אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניידות נתונים צילום: בועז אופנהיים

ניידות נתונים

בניגוד לחברות הטלפון הקווי והסלולרי, הציבור לא יודע כמה לקוחות החליפו חברת תקשורת

04.01.2012, 08:41 | גילעד נס

רמי לוי השיק את פעילות רשת הסלולר שלו לפני כחודש. בתוך עשרה ימים בלבד, כשהוא מפעיל רק מספר זעום של סניפים, הכריזה כותרת באחד העיתונים כי לוי הצליח לגייס כ־4,500 לקוחות. אך התמונה האמיתית שונה. למעשה, בתקופה זו הצליח לוי לנייד אליו פחות ממחצית ממספר הלקוחות שפורסם.

מדוע אנו מפקפקים בנתונים שפורסמו? כיוון שכל חברות התקשורת הישראליות, סלולריות וקוויות, חשופות לנתוני הניוד של לוי, כשם שהן חשופות לנתוני הניוד של כל מפעיל תקשורת.

מערכת מוסדרת להעברת מידע

כשלקוח עובר מחברת תקשורת אחת לאחרת, החברות נדרשות לעדכן את ההתחשבנות ביניהן, במיוחד לגבי העברת דמי הקישוריות. לקראת יישום רפורמת ניידות המספרים בדצמבר 2007, כשהחברות הבינו שבמשרד התקשורת לא מתכוונים להקים מערכת מוסדרת להעברת מידע, הן הקימו מערכת כזו בעצמן ומאז הן חשופות זו למידע של זו. כעת, כשלקוח מחליף חברת תקשורת, המידע לגבי המעבר מתעדכן במערכת המשמשת את כל החברות.

נתוני הניוד מבטאים מעבר של לקוחות ששמרו על המספר שלהם כשעברו בין החברות, אך הם אינם כוללים קווים "חדשים". כך למשל, המידע על דייר הנכנס לבית חדש ומזמין שני קווים של בזק, או על קווים חדשים למודם וטאבלט שהזמין לקוח שנייד את מספרו, לא יופיע במערכת.

עם זאת, הצלבה של נתוני המאגר עם המספרים שמפרסמות החברות הציבוריות מאפשרת לקבל תמונה מלאה יותר. כך למשל, אם נתוני הניוד של HOT ברבעון מסוים מציגים נטישה של 10,000 לקוחות וגיוס של 5,000 לקוחות מחברות אחרות, והחברה מדווחת על גיוס נטו של 5,000 לקוחות טלפוניה, הרי שהחברה גייסה גם 10,000 קווים "חדשים" וכך הגיעה לגיוס נטו חיובי.

דרושה שקיפות רבה יותר

נתוני הניוד של רמי לוי, כלומר מספר הלקוחות שעזבו את חברות הסלולר הגדולות והצטרפו אליו, חשופים בפני כל החברות. בירור מול כמה מהן מעלה כי המספרים שפורסמו בתקשורת גבוהים משמעותית מהגיוס בפועל. ייתכן שחלק מהלקוחות העדיפו לנטוש את מספרם הישן, או חיברו מכשיר טאבלט או מודם ולכן קיבלו מספר של רמי לוי והמספר לא נרשם במערכת הניודים. אך האם שני היוצאים מן הכלל מסבירים את הפער במספרים? לא סביר.

מקרה הנתונים של רמי לוי הוא מקרה פרטי, אך ראוי שיעורר את משרד התקשורת ליישום שקיפות רבה יותר מול הלקוח שלו - הצרכן הישראלי. אם החברות המתחרות זו בזו חשופות לנתונים אלו, מדוע הצרכן אינו חשוף? מדוע מידע חשוב כל כך לגבי התחרותיות בשוק התקשורת לא מתפרסם באופן רבעוני, כמקובל במדינות מתוקנות?

במשרד התקשורת טוענים כי נתוני הניידות נאספים מחברות התקשורת לצורך פיקוח בלבד, ולחברות לא נאמר מראש כי הם יפורסמו. דווקא נוכח זעקות השבר על טריאופולים ודואופולים בשוק התקשורת הבוקעות מכיוון המשרד, משעשע לראות שהזועק הוא גם מי שמונע את פרסום הנתונים המאששים או הסותרים את זעקותיו.

תגיות