אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": מגדל במגעים לרכישת שלמה ביטוח מידי שלמה שמלצר צילום: עמית שעל

בלעדי ל"כלכליסט": מגדל במגעים לרכישת שלמה ביטוח מידי שלמה שמלצר

שלמה ביטוח רשמה הפסדים כבדים מאז הקמתה ב־2008 בשל החרפת התחרות בענף ואילצה את בעל השליטה, שלמה שמלצר, להזרים כ־150 מיליון שקל. מגדל תנסה להגדיל באמצעות הרכישה את נתח השוק שלה בתחום ביטוחי הרכב

01.01.2012, 06:30 | רחלי בינדמן

חברת הביטוח מגדל בניהולו של יונל כהן נמצאת במגעים מתקדמים לרכישת שלמה חברה לביטוח, שבבעלותו של שלמה שמלצר - כך נודע ל"כלכליסט".

חברת הביטוח של שמלצר החלה לפעול ב־2008 תחת קבוצת שלמה החזקות המתמחה בפעילות ליסינג, וזאת לאחר שקיבלה רישיון מבטח בתחום ביטוחי הרכב. מגדל מצהירה כבר תקופה ארוכה על רצונה להפוך לשחקן משמעותי יותר בתחום ביטוחי הרכב, כאשר כיום היא מרכזת נתח שוק של 7% בלבד בתחום זה.

המגעים לרכישת שלמה ביטוח החלו לאחר שמאז הקמתה היא לא נחלה הצלחה רבה ובעליה נדרש להזרים לה כספים רבים כהון עצמי לצורך עמידה בדרישות ההון הרגולטוריות. בתשעת החודשים הראשונים של 2011 רשמה שלמה ביטוח הפסד של 52 מיליון שקל לעומת הפסד של 9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

 שלמה שמלצר (מימין) ויונל כהן שלמה שמלצר (מימין) ויונל כהן  שלמה שמלצר (מימין) ויונל כהן

בנובמבר 2007, ערב הקמתה של שלמה ביטוח, השקיעה בה שלמה החזקות סכום של 72 מיליון שקל, ומתוכו 51 מיליון שקל לצורך מימון ההון העצמי המינימלי שדורש המפקח על הביטוח והיתרה לעלויות ההקמה. לצורך השקעות אלו לקחה שלמה החזקות הלוואה של 70 מיליון שקל בתמורה לשעבוד מניות של חברה אחרת בקבוצה, שלמה רכב.

ב־2010, לאחר שההון העצמי של שלמה ביטוח ירד מתחת לדרישות ההון המינימליות, השקיעה בו שלמה החזקות 11.5 מיליון שקל נוספים. במרץ, במאי ובאוגוסט 2011 השקיעה שלמה החזקות סכומים נוספים בהיקף כולל של 70.7 מיליון שקל. במהלך 2011 אף נאלצה שלמה ביטוח לבצע עסקת ביטוח משנה עם חברת הביטוח מקבוצת ברקשייר הת'אוויי של וורן באפט, לצורך הקטנת דרישות ההון שלה. בחישוב כולל, הזרים שמלצר כ־150 מיליון שקל לשלמה ביטוח מאז הקמתה.

הסיבה המרכזית לחולשה של שלמה ביטוח נעוצה במשבר בשוקי ההון, כאשר בביטוחי רכב חובה על המבטח לשמור כעתודות את הפרמיות שגבה במשך שלוש שנים לפחות לפני שיוכל להכיר בהן כרווח ובינתיים לצבור עליהן תשואה ריאלית שנתית של 3% — הישג לא פשוט בתקופה של ירידות בשווקים.

אלא ששלמה ביטוח מאופיינת גם בשיעור ה־Loss Ratio (יחס בין שיעור התביעות שהיא משלמת לפרמיות שהיא גובה. ככל שהיחס נמוך יותר הוא מעיד על רווחיות גבוהה יותר), שעומד נכון לסוף הרבעון השלישי על 92.7% ונחשב לגרוע בענף.

הסיבה ליחס הגרוע של שלמה ביטוח היא הורדת תעריפי ביטוחי הרכב עם תחילת פעילותה שהובילה את הענף לתחרות גסה והורדת מחירים משמעותית.

אף שהביצועים של מגדל בתחום ביטוחי הרכב אינם מזהירים, כחברה ותיקה שנשענת בעיקר על ביטוחי חיים יש ביכולתה לספוג את ההפסדים הללו. כמו כן, בניגוד לשלמה ביטוח, למגדל עודפי הון משמעותיים על דרישות ההון של הפיקוח והיא נחשבת לחברה הכי פחות ממונפת בענף הביטוח.

במגדל סירבו להגיב. בשלמה ביטוח הכחישו את הידיעה.

תגיות