה טוען שלא עודדנו כל המשחק זאת זכותך אבל זה כמובן לא נכון. (אנקדוטה קטנה, בדרך חזרה הביתה פגשנו אוהד הפועל שמשתייך לשדים האדומים והוא פירגן לנו על הניהול, העידוד והצבעוניות). בכל מקרה, לצערי היו לנו שתי השפלות קשות בשנתיים האחרונות בבלומפילד. אז כן, השנה עודדנו בסוף בטירוף (ודרך אגב, זה היה אינסטנקטיבי)כי באנו להגיד אנחנו מכבי חיפה! אותנו לא יבזו ויש לנו כבוד!!! עכשיו אתה מבין שאחרי זה שלא בעטנו לשער, איבדנו כדורים, ושיחקנו נרפה. לרוב השחקנים אין שום כבוד ושום לחימה ושום דרך..... היחידי שידע לגשת לקהל, להתנצל ולהגיד יהיה בסדר דברים ישתנו היה בוקולי. (ולא בפעם הראשונה) כולם כמו שפנים ברחו למקלחות ויאללה למועדון הקרוב.... בעיניי יש בארץ קהל נפלא, עם כל התת תנאים שיש בארץ בכדורגל (אני למשל נמנע כבר שנים מללכת למשחקים של נבחרת ישראל או אפילו גמר גביע רק בגלל שזה שייך להתאחדות...) חבל שאנחנו לא מסוגלים לעשות עוד קפיצת מדרגה משמעותית בכל יחסי קבוצה- קהל- תקשורת.
רועי , חיפה  |  31.12.11
8.
לגיא
רציתי להגיד לך אדון גיא היקר שזה לגיטימי להניף שלטים נגד שחקנים שאני חושב שלא ראויים לשחק בקבוצה שלי ושמזלזלים בכל המועדון ואם אתה רוצה לדעת עוד משהו אם המועדון עצמו אומר שהם הביאו שחקנים שלא ראויים לשחק בקבוצה שלי אז אל תתפלא ממה שהקהל עושה גם בתקשורת פרשנים אומרים שישנם שחקנים שלא ראויים ללבוש את החולצה של מכבי חיפה אז אל תבוא ותאשים את הקהל אין תרבות ספורט כללית במדינה שלנו ולא הקהל הוא לא הבעיה היחידה גם בקבוצות קטנות אין תרבות ספורט של קהל פשוט לא שומעים על זה כי זה לא מעניין אף אחד אז מספיק להטיף לכל האוהדים של הקבוצות הגדולות
השד האדום , מרכז  |  31.12.11
7.
לגיא.
קודם כל, על הדרך שהגבת והתעניינת זה יפה ומכובד כן ירבו. אז קבל שאפו :-) דבר שני, תן לי לשתף אותך ב"סוד העניינים" של מה קורה ביציע ג'. אני בן 33 ורואה כדורגל כבר למעלה מ-20 שנה. הקהל מאוד השתנה ב-10 השנים האחרונות ולראיה מי שזוכר את חגיגות האליפות בשנות ה-90 של כל הקבוצות שבו הקהל היה עומד כבר בדקה ה-80 סביב המגרש. כשהחליטו להוריד את הגדרות כבר היו נבואות זעם על מה שיהיה וכלום לא קרה. (וכן אני יודע שיש אלימות, לא נתעלם ממנה אבל היא לא כמו שמספרים או סיפרו לנו). באמת שאף אחד לא מלין על התוצאות אנחנו מסתכלים על הקבוצה ושומעים ששחקנים יוצאים לבלות אחרי הפסדים (אחרי ההשפלה להפועל ת"א הגעתי הביתה ב01:30 בלילה ולא עצמתי עין ולמחרת במשרד לא היה לי חשק לכלום. האם אחד השחקנים חש כמוני והיה לו קשה????). החוסר מחוייבות, החוסר זהות, חילופים הזויים, הרכבים שלא מובנים מאין ההיגיון ואיפה הרציונל. על זה האוהדים מתלוננים! וכן גם עכשיו אני אומר יש שחקנים שלא ראויים ללבוש את החולצה הירוקה. רוצה דוגמאות??? טווטאחה- הבחור כשרוני אין ספק, הוא קיבל אהבה אין סופית מהיציע וחולצת הרכב קבועה. תשאל את עצמך איך ילד שלא עשה יותר מדי בכדורגל מרשה לעצמו להתבטא כמו שהוא התבטא ולדרוש עוד ועוד משכורת. משומר- העלית את הטענה בתגובתך, שחקן שמספר ההרמות המדוייקות שלו בחמש השנים האחרונות אפשר לספור על אצבעות יד אחת. יושב על הספסל (סליחה, נמק על הספסל) מי שהיה המגן הימני הכי טוב בארץ ולא רואה דשא והרשימה ארוכה כמו הרכבים הזויים, חילופים לא מובנים, רכש ועוד ועוד.... הארכתי אבל תן לי משפט קטן לסיום: הקהל הוא לקוח, והוא משלם ממיטב כספו וזמנו ומותר לו להביע את דעתו (בבוז, בשקט, בשלטי מחאה ,הפגנות וכו'....לא אלימות) אנחנו מדינה פלורליסטית ואנחנו (האוהדים) מכבי חיפה. גם אם אנחנו טועים עדיין אנחנו הלקוח ואנחנו אלו שמשלמים ומגיעים ולוקחים ללב וכואבים.... ואתה כעיתונאי שחושב שאנחנו טועים ולכתוב על זה זאת זכותך אבל תהיה הוגן, תכתוב גם כשאנחנו מריעים. ממלאים את ר"ג (השנוא), טסים לאירופה עם הקבוצה. מקשטים שרים ונותנים את הלב והגרון. וגם על שחקנים אשר חוטאים למקצוע, אשר יוצאים לבלות אחרי הפסדים, לא רציניים באימונים ובמשחקים וכן הלאה....
רועי , חיפה  |  30.12.11
לכל התגובות