אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר: טעינו לרעתנו בחישוב נתח הממשלה בהכנסות כיל צילום: עמית שעל

האוצר: טעינו לרעתנו בחישוב נתח הממשלה בהכנסות כיל

משרד האוצר פרסם היום הבהרה בה טען כי חלק הממשלה בהכנסות כיל מאשלג יעמוד על 24.93%, במקום 24.2%

29.12.2011, 17:36 | שהם לוי

טעות במשרד האוצר: כלכלני האוצר פרסמו היום (ה') דרך מצגת מתוקנת המציגה מחדש את נתח הממשלה בהכנסות יצרנית האשלג כיל. מדובר בטעות שנייה של משרד האוצר תוך יממה: אתמול פרסם המשרד כי בין מוצרי הייבוא שיזכו לפטור ממכס נמצאות גם עגלות ילדים. אולם על מוצר זה אין מכס ממילא, והאוצר תיקן כי מדובר בחלפים לעגלות ילדים.

אתמול דיווח האוצר כי הגיעה להסכמה עם כיל בסוגיית התמלוגים, אך טעה כשהציג כי בשיקלול של התמלוגים הקיימים שמשלמת כיל כיום בצירוף מס החברות עומד חלק הממשלה על 16.19%, בפועל עומד חלק הממשלה על 18.47%.

בהנחה שמס החברות עומד על 16% אז חלק המדינה (GT) מסתכם ב-24.93%, אך אתמול טען משרד האוצר כי חלק הממשלה עומד על 24.2%. במקביל טעה משרד האוצר כשטען כי כאשר מס החברות עומד על 24%, אזי נתח הממשלה בהכנסות כיל עומד על 32.2%. בפועל אחרי העלאת התמלוגים עומד נתח הממשלה על 33.53%.

משרד האוצר הכניס אתמול במסגרת המצגת את נתח הממשלה כולל הדיבידנדים, אך הם לא צריכים להילקח בחשבון. הממשלה החליטה מוקדם יותר השנה על העלאת המיסוי על דיבידנדים ליחידים מ-20% ל-25% ולבעלי שליטה ל-30%.

שיעור התמלוגים שגובה כיום הממשלה עומד על 5.87% מהכנסותיה של כיל, ובמצב החדש יעמוד שיעור התמלוגים על 9.64%.

דירקטוריון כיל אישר אתמול  את הסכם התמלוגים עם משרד האוצר, לפיו כיל תישא ב-80% מעלות קציר המלח בעלות של 3.8 מיליארד שקל (ערכים נוכחיים להיום). בהסכמה של כיל נמנעה למעשה הקמתה של ועדת ששינסקי ב'.

מבחינת אנשי האוצר, ההסכם בסוגיית קציר המלח שהושג במקביל להסכם התמלוגים הם למעשה הישג שעליו הם רק היו יכולים לחלום בתחילת המו"מ, עת דובר על השתתפות של 50%–60% בלבד מצד החברה במימון הפרויקט. יתרה מזאת, בהסכמת המפעלים הוסרה התחייבות המדינה הנובעת ממכתב השרים משנת 1995, התחייבות שנחשפה ב"כלכליסט" בספטמבר אשתקד. התחייבות זו הגבילה את העלאת התמלוגים עד 2010 לפחות, תמורת הוויתור על הזכות לחייב את המפעלים לסלול כביש על חשבונם.

על פי חישובי כיל, להלן החלק של הממשלה (GT) מתוך ההכנסות של החברה לאחר ההסכם מסתכם ב-76% על פי החלוקה הבאה:

  • ממוצע תמלוגים בשנה נורמטיבית לאחר ההסכם החדש - עומד על 8.2% מהמחזור. המרה ממחזור לרווח לפני מס (כפול 2 בקירוב) 16%.

  • מס חברות - 25%.

  • דיבידנד במונחי רווח לפני מס - 18.8%.

  • הסכום שקיבלה המדינה מהזיכיון בפריסה על פני תקופת הזיכיון - 7.8%.

  • עלות קציר המלח בפריסה לאורך תקופת הזיכיון - 8.4%.

מכיל נמסר בתגובה כי ההשוואה של גורמים שונים לועדת שישינסקי אינה במקומה במקרה זה. בשישינסקי חישבו מס רק אחרי שהחזירו רווח נורמטיבי ליזמי הגז. כמו כן עדיין לא התחילו להפיק גז ולכן לא היה שייך לדבר על דיבידנד. ההשוואה צריכה להיות לעומת השוק הרלבנטי - השוק הרלבנטי הוא שוק האשלג.

"כאשר מחשבים את נתח הממשלה בחברות המתחרות של כיל לפי הפרמטרים שמחושבים בחלק הממשלה ברווחי כיל (תמלוגים כאחוז מהרווח לפני מס; מס הכנסה; ודיבידנד כאחוז מהרווח לפני מס), חלק הממשלה בהכנסות כיל הוא מהגבוהים ביותר בעולם האשלג", עוד נמסר מכיל בתגובה.

תגיות